Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 18:35
  #613
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Detta tystades ner redan innan andra världskriget var slut, men har funnits tillgängligt för alla som orkat ta del av samtidshistoria, arkiverade tidningar och mängder av skildringar. Den har sålunda inte grävts ner, men man har inte pratat om det.



Vid kalla krigets slut och med 90-talets finanskris tappade Sverige sitt nationella självförtroende och måste hitta en ny identitet. Från vänster och höger plöjdes det då ut en mängd artiklar och böcker som ifrågasatte den självbelåtna sossenationalistiska historieskrivningen och som – inte minst från DN med hjälp av Maciej Zarembas folkhemskritiska artiklar – ville närma Sverige till EG/EU och globaliseringen. Det ledde som bekant till att socialdemokraterna på många plan tog till sig den allmänna "ursäktskulturen", gjorde avbön för sina historiska nationella hänsynstaganden och blev globalistiska normkritiker. Sedan dess har ju detta blivit den allmänt accepterade historieskrivningen. I skolor och media fick barnen nu lära sig att Sverige under kriget varit pronazistiskt för att därefter under efterkrigstiden bli ett öststatsliknande "DDR-Sverige" – ända tills Stenbeck, Aschberg och Filip & Fredrik äntligen gjorde det meningsfullt att leva här. Det är helkonstigt att SD nu ställer upp på denna klickjagande historieskrivning, ett säreget vittnesbörd om identitets- eller åtminstone hållningslöshet.
Citera
2018-08-01, 18:36
  #614
Medlem
scraftys avatar
SD förstår inte att det fanns en tid då de flesta människor var öppna rasister. SD förstår inte att S hade folkets stöd och att de smutskastar folket genom att smutskasta S. SD förstår inte att rasismen hade stöd från samtliga partier i riksdagen.

Det vore sorgligt om denna extrema form av intellektuell ohederligt faktiskt resulterade i mer framgång hos SD.
Citera
2018-08-01, 18:37
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kustartilleriet
Så Per-Albin Hansson var emot alla människors lika värde vilket gör honom till en mycket dålig människa? Men ändå är det honom SD ser som sin politiska förebild?
En människa med några dåliga idéer kan även ha bra idéer. Allt är inte svart eller vitt.
Citera
2018-08-01, 18:39
  #616
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Och bara 30 år senare börjar deras nazism gro fram inom partiet. Hur kan du försvara Socialdemokraterna? Är du en nazist?
Varför hatar du Sverige så mycket? Är du islamist?
Citera
2018-08-01, 18:39
  #617
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Hade det inte räckt med en video på 10 min om dom lite sämre sakerna under denna tid istället för en hel jävla dokumentär som i princip smutskastar det svenska folkhemmet?

Hur fan tänkte SD här egentligen?

Var har man smutskastat folkhemmet menar du exakt?
Citera
2018-08-01, 18:39
  #618
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
SD förstår inte att det fanns en tid då de flesta människor var öppna rasister. SD förstår inte att S hade folkets stöd och att de smutskastar folket genom att smutskasta S. SD förstår inte att rasismen hade stöd från samtliga partier i riksdagen.

Det vore sorgligt om denna extrema form av intellektuell ohederligt faktiskt resulterade i mer framgång hos SD.

Varför försvarar du Socialdemokraternas nazism? Är du en nazist? Varför är du så besatt av SD när det är sossarnas nazism som diskuteras i tråden? Varför kan du inte svara på mycket simpla frågor?
Citera
2018-08-01, 18:40
  #619
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Om du inte ser några fel i dessa citat så säger det allt om dig. Jag tänker inte förklara för dig att du har fel, det är inte intressant för mig. Men sluta smutskasta SD med lögner och entra verkligheten.
Det vill säga du kan inte förklara.
Citera
2018-08-01, 18:40
  #620
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Varför hatar du Sverige så mycket? Är du islamist?

Svara på mina frågor först så svarar jag på dina sen.
Citera
2018-08-01, 18:41
  #621
Medlem
Äntligen får S-trollen smaka på sin egna medicin. SD spolade sitt gamla ungdomsförbund och är snabba på att utesluta rötägg, men det tycks aldrig räcka. Därför är detta bra.

För Vänsterpartiet räckte det med att ta bort bokstaven "K" ur partinamnet VPK...
Citera
2018-08-01, 18:45
  #622
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Svara på mina frågor först så svarar jag på dina sen.
Du svarade inte på min fråga när jag frågade dig om du vill att man ska fly från Sverige då Sverige är ett nazistiskt land enligt ditt resonemang. Vad är din poäng med att kalla Sverige nazistiskt?
Citera
2018-08-01, 18:47
  #623
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Du svarade inte på min fråga när jag frågade dig om du vill att man ska fly från Sverige då Sverige är ett nazistiskt land enligt ditt resonemang.

Sverige är inte ett nazistiskt land. På den tiden var Sverige nazistiskt med tanke på hur många som sympatiserade med S.

Varför försvarar du Socialdemokraternas nazism?
Varför är du så besatt av SD när tråden handlar om socialdemokraternas nazism?
Är du en nazist?
Citera
2018-08-01, 18:47
  #624
Medlem
S var riktigt vettiga i sin ungdom. Nu har jag lärt mig mycket om hur man kan lösa Sveriges problem.

Dokumentären är dock väldigt lång. Avsnittet om Vipeholm borde kortats ner, vad har det ens med S att göra? Orkar inte titta på hela.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback