Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-31, 15:16
  #1
Medlem
Anledning att jag säger att jag är en hårig arab att jag själv inte visste det. Innan jag kom till Sverige i ett år sen trodde jag att jag är en normal människa som alla de andra.

Jag tycker inte om att stanna på kö och sprida alla varor, då alltid scannar jag när jag köper på ICA.

Jag har inga problem att bli kontrollerad en gång varje 10 gånger, det låter rimligt. Men att nästan jag blev kontrollerad 8 av 10 gånger det låter att det är avsiktligt.

Varje gång är mina varor rätt, och inte en gång hade jag fel.

Jag frågade de som sitter på kassa, svarade de att det är datorn dom väljer och inte nån, men jag tror inte det.

Det är mycket irriterande därför att:
- Scannar man då är man har bråttom, speciellt att frun och barnen väntar på mig.
- Scannar man då man vill inte stå på kö och sprida varor.
- Det är snabbare om man scannar inte.
- Det känns som om tror att om jag är en hårig arab kommer jag att stjäla.

Mina frågor:

- Hur vanligt blir en svensk kontrollerad på ICA?
- Har de rätt, att det är den dator som väljer?
- Är det möjligt att det är på grund att jag en hårig arab då väljer de mig?
- Kan man klaga eller har de rätt att kontrollera varje gång?
Citera
2018-07-31, 15:22
  #2
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarigArab
Mina frågor:

- Hur vanligt blir en svensk kontrollerad på ICA?
- Har de rätt, att det är den dator som väljer?
- Är det möjligt att det är på grund att jag en hårig arab då väljer de mig?
- Kan man klaga eller har de rätt att kontrollera varje gång?
Jag har aldrig blivit kontrollerad och jag ser mycket svensk ut.

Nej, jag har svårt att tänka mig att de har en dator som väljer ut.

Jag tror inte det beror på att du är en hårig arab, utan att det beror på din klädstil och ditt uppträdande. Ser hur många håriga araber som helst som handlar mat och de blir inte stoppade.

Ja du kan klaga. Då framstår du som en hårig, krävande arab. Det är fan värsta sorten.
Citera
2018-07-31, 15:25
  #3
Medlem
Ducken11s avatar
Stereotyper är inte grundade från ingenstans.

Du får helt enkelt acceptera att dina landsmän som kom hit innan dig dragit ner rykten bland er som i sin tur lett till dessa konsekvenser.

Jag är helt införstådd att folk snabbare kan döma ut mig som en knivbärande sydamerikan, pga trender hos kulturer och etniciteter.

Precis som svenskar ställs inför massa konsekvenser av att befinna sig i arabländer. Som mordhot, våldtäkt och bedrägerier... får även ni anpassa er till verkligheten här.
Citera
2018-07-31, 15:28
  #4
Medlem
blodigdiarres avatar
Nej, inte bara håriga araber kollas så ofta. White trash får också visa varorna. Blek håret så du ser svensk ut. Jag tror du hängt med på SFI-lektionerna, inte ett enda stavfel någonstans fastän grammatiken är blattesvenska. Fila på svenskt uttal och grammatik så ska du få på fan, då kommer du kunna handla ifred.
Citera
2018-07-31, 15:28
  #5
Medlem
Ygg3s avatar
Låter konstigt . Du brukar inte köpa folköl eller energidryck då? Då kommer de alltid o kollar.
Citera
2018-07-31, 15:30
  #6
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarigArab
Anledning att jag säger att jag är en hårig arab att jag själv inte visste det. Innan jag kom till Sverige i ett år sen trodde jag att jag är en normal människa som alla de andra.

Jag tycker inte om att stanna på kö och sprida alla varor, då alltid scannar jag när jag köper på ICA.

Jag har inga problem att bli kontrollerad en gång varje 10 gånger, det låter rimligt. Men att nästan jag blev kontrollerad 8 av 10 gånger det låter att det är avsiktligt.

Varje gång är mina varor rätt, och inte en gång hade jag fel.

Jag frågade de som sitter på kassa, svarade de att det är datorn dom väljer och inte nån, men jag tror inte det.

Det är mycket irriterande därför att:
- Scannar man då är man har bråttom, speciellt att frun och barnen väntar på mig.
- Scannar man då man vill inte stå på kö och sprida varor.
- Det är snabbare om man scannar inte.
- Det känns som om tror att om jag är en hårig arab kommer jag att stjäla.

Mina frågor:

- Hur vanligt blir en svensk kontrollerad på ICA?
- Har de rätt, att det är den dator som väljer?
- Är det möjligt att det är på grund att jag en hårig arab då väljer de mig?
- Kan man klaga eller har de rätt att kontrollera varje gång?

Hej!

Jo det är datorn som väljer.

Fortsätt att scanna rätt så märker du att det blir mer sällan.
Citera
2018-07-31, 15:31
  #7
Medlem
Kolonns avatar
Du måste inse sanningen att dom flesta som snattar är från Mellanöstern eller Afrika. Givetvis blir dom mer misstänksamma mot dom med sådant utseende då. Inget märkvärdigt.
Citera
2018-07-31, 15:32
  #8
Medlem
japanskbruds avatar
självscanningen är nästan öde på maxi och citygross här .. folk skiter i det för den där maskinen larmar varje gång att nån idiot från kassan ska göra en kontroll .. vet dom kan aktivera det manuellt också om dom ser ngn ful person dom vill jävlas med.. Jag använde självscanningen på citygross men fick det där kontroll-larmet nästan varje gång.. Särskilt om man handlar bara 1 eller 2 saker . Drygt så in i helvete. Köper man någon med alkohol typ cider, lättöl eller bara energidrycker så larmar den också så det ekar i hela affären och alla vänder sig om. Man blir stoppad att betala tills man visat idkort för någon i personalen.
Trots att jag ALDRIG hoppat över att scanna något i deras patetiska kontroll så poppar skiten upp nästan ALLTID. Dom kan köra upp sin självscanning i fittan
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2018-07-31 kl. 15:40.
Citera
2018-07-31, 15:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Nej, inte bara håriga araber kollas så ofta. White trash får också visa varorna. Blek håret så du ser svensk ut. Jag tror du hängt med på SFI-lektionerna, inte ett enda stavfel någonstans fastän grammatiken är blattesvenska. Fila på svenskt uttal och grammatik så ska du få på fan, då kommer du kunna handla ifred.
Jag tycker det ser ut som helt korrekt svärjevenska, möjligen lite för lite särskrivningar, men det kan ju vara någon regional dialekt, vem vet?
Citera
2018-07-31, 15:41
  #10
Medlem
Pallestroms avatar
Det är datorn som väljer ut.
I början är det mer ofta.
Jag har handlat i månader utan att den väljer att kolla mig.

Vet inte om de ställer in procentsatsen att kolla någon pga tex efternamn.
Skulle iofs bli skandal om det kom fram.

Men som en svarade tidigare i tråden så blir du säkert kollat mer och mer sällan
Ju längre tid som går. Givetvis med förutsättningen att allt stämmer.
Citera
2018-07-31, 15:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarigArab
Anledning att jag säger att jag är en hårig arab att jag själv inte visste det. Innan jag kom till Sverige i ett år sen trodde jag att jag är en normal människa som alla de andra.

Jag tycker inte om att stanna på kö och sprida alla varor, då alltid scannar jag när jag köper på ICA.

Jag har inga problem att bli kontrollerad en gång varje 10 gånger, det låter rimligt. Men att nästan jag blev kontrollerad 8 av 10 gånger det låter att det är avsiktligt.

Varje gång är mina varor rätt, och inte en gång hade jag fel.

Jag frågade de som sitter på kassa, svarade de att det är datorn dom väljer och inte nån, men jag tror inte det.

Det är mycket irriterande därför att:
- Scannar man då är man har bråttom, speciellt att frun och barnen väntar på mig.
- Scannar man då man vill inte stå på kö och sprida varor.
- Det är snabbare om man scannar inte.
- Det känns som om tror att om jag är en hårig arab kommer jag att stjäla.

Mina frågor:

- Hur vanligt blir en svensk kontrollerad på ICA?
- Har de rätt, att det är den dator som väljer?
- Är det möjligt att det är på grund att jag en hårig arab då väljer de mig?
- Kan man klaga eller har de rätt att kontrollera varje gång?
Tycker det verkar både rimligt och klokt, så slipper vi andra kunder stå för ökade kostnader som svinnet innebär.
Citera
2018-07-31, 15:48
  #12
Medlem
Arab och eller neger i en butik betyder att de tänker stjäla grejer -

Speciellt araber som tror att de är svenskar - och ger sig i dispyt med just svenskar - "jag arab är bättre än 99% av de andra som är araber"

Och kritiserar man er - försöker få till en diskussion - då börjar ni vifta med knivar - eller börjar ringa efter släkten -----arab =barn
__________________
Senast redigerad av Bacto 2018-07-31 kl. 15:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback