Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 18:41
  #1
Medlem
Hej!

Jag och min sambo har Moderna hemförsäkring med utökat reseskydd.

Man har alltid känt sig lugn då man trott att man har ett bra skydd under semestrar utomlands.
Rådet man alltid får är - spara alla kvitton och dokument för inlämning till sin försäkring så att man får kompensation tillbaka, nej vänta, backa bandet, det får man tydligen inte alls i den utsträckning som först förväntade sig.

Vi var med om en bilolycka i Afrika och var tvungna att uppsöka sjukhusvård med 1 natts vistelse.

Våra utgifter: 2 st röntgenbilder (datortomografi) och diverse kostnader för medicin och läkare.
Skador: Sprucken läpp och intryckta tänder samt ont i nacke och rygg (därav datortomografin).

Läppen fick behandling och ryggen blev bättre dagen efter då sambon kunde gå själv. Tänderna blev rekommenderade utav sjukhusets läkare att åtgärdas väl hemma i Sverige och kostrekommendationerna under tiden var att äta flytande föda som t.ex soppa. Kom hem till Sverige och gick till tandläkaren men försäkringen kommer inte att täcka tänder som åtgärdats EFTER resans hemgång. Wow, starkt jobbat Moderna.

Reseförsäkringen säger sig täcka aktiviteter som var FÖRBETALDA innan resans start men TÄCKER INTE kostnader för aktiviteter som betalades på plats mitt under resans gång, men som ej kunde nyttjas pga försämrad fysisk förmåga efter olyckstillfället. Wow, starkt jobbat Moderna.

Vad innebär detta ? Att alla som väljer att skräddarsy sin egen resa och inte beställer ett all inclusive paket med ALLA aktiviteter inräknade är totalt körda vid eventuella olyckor under resan gång.

Resan var utfärdad så här: Förbetalda flygbiljetter T/R via supersavertravel. Total vistelse 14dgr. Första 7 dgr Safari på egen hand med hyrd bil och det enda som var förbokat och betalt var hyrbilen, allt annat under Safarin betalades vid inträdet till vardera nationalpark. Dag 6 inträffade olyckan på väg till en nationalpark som hade inträdet betalt tidigare samma dag men ej kunde nyttjas. Dag 7 blev vi utskrivna från sjukhuset och fortsatte resan med flyg till Zanzibar där vi stannade resterande semesterdagar. Hotellet I Zanzibar var förbetalt innan avresan. Vistelsen på Zanzibar var väldigt begränsad pga kraftigt försämrad rörelseförmåga hos min sambo. Inga aktiviteter var förbetalda här men sambon kunde ju inte delta mer än att promenera runt försiktigt på ön.

Räknas dessa dagar som använda semesterdagar för oss båda två eller hur fungerar det ?

Kan någon med erfarenhet från kompensationer gällande reseskydd via hemförsäkringar ge lite insyn i vad vi kan ha rätt till eller inte ?

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av elciosso 2018-07-31 kl. 18:44.
Citera
2018-07-31, 19:03
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Det är extremt luddigt. Läs det finstilta och klausuler.

Många tror att hemförsäkring täcker än det ena och än det andra. Försäkringsbolag är ute efter dina pengar men betalar sällan ut några.
Citera
2018-07-31, 19:41
  #3
Medlem
Floridasidans avatar
Precis. Läs villkoren, helst i förväg så klart, försäkringar kan ha väldigt olika villkor men gemensamt är att de helst inte betalar ut pengar
Kanske ni skulle haft något mer som olycksfall om inte sådant täcks fullt ut, för sent nu men värt att fundera på för framtiden.
Betalade ni resan med kort eller internetbank så kan ni ha försäkring den vägen, villkoren för de försäkringarna skiljer också väldigt mycket så läs ännu mer.....
Förstår inte allt i frågan som t.ex. "använda semesterdagar."
Citera
2018-08-01, 10:53
  #4
Medlem
Det var Modernas samarbetspartner Falck Global Assistance, första kontakten vid olyckstillfällen utomlands, som berättade att man har rätt till kompensation för missade aktiviteter och semesterdagar, samt insisterade på tandläkarbesök när man kommer tillbaka till Sverige.

Förlorade semesterdagar pga att man efter en olycka kanske befinner sig i ett chockartat tillstånd med begränsad fysisk och psykisk förmåga att avnjuta en semesterdag. Då kanske dessa "förlorade" semesterdagar borde omvandlas till sjukdagar istället trots att man fortfarande befinner sig i utlandet på semester. Däremot om man behöver ett läkarintyg ifrån det utländska sjukhuset som sträcker sig under hela resterande vistelsen är en annan fråga. Vi fick ett intyg på sjukhusbehandlingens omfattning mellan dag 6 och sedan dag 7 som blev "Hospital Discharge"
__________________
Senast redigerad av elciosso 2018-08-01 kl. 10:56.
Citera
2018-08-01, 11:08
  #5
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elciosso
Det var Modernas samarbetspartner Falck Global Assistance, första kontakten vid olyckstillfällen utomlands, som berättade att man har rätt till kompensation för missade aktiviteter och semesterdagar, samt insisterade på tandläkarbesök när man kommer tillbaka till Sverige.

Förlorade semesterdagar pga att man efter en olycka kanske befinner sig i ett chockartat tillstånd med begränsad fysisk och psykisk förmåga att avnjuta en semesterdag. Då kanske dessa "förlorade" semesterdagar borde omvandlas till sjukdagar istället trots att man fortfarande befinner sig i utlandet på semester. Däremot om man behöver ett läkarintyg ifrån det utländska sjukhuset som sträcker sig under hela resterande vistelsen är en annan fråga. Vi fick ett intyg på sjukhusbehandlingens omfattning mellan dag 6 och sedan dag 7 som blev "Hospital Discharge"

Om det ingår ersättning för dagar man inte kunnat nyttja under resan så bör ju också villkoren berätta vad som krävs för bevis.

Skulle tandläkarbesöket vara för att ge något intyg om att en skada skett? Annars ser jag ju inte varför de skulle tvinga fram det. Kostnaden borde ju då rimligtvis ingå i skadan och ersättas av försäkringen men det borde ju också framgå någonstans. Är man missnöjd kan man ju klaga och om man inte kommer överens få hjälp, vet inte om detta kan vara något. https://www.konsumenternas.se/om-kla...sakringsarende

Lycka till!
Citera
2018-08-01, 12:02
  #6
Medlem
Punkt 2 låter lite diffus. Antar att dom inte menar att man först skall kontakta Moderna vid själva olyckstillfället "Innan" man kommer till närmaste sjukhus för vård. Då hinner man ju dö innan ett beslut tas om vilken vård som är godkänd eller inte.

Särskilda krav vid skada
För att få ersättning måste
• du styrka ditt krav med läkarintyg utfärdat av behandlande läkare på
platsen, medicinska journaler och andra handlingar som kan vara av
betydelse vid skaderegleringen
• en av Moderna Försäkringar godkänd läkare godkänner ditt vårdbehov,
ordination eller hemresa.

https://www.modernaforsakringar.se/s...la-villkor.pdf

Villkoren säger heller inte här (vad jag själv kan hitta) att tandvård ej ersätts på plats i Sverige "EFTER" hemkomst från resa. Eller är jag blind ?
Citera
2018-08-02, 15:40
  #7
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elciosso
Punkt 2 låter lite diffus. Antar att dom inte menar att man först skall kontakta Moderna vid själva olyckstillfället "Innan" man kommer till närmaste sjukhus för vård. Då hinner man ju dö innan ett beslut tas om vilken vård som är godkänd eller inte.

Särskilda krav vid skada
För att få ersättning måste
• du styrka ditt krav med läkarintyg utfärdat av behandlande läkare på
platsen, medicinska journaler och andra handlingar som kan vara av
betydelse vid skaderegleringen
• en av Moderna Försäkringar godkänd läkare godkänner ditt vårdbehov,
ordination eller hemresa.

https://www.modernaforsakringar.se/s...la-villkor.pdf

Villkoren säger heller inte här (vad jag själv kan hitta) att tandvård ej ersätts på plats i Sverige "EFTER" hemkomst från resa. Eller är jag blind ?

Jag har själv Moderna men inte resetillägget, ska slå ett öga, men det är ju orimligt att de ska godkänna vården i förväg om det är akut/olycka, då ska man ringa dem innan man låter ambulansen ta med en
Sen har ju Sverige avtal med vissa länder om allmän vård och då ersätter de klart inte det som täcks av det allmänna men det gäller antagligen inte detta land.
Citera
2018-08-02, 15:53
  #8
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elciosso
Punkt 2 låter lite diffus. Antar att dom inte menar att man först skall kontakta Moderna vid själva olyckstillfället "Innan" man kommer till närmaste sjukhus för vård. Då hinner man ju dö innan ett beslut tas om vilken vård som är godkänd eller inte.

Särskilda krav vid skada
För att få ersättning måste
• du styrka ditt krav med läkarintyg utfärdat av behandlande läkare på
platsen, medicinska journaler och andra handlingar som kan vara av
betydelse vid skaderegleringen
• en av Moderna Försäkringar godkänd läkare godkänner ditt vårdbehov,
ordination eller hemresa.

https://www.modernaforsakringar.se/s...la-villkor.pdf

Villkoren säger heller inte här (vad jag själv kan hitta) att tandvård ej ersätts på plats i Sverige "EFTER" hemkomst från resa. Eller är jag blind ?

Det står ju iallafall att de ersätter behandling av tänder upp till 5000:- på plats.
De kan kräva att man återvänder till Sverige för behandling men det står inte att de ersätter för den behandlingen!

• provisorisk behandling av akuta tandbesvär som uppkommit under
resan och som måste åtgärdas utanför hemorten i Sverige. Högsta
ersättningsbelopp är då 5 000 kr.
Behandling av läkare ska i förväg godkännas av Moderna Försäkringar.
Vid tandskada till följd av olycksfall ska föreslagen behandling och
kostnader godkännas av Moderna Försäkringar i förväg. Efter
bedömning har Moderna Försäkringar alltid rätt att kräva att du
återvänder till Sverige för behandling.

När det gäller kostnader för förlorade dagar, kostnader för sådant man inte kunnat nyttja så ser jag bara att dessa ska vara betalade innan olyckstillfället. Enl. 14.4 & 14.4.1
Citera
2018-08-02, 15:59
  #9
Medlem
Jobbade på resebyrå i många år och sålde reseförsäkringar
och bad varje kund att NOGA läsa igenom villkoren innan de
reser men de hände många gånger att de ringde från utlandet
och trodde att det var mer komplett än det var.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2963470

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback