Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 12:09
  #1753
Medlem
EffinEjits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De beklagliga beslut du hänvisar till togs alla i samförtånd mellan sossarna och borgarna. Sossarna var inte nazister och inte heller antisemiter, även om det fanns enstaka partimedlemmar som var det. Antisemiter hittade du på den tiden främst i Bondeförbundet (dagens C) bland de partier som satt i riksdagen.
Så det är liberalerna som har den smutsiga byken? Är inte du liberal?
Citera
2018-08-02, 12:10
  #1754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Håller med. Det här kan slå tillbaka mot SD. Verkar vara fråga om kända fakta alltihop.

Kända för vem? Inte för merparten av det svenska folket. Ej heller för dagens ungdom som skall rösta för första gången. Inget av vad S ställt till med behandlas i skolorna.

Tror inte att SD varken vinner eller förlorar röster. Däremot är det förmodligen en stor del av svenska folket som får reda på S smutsiga historia.
Citera
2018-08-02, 12:10
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Min poäng är att kritiken mot socialdemokraternas självbelåtna nationalstat redan länge framförts från såväl "höger" som "vänster" – högern pekade på folkhemmets totalitära tendenser, vänstern på att sossarna svikit kampen och kompromissat med kapitalet. Men det var först på 90-talet som kritiken kom att bli så dominerande att den skapade en ny stor "historisk berättelse", med sensmoralen: titta bara hur illa det går i en nationalstat! nu måste vi äntligen slå upp fönstren mot Europa och världen, så att det äntligen kan bli vettigt folk av de hopplösa svenskarna!

Inte minst DN Kultur under Arne Ruth drev ju denna linje, som sedermera skapade en absurd svartmålning av Sveriges 1900-talshistoria. Plötsligt var Sveriges neutralitetspolitik under kriget tydligen något unikt och särdeles ondskefullt, fast snart sagt varenda land gjort vad de kunnat för att komma undan. Vänsterdebattörer som Yvonne Hirdman och Maria-Pia Boethius bidrog till att befästa bilden av folkhemmet som ett rasistiskt patriarkat. Rasbiologiska institutet, som man kunnat läsa om i första bästa uppslagsverk, smälldes plötsligt upp som huvudnyhet på DN:s löpsedel. Man gjorde förstås ingen skillnad på rashygien, socialhygien eller genetisk forskning i allmänhet: allt presenterades som nazistisk blodsmystik i syfte att avla fram blonda A-barn, och diverse socialdemokrater och liberaler listades postumt som nazister och protonazister.

Samtidigt gjorde man sitt bästa för att skriva om efterkrigshistorien så att Sverige omedelbart efter sin "nazistiska" period i stället blev en förtryckande "öststat". Många tycks tro på detta, vilket också fått till följd att både socialdemokraterna och medievänstern i stället blivit engagerade globalister, fyllda av skam över sin egen nationella historia. Och nu tycker tydligen även SD att det är angeläget att sprida detta narrativ.

Jag noterar samma sak. SD tar samma avstånd från den svenska nationalstatens historiska rätt att sätta den egna överlevnaden främst.
Citera
2018-08-02, 12:11
  #1756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad gäller de senaste decenniernas stora invandring så har den också beslutats i samförstånd mellan sossarna och borgarna.

Dock inte i samförstånd med svenska folket.
Citera
2018-08-02, 12:11
  #1757
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Att få igen käften på Arnstad kan väl inte vara prioriterat, han verkar ju helt galen när han sätter igång så ingen tar honom på allvar.
Filmen har som bekant haft motsatt effekt på Arnstad. Han tuggar fradga & är uppe i högvarv.
Citera
2018-08-02, 12:11
  #1758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ptja, snart är det 150000. Säkert över 500000 före valet om snacket, bra eller dåligt, får fortsätta om den. All uppmärksamhet gynnar ju filmen i slutändan.

I morse när jag såg den hade den strax under 140k visningar. Nu 3-4 timmar senare har den 155k visningar. Det är över en visning per sekund. Kommer så klart inte vara möjligt att hålla den nivån men var inte förvånad om den har 1 miljon visningar strax innan valet.
Citera
2018-08-02, 12:14
  #1759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ungefär som när 87% svenskar slår och kastar skit på 13% svenskar?

Man får slå på svenskar om de är i minoritet, men slå aldrig på svenskar som har burit fram ett parti med tvivelaktiga rötter.

Kan du förklara på vilket vis svenskar blir slagna? Dokumentären uppmärksammar S som parti, och det finns ingenting som talar för att S var ett ärligare parti då än vad det är nu, man förde sannolikt väljarna bakom ljuset även under den rasistiska perioden av partiets historia.

Idéerna var inte kontroversiella då och fanns ju inte bara hos socialdemokraterna utan hos flera andra partier och hos en stor del av svenska folket. Så naturligtvis slår SD indirekt mot alla dessa svenskar, förfäderna, och dömer ut dem när de lanserar en sån här kampanj. Jag skiter i om sossarna i dag far illa av det, ingen hatar väl sossar mer än jag, det är den andra biten som smakar illa. Och de idéer som den tidens socialdemokrater förfäktade, om ras och folkgemenskap, var i grunden helt sunda.
Citera
2018-08-02, 12:14
  #1760
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Ok, nu har jag sett filmen och jag står fortfarande någorlunda fast vid mitt ursprungliga ställningstagande och faktiskt mer därtill. Det är att jag nu faktiskt hellre skulle rösta på Socialdemokraterna 1930 än Sverigedemokraterna 2018. Att man hade önskemål och visioner om att hålla svenska folkstammen stark och hälsosam hedrar de.
Jag blev stolt över våra framsteg inom rasforskningen och det står utom allt tvivel att Sverige aldrig varit ett "invandrarland" och att svenskar är en utpräglad etnisk folkgrupp som varit bland de mest homogena i världen.

Jag får mina tidigare kunskaper bekräftade om att socialdemokratin i Sverige på ett imponerande sätt lyckades hålla marxismens skadliga idéer stångna under mycket lång tid och flera decennier efter krigsslutet. Socialdemokraterna i Tyskland var däremot starkt influerade av marxismen redan innan 2VK vilket bl.a Hitler själv skriver om i sin bok.
P.A Hansson och Tage Erlander framstår som hjältar i denna dokumentär.

Jag noterar också hur långt socialdemokratin degenererat från dessa ursprungliga idéer. Man vände här kappan efter vinden men det tog ändå tid.

Det som ändå är det mest tydliga budskapet i filmen är att det är vinnarna som skriver historien. Hade NSDAP vunnit kriget hade Sverige stått vid segrarnas sida och Socialdemokraterna och svenskarna hyllats för sitt pionjärarbete.

Nu till det som jag tar avstånd ifrån i dokumentären. Att man experimenterade med tänder och annat på förståndshandikappade tycker jag är extremt onödigt och inhumant.
Sen kan jag tycka att man kanske var lite väl glad i att sterilisera folk som med lite behandling kunde blivit produktiva medborgare. (Ex. alkoholister) Tycker dock att tanken är god i de mest extrema fallen.

Jag inte riktigt inläst på Norges politiska historia under krigsåren men jag kan tycka att det var dåligt att vi missunnade norrmännen till förmån för tyskarna. Jag gissar att norrmännen politiska styrning låg med kraftig slagsida åt vänster och inte ville hjälpa Hitler med kriget mot kommunismen?

Men nu normaliseras ju den historien, för S reaktion blev ju att förringa det och skylla på tidsandan. Det som för 2 dagar sedan var omänsklig ondska från Tyskland som S "alltid stått upp mot", är nu en olämplig omständighet som var etablerad forskning på den tiden. Förstår du inte det? Med S försvar kan man ju försvara hela Nazityskland med att det var etablerad forskning, tidsandan och konsensus. SD har öppnat Pandoras ask. Innehållet i sig är inte det viktiga utan den splittring det skapar hos fienden; hela etablissemanget. Man påvisar hyckleriet och förljugenheten, propagandan, historieförfalskningen och censuren. Sakfrågan är en bisak; det är effekten på den rådande samhällsordningen som eftersträvas. För att ta över S maktposition måste de först krossas. Sedan är det ju en bonus att S i sin arrogans svarar med att försvara rasbiologisk forskning och politisk tillämpning av den samma med "rådande tidsanda", dåtida vetenskaplig forskning och konsensus mellan partier. Skriv ned alla S försvarsargument, de kan användas om Hitler också.

Men del 2 kommer handla om kommunismen fram till i dag. Totalt handlar det inte om nazism utan om att skada S. För att citera sossarna "Sista striden är här".
Citera
2018-08-02, 12:14
  #1761
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
3) Pratet om rasistisk bakgrund tonas nog ner, iaf i direktsända debatter. Stefan Löfven vill nog inte gå i försvaren hel debattsession.


Det skall bli kul att se honom hoppa över rasistsnacket och gå direkt på dementa LAS-utvikningar som försvar till allt ifrån kriminalitet till transportstyrelsehaveriet.
Citera
2018-08-02, 12:16
  #1762
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
"I SDs film hävdas att Aftonbladet på trettiotalet hyllade Hitler. Jajamän. Men då ägdes tidningen av Kreuger, som var höger så det dånade om det. LO köpte Aftonbladet 1956. Sen dess har inte nassarna haft nån plats där. #historielektion #faktakoll"

https://mobile.twitter.com/CalleFrid...09148820963329


Vår statsminister Löfven säger ofta att SD måste bedömas utifrån sina rötter, sin historia. Vet inte hur många hundra gånger statministern sagt att "SD är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter".

Om vi använder statsministerns sätt att tänka så måste även Aftonbladet bedömas utifrån sina rötter, sin historia.


Nu menar jag att statsministern har helt fel. Partier, tidningar och människor bör bedömas utifrån vad eller vilka de är i dagsläget. Inte utifrån sina rötter. Men det är tydligen inte så statsministern vill vi ska resonera.
Citera
2018-08-02, 12:16
  #1763
Medlem
Hoppas att så många som möjligt tar sig tid att se denna dokumentär. Att sossarna under lång tid haft ett tvivelaktigt förflutet visste nog de flesta redan, men att det var så här jävligt tror jag att få kunde ana.

Komik på högsta nivå när Steffe och vänner under lång tid brunsmetat inte bara partier utan även enskilda människor när han själv är medlem i det största nazistiska partiet genom alla tider.

Och ni som hoppas att dessa människor kommer göra avbön, glöm det, det kommer aldrig hända. Det ingår liksom inte i en sosses tankevärld att erkänna ett misstag, och dokumentären i sig bevisar ju också att dessa människor ser sig som lite finare och bättre än alla andra.

När kommer del 2?

Edit: Med tanke på vad som framkom i dokumentären så kan man inte undgå att bli nyfiken på vad som döljer sig i de hemligstämplade dokumenten...
__________________
Senast redigerad av siggehitz 2018-08-02 kl. 12:35.
Citera
2018-08-02, 12:16
  #1764
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Dokumentärfilmen utgör ett RASIST!-vrål från Sverigedemokraterna riktat till Socialdemokraterna. SD hemfaller åt meningsmotståndarnas metodik.

Tu quoque.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback