Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 20:58
  #1
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Jag är låtskrivare på deltid och håller just nu på med en låt som delvis bygger på ett annat stycke, nämligen några rader skrivna av filosofen Plato. Jag hade gärna velat citera dessa rader i låten, alltså läsa upp dem som bakgrund under musiken. Men jag blev så osäker på vad som gäller, är det tillåtet att använda en del av någon annans verk på det sättet?

Lär inte finnas särskilt mycket copyright på dessa gamla texter i alla fall, men det kan vara bra att veta till nästa gång vad som gäller.
Citera
2018-07-31, 21:03
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag är låtskrivare på deltid och håller just nu på med en låt som delvis bygger på ett annat stycke, nämligen några rader skrivna av filosofen Plato. Jag hade gärna velat citera dessa rader i låten, alltså läsa upp dem som bakgrund under musiken. Men jag blev så osäker på vad som gäller, är det tillåtet att använda en del av någon annans verk på det sättet?

Lär inte finnas särskilt mycket copyright på dessa gamla texter i alla fall, men det kan vara bra att veta till nästa gång vad som gäller.

Som du säger, så gamla texter, ingen copyright. Det är bara att köra.
Citera
2018-07-31, 21:10
  #3
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Som du säger, så gamla texter, ingen copyright. Det är bara att köra.
Tack för svar.
Citera
2018-07-31, 21:55
  #4
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag är låtskrivare på deltid och håller just nu på med en låt som delvis bygger på ett annat stycke, nämligen några rader skrivna av filosofen Plato. Jag hade gärna velat citera dessa rader i låten, alltså läsa upp dem som bakgrund under musiken. Men jag blev så osäker på vad som gäller, är det tillåtet att använda en del av någon annans verk på det sättet?

Lär inte finnas särskilt mycket copyright på dessa gamla texter i alla fall, men det kan vara bra att veta till nästa gång vad som gäller.
Upphovsrätten upphör 70 år efter rättighetsinnehavarens död.
Citera
2019-01-25, 22:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Upphovsrätten upphör 70 år efter rättighetsinnehavarens död.
50 år efter!?
Citera
2019-01-28, 05:21
  #6
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
50 år efter!?
https://riksarkivet.se/upphovsratt

Citat:
Upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid och under 70 år därefter. När upphovsmannen avlidit bestämmer arvingarna hur verket får användas.
Citera
2019-01-28, 17:45
  #7
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Som du säger, så gamla texter, ingen copyright. Det är bara att köra.
På grekiska originalet, ja. Här kan dock upphovsrätt på modernisering/översättning spela roll, och sådan kan förnyas efter de 50, 70 eller andra år som är ens ansvar att kolla upp i vart fall. (TS: I Sverige är det 70, och här heter han Platon.)
Citera
2019-01-29, 09:04
  #8
Avstängd
Pinkivs avatar
Plato? Den gamla greken?

Tror du verkligen att han kräver copyright på sina verk?

- - -

Jag kan lära er en liten grej. Det var den grekiska vetenskapsmannen Arkimedes som brukade sitta på stranden och göra runda ringar.

En dag kom en hord med romska soldater som sabbade hans ringar, och han sa det klassiska. "Rubba inte mina cirklar"

Så.. nu vet ni det!


Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag är låtskrivare på deltid och håller just nu på med en låt som delvis bygger på ett annat stycke, nämligen några rader skrivna av filosofen Plato. Jag hade gärna velat citera dessa rader i låten, alltså läsa upp dem som bakgrund under musiken. Men jag blev så osäker på vad som gäller, är det tillåtet att använda en del av någon annans verk på det sättet?

Lär inte finnas särskilt mycket copyright på dessa gamla texter i alla fall, men det kan vara bra att veta till nästa gång vad som gäller.
__________________
Senast redigerad av Pinkiv 2019-01-29 kl. 09:16.
Citera
2019-01-29, 10:39
  #9
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
På grekiska originalet, ja. Här kan dock upphovsrätt på modernisering/översättning spela roll, och sådan kan förnyas efter de 50, 70 eller andra år som är ens ansvar att kolla upp i vart fall. (TS: I Sverige är det 70, och här heter han Platon.)
Tack för svaret, mycket givande.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiv
Plato? Den gamla greken?

Tror du verkligen att han kräver copyright på sina verk?

- - -

Jag kan lära er en liten grej. Det var den grekiska vetenskapsmannen Arkimedes som brukade sitta på stranden och göra runda ringar.

En dag kom en hord med romska soldater som sabbade hans ringar, och han sa det klassiska. "Rubba inte mina cirklar"

Så.. nu vet ni det!
Inte han personligen, uppenbarligen, men det beror väl helt på ifall någon äger en modernisering eller översättning av skriften som den föregående postaren sa.

Tackar för den anekdoten, mycket intressant.
Citera
2020-05-06, 01:07
  #10
Avstängd
Pinkivs avatar
Det är lite tveksamt. Bara några få takter i så fall.

Jag kan berätta att det var en kille en gång som frågade om han fick använda en låt jag hade skrivit. Och javisst!

Jag kände bara stolthet att någon gillade nåt jag hade gjort.

Jobbar man som musiker eller låtskrivare, bör man begära betalt. Men jag var inte i en sån situation vid tillfället. Men det är mitt tips till er. Jobba inte gratis!
__________________
Senast redigerad av Pinkiv 2020-05-06 kl. 01:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback