Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 20:27
  #1
Medlem
IL CACCIATORE
Crime/Mafia drama från italienska TV-jätten RAI.

https://www.imdb.com/title/tt8118950/

IL CACCIATORE är rakt av baserad på Alfonso Sabellas självbiografi (Cacciatore di mafiosi) om hans tid som åklagare/utredare i Palermos antimafia-pool under 90-talet. Sabella var ledande i den högintensiva jakten på den sicilianska maffian i kölvattnet efter de ödesdigra Capaci- och Via D'Amelio-bombningarna i Maj-Juli 1992.
I serien går dock Sabella under ett annat namn – Saverio Barone – och spelas av Francesco Montanari, som gör en synnerligen utmärkt insats. I övrigt följer man Sabellas biografi ganska väl.

Precis som förra årets ypperliga MALTESE, presenterar RAI återigen en högkvalitativ serie där berättandet står i fokus (även om IL CACCIATORE landar i mer våld än MALTESE).
Detta till trots – vackert foto och mycket fina skådespelarinsatser hela vägen.

Redan under våren fick IL CACCIATORE grönt ljus av RAI för en andra säsong.
__________________
Senast redigerad av SprayLord 2018-07-31 kl. 20:42.
Citera
2018-07-31, 20:34
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
hur och var ser man den med engelsk eller svensk text?
Citera
2018-07-31, 20:36
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Intressant, hoppas att den antingen kommer översatt på typ C-More eller på dvd
Citera
2018-08-01, 00:38
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Kan rekommenderas!
Har verklighetsbakgrund även om man typ stuvat om lite i handlingen.

Jag gillar de italienska maffiaskildringarna. Dels visar de hur lätt det är att fastna i maffians garn, och dels visar de hur vardagliga och enkla personerna (maffiosi och ordningsmaktens män) är, och man får en inblick i deras privata liv och hur det ter sig.

Jag tyckte själv att det till viss del var svårt att hänga med i persongalleriet, vem är vem och vilka tillhör vilka - och faktum var att polisen inte riktigt hade klart för sig vad som var på gång: maktkamper mellan grupperingar och intriger inom grupperingar, folk som flög under radarn etc. Inte nog med det, viss maktkamp förekom också mellan utredarna.
Men oerhört intressant.

Maffian är brutal, och författaren menade på att den verklighet han kommit i kontakt med påminde mer om IS bravader än om det som utspelas i Gudfadern.

Kan nämnas att jag såg den på RAI, så jag vet inget om nån lansering i andra länder, hur det är med undertexter etc.
Citera
2018-08-02, 15:31
  #5
Medlem
I nuläget finns hela IL CACCIATORE endast tillgänglig hos RAI (på RaiPlay). Och om jag förstått saken rätt visas serien i detta nu på nederländsk TV.
Den lär väl dyka upp med engelsk text så fort någon av de brittiska kanalerna lägger vantarna på den. Walter Iuzzolino på brittiska C4 (Channel 4) är ofta snabb att köpa in den här typen av serier till sitt Walter Presents.
Citera
2020-06-08, 03:56
  #6
Medlem
En väldigt bra andra säsong visades på RAI under Februari-Mars i år. Toppkvalité rakt igenom.
Citera
2021-11-09, 19:29
  #7
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Finns nu på TV4-play.

På RAI går nu säsong 3.
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2021-11-09 kl. 19:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback