Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 10:17
  #1
Medlem
Sqeptisks avatar
Har fått en stor del av min årliga dos teve-reklam i och med sändningarna från Tour de France. Det som slagit mig är hur dåligt definierade de presenterade "problemen" och de följande "problemlösningarna" i reklamsnuttarna är.

Verkar som reklamfilmarna medvetet givit upp (eller möjligen inte har förmågan) att attrahera människor med ett uns av analytisk förmåga i behåll. Ironi, humor, snillrik uppbyggnad av varumärken har numer ersatts av ologiska samband i berättandet, konstiga antaganden och snabba klipp.

Man undrar om inte de för några år(tionden?) sedan etablerade reklamfilmarna som ofta kom från den "riktiga" filmvärlden, numer bytts ut mot ett slags c-lag helt utan tradition och utan förmåga att framföra sina "budskap" på ett adekvat sätt.

Teve-reklam, ett (av flera) steg i accepterandet av mänsklig dumhet?
Citera
2018-07-31, 10:57
  #2
Medlem
Samhället idag är degenererat. Det började när den äldre välutbildade, och därigenom sofistikerade, generationen började dö ut på 80- och 90-tal. De som ersatte dessa var okunniga, lata, smaklösa idioter, utan både vilja eller än mindre kapacitet att göra någonting bra eller beundransvärt.

Så det du observerat inom reklamvärlden är ett exempel på samma fenomen man ser inom precis alla andra områden, politik, filosofi, vetenskap, medicin, design, musik, osv.
Citera
2018-07-31, 11:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Samhället idag är degenererat. Det började när den äldre välutbildade, och därigenom sofistikerade, generationen började dö ut på 80- och 90-tal. De som ersatte dessa var okunniga, lata, smaklösa idioter, utan både vilja eller än mindre kapacitet att göra någonting bra eller beundransvärt.

Så det du observerat inom reklamvärlden är ett exempel på samma fenomen man ser inom precis alla andra områden, politik, filosofi, vetenskap, medicin, design, musik, osv.
Jag är rädd att jag måste hålla med, de flesta unga idag är snöflingor. En sak jag upptäckte för några
år sedan är att reklamtiden per timme har ökat och fortsätter att öka, jag läste en satirisk bok för många år sedan som utspelade sig i framtiden och där hade de 55 minuters reklam varje timme på tv, snart är vi där.
Citera
2018-07-31, 12:44
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Har fått en stor del av min årliga dos teve-reklam i och med sändningarna från Tour de France. Det som slagit mig är hur dåligt definierade de presenterade "problemen" och de följande "problemlösningarna" i reklamsnuttarna är.

Verkar som reklamfilmarna medvetet givit upp (eller möjligen inte har förmågan) att attrahera människor med ett uns av analytisk förmåga i behåll. Ironi, humor, snillrik uppbyggnad av varumärken har numer ersatts av ologiska samband i berättandet, konstiga antaganden och snabba klipp.

Man undrar om inte de för några år(tionden?) sedan etablerade reklamfilmarna som ofta kom från den "riktiga" filmvärlden, numer bytts ut mot ett slags c-lag helt utan tradition och utan förmåga att framföra sina "budskap" på ett adekvat sätt.

Teve-reklam, ett (av flera) steg i accepterandet av mänsklig dumhet?

Det finns ju några olika alternativ:

1. Du minns fel. Reklamen har alltid varit så här dålig, men det du kommer ihåg från förr i tiden är den roliga och smarta reklamen. Den dåliga reklamen har du glömt bort. För ärligt talat, hur många reklamfilmer från förr i tiden kan du räkna upp? 10? 50? Du har säkert sett tusentals, kanske t.o.m. tiotusentals, olika reklamer på TV under ditt liv.

2. Du var inte alls så smart som du tror när du var yngre, utan du trodde att du var det och tyckte därför att den tidens usla reklam var "snillrik". Idag har du vuxit upp, blivit vettig och ser att reklamen inte alls är så snillrik som du då tyckte.

3. Reklamen har "utvecklats" och därmed anpassats för att vara så effektiv som möjligt, vilket bland annat innebär att den "skalats av". All form av ironi kan missuppfattas, så den har plockats bort, och allt annat som kan missuppfattats har också kastats i papperskorgen. Allt för att tilltala så många som möjligt samtidigt som ingen blir "kränkt". Kvar står vi med sönder-A/B-testade reklamfilmer som alla gör samma sak - optimerar ROIn.

Personligen tror jag starkt på alternativ 1, och kanske en liten del består av alternativ 3.
Citera
2018-07-31, 12:47
  #5
Medlem
Ja , dagens ungdom är helt degenererad. Det tyckte redan Sokrates.
”Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare.”
Citera
2018-07-31, 12:48
  #6
Medlem
Tycker man skall satsa mer på humor: TV reklam är ju olidligt.
Exempel på bra reklam är motorsågen:
https://www.youtube.com/watch?v=NtqzGcNoR4E
Citera
2018-07-31, 15:41
  #7
Medlem
godboys avatar
Tycker reklamen blivit allt mer intetsägande. Jag bryr mig inte nämnvärt om reklam, precis som de flesta andra. Dock så påverkas man säkert både medvetet och omedvetet. Jag tror dock många företag har gjort en dundertabbe, genom att göra politiska uttalanden, som typ Ben&Jerry, Max hamburgare och Audi som använde mans och polishatande Kakan i sin marknadsföring.

Jag personligen undviker företag som gjort svenskfientliga ställningstagande och uttalanden och jag är inte ensam om den saken. Vare sig företagen uttalar sig till höger eller vänster så är det en risk de tar, det retar upp en grupp som aktivt väljer bort dem. När jag läste ekonomi och marknadsföring för ca 30 år sen så var det fullkomligt uteslutet att göra politiska uttalanden i reklam eller som företag.

Sen så har vi några lysande timslånga reklamprogram; Ullared, Böda, En stark resa osv. Folk ser det nog inte som reklam men det är precis vad det är.
Citera
2018-08-01, 13:44
  #8
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sen så har vi några lysande timslånga reklamprogram; Ullared, Böda, En stark resa osv. Folk ser det nog inte som reklam men det är precis vad det är.

Undrar hur finansieringen ser ut bakom detta? I princip är det ju så att reklamkanalerna använder TV-programmen för att kunna sälja reklam och därmed driva verksamheten med vinst. Sedan finns TV-program som är köpt reklam, exempelvis travet i TV. Där betalar ATG för att få sändningstid. Betalar Ullared något för den reklam som TV-programmet ger dem eller är det »självfinansierat«?

---

När det gäller TS upplevelse är det inget annat än inbillning. Reklam handlade i grunden om att öka försäljningen och då är det enkla budskap som gäller. Det handlar i första hand om att alls komma med bland de val som konsumenterna gör. Om ingen känner till ens produkt kommer heller ingen att köpa den. För cirka 25 år sedan började detta med »varumärkesbyggande« [branding] mer tydligt att leta sig in hos marknadsavdelningarna, ivrigt påhejade från PR-byråerna. De senare lever ju huvudsakligen just på att vara »imagekonsulter« och hjälpa företagen att hitta på olika slags klatschiga budskap och berättelser för att förmå konsumenterna att vilja tillhöra deras »gäng«.

Det senare är ju alls inte lika lätt att mäta som att mäta resultatet [i försäljningsökning] från en marknadskampanj. Att skapa en ny image tar tid och kan inte enbart ske genom TV-reklam. I realiteten är det direkta värdet från TV-reklam väldigt lågt när det gäller förbättrad image. Det mest påtagliga exemplet på att använda TV-reklam för att skapa en ny image (varumärkesbyggande) är nog när Bravida förvärvade gamla BPA.

Det främsta »budskapet« som TV-reklamen har är: vi finns köp oss nu.
Citera
2018-08-01, 13:53
  #9
Medlem
SnakePlissskens avatar
De stora reklamköparna skiter fullständigt i vad du tycker om deras reklam, de är enbart ute efter att hamra in sitt varumärke.
Procter & Gamble var redan på 80-talet öppna med att de är medvetna om att folk tyckte illa om deras tvättmedels-, shampoo-, blöj-, diskmedels- etc-reklam men att det är helt irrelevant, för när man kommer till butiken så har man ändå Pampers, Ariel, Yes, Head & Shoulders, Oral-B, Tampax osv inhamrade i huvudet, och det funkar på den absoluta majoriteten - vilket förstås är själva målet med reklam..

Ni kanske tror att ni är supersmart och ser igenom den trista poänglösa reklamfilmen med glada mamman och korkade pappan - men lik förbannat köper ni (majoriteten av "ni" i alla fall) just den produkten när ni kommer till affären...
Citera
2018-08-01, 14:38
  #10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Undrar hur finansieringen ser ut bakom detta? I princip är det ju så att reklamkanalerna använder TV-programmen för att kunna sälja reklam och därmed driva verksamheten med vinst. Sedan finns TV-program som är köpt reklam, exempelvis travet i TV. Där betalar ATG för att få sändningstid. Betalar Ullared något för den reklam som TV-programmet ger dem eller är det »självfinansierat«?
(TEXT)
Just när det gäller Ullared så tror jag det är en win-win. Kanal 5 köper väl in från produktionsbolaget, troligen så är det här en av de billigare sakerna att köpa in, då produktionskostnaden inte är stor. Frivilliga idioter som inte har något emot att framställas som lätt utvecklingsstörda mot att få synas lite i rutan är det gott om.

Från början, när det gäller Ullared, så tror jag att de fångade upp personer som bara ville vara med och synas. Vissa blev kvar, så som systrarna från Hofors, Åke från Filipstad, och Kjell från Gud vet var. Men med tiden så tror jag de blivit "billiga" karaktärer. Möjligen så får de reseersättning och boende gratis och kanske några tusingar att handla för. Detta tror jag GeKås står för i så fall. Billigt för dem att ha entimmes gratisreklam i femman.

När det gäller Morgan och Ola-Conny så tror jag nog de från början inte fick något, men nu tror jag nog de får en hyfsad slant per säsong samt att deras lön på GeKås gått upp ordentligt då de är förknippade så hårt med varumärket. Självklart står GeKås för kostnaden. När det gäller produktionen så tror jag de står för film, klipp och sammansättning och sedan säljs detta till femman. Egentligen Win-Win-Win för alla parter.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
De stora reklamköparna skiter fullständigt i vad du tycker om deras reklam, de är enbart ute efter att hamra in sitt varumärke.
Procter & Gamble var redan på 80-talet öppna med att de är medvetna om att folk tyckte illa om deras tvättmedels-, shampoo-, blöj-, diskmedels- etc-reklam men att det är helt irrelevant, för när man kommer till butiken så har man ändå Pampers, Ariel, Yes, Head & Shoulders, Oral-B, Tampax osv inhamrade i huvudet, och det funkar på den absoluta majoriteten - vilket förstås är själva målet med reklam..

Ni kanske tror att ni är supersmart och ser igenom den trista poänglösa reklamfilmen med glada mamman och korkade pappan - men lik förbannat köper ni (majoriteten av "ni" i alla fall) just den produkten när ni kommer till affären...
Ja, jag köper Yes, trots att jag hatar reklamen. Mest för att jag tycker produkten är bra. Finns säkert andra som är bra, men orkar inte prova mig igenom bara för att "bojkotta" Yes.

Annat jag absolut inte köper är Ben & Jerry glass p g a dess positiva uttalanden om immigrationen. Nu köpte jag sällan detta märke i alla fall då jag tycker Hägendaz är godare, men om det inte fanns så kunde det bli en B&J.

Sedan undviker jag Max hamburgare, men det händer att jag köper något där, så helt konsekvent är man ju inte.

Skulle man bojkotta alla ställen för dålig reklam så skulle man ju i princip inte kunna handla någonting någonstans.
Citera
2018-08-01, 14:47
  #11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, jag köper Yes, trots att jag hatar reklamen.

Jag gör precis tvärtom. Har aldrig köpt Yes och kommer aldrig att göra det. Minns reklamen som började i veckotidningarna på 50-/60-talet då Yes köpte sista sidan (omslaget) och omvandlade den till en seriestrip (serietidningar var ju stora då). Allt handlade om hur någon person fick välja mellan Yes och två flaskor från tvättmedlet X samt hur man sedan jämförde hur mycket disk Yes klarade av jämfört med det näst bästa märket.

Jag lovar att vilket som helst märke är nästan lika bra som Yes och tillräckligt mycket billigare för att hålla måttet.
Citera
2018-08-01, 16:24
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag gör precis tvärtom. Har aldrig köpt Yes och kommer aldrig att göra det. Minns reklamen som började i veckotidningarna på 50-/60-talet då Yes köpte sista sidan (omslaget) och omvandlade den till en seriestrip (serietidningar var ju stora då). Allt handlade om hur någon person fick välja mellan Yes och två flaskor från tvättmedlet X samt hur man sedan jämförde hur mycket disk Yes klarade av jämfört med det näst bästa märket.

Jag lovar att vilket som helst märke är nästan lika bra som Yes och tillräckligt mycket billigare för att hålla måttet.
Ha ha. Ja jag är uppenbarligen lurad ja, jag ska faktiskt köpa något annat nästa gång. Bara för att testa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback