Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-01-12, 05:04
  #61
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
För mig var PPM-delen vid årsskiftet 2019/2020 ca 21%. Så "mycket liten del" gäller ju bara inbetalningarna, sedan kan din premiepension växa och bli en signifikant del av hela pensionen.

Jag insåg just att den senaste månaden har min PPM gått upp med 80.000 kr Nästan för bra för att vara sant. Det blev en jävla sprutt på värdeökningen sedan jag gick över till en momentum-strategi. Får se om det kan hålla i längden...
Det bra med momentum-strategin är ju att vi kan när som helst flytta/byta fonderna mot någon med säkrare lägre avkastning, så jag ser ingen jätterisk med detta. Värsta är ju om man glömmer av att logga in men den risken är ganska liten. Du är väl som jag, loggar in nästan dagligen för att se utvecklingen hos egna och andra fonder, då tycker jag riskerna är ganska små även om vi skulle kunna förlora 20% över en natt så får vi räkna helheten. Ju mer vi har tjänat in desto mer kan vi ju förlora om vi spelar högt.

Mitt kapital är ca 454k i PPM-delen och då har jag gjort 52% 2020, (+ca 165k) kan bara hoppas det håller i sig ett par år så jag kan luta mig tillbaka. Som jag skrivit tidigare så är detta oehört viktigt för mig då jag hade en usel pensionsprognos för ett par år sen och fortfarande för låg så jag måste ha tillväxt på minst 15% de närmaste åren, siktar på 20% men vi får se.
Citera
2021-01-12, 11:06
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Det bra med momentum-strategin är ju att vi kan när som helst flytta/byta fonderna mot någon med säkrare lägre avkastning, så jag ser ingen jätterisk med detta. Värsta är ju om man glömmer av att logga in men den risken är ganska liten. Du är väl som jag, loggar in nästan dagligen för att se utvecklingen hos egna och andra fonder, då tycker jag riskerna är ganska små även om vi skulle kunna förlora 20% över en natt så får vi räkna helheten. Ju mer vi har tjänat in desto mer kan vi ju förlora om vi spelar högt.

Mitt kapital är ca 454k i PPM-delen och då har jag gjort 52% 2020, (+ca 165k) kan bara hoppas det håller i sig ett par år så jag kan luta mig tillbaka. Som jag skrivit tidigare så är detta oehört viktigt för mig då jag hade en usel pensionsprognos för ett par år sen och fortfarande för låg så jag måste ha tillväxt på minst 15% de närmaste åren, siktar på 20% men vi får se.
Japp, jag gör en inloggning varje dag och kollar läget. I normalfallet är det ju bara en snabbkoll så det är 1 minut om dagen man lägger på det. Helt klart värt det, med tanke på att man under bra perioder som nu kan nå en avkastning på tusenlappar per handelsdag. Blir rätt bra timpenning.

Grattis till +52% på ett år - kanonresultat! Och lycka till under de kommande åren. Håller med om att risken inte är så stor, eftersom man när som helst kan "hoppa av" och slänga in hela eller stora delar av kapitalet i räntefonder istället. Jag tror på att på förhand bestämma var man har sin "stopp", t.ex. att bestämma att man tolererar en neddragning på max X procent innan man drar i nödbromsen. Så kan man minska värdet på X ju äldre man blir, eftersom man då har kortare tid på sig att vänta på återhämtning.
Citera
2021-01-17, 09:11
  #63
Medlem
Ganska exakt 1 miljon på PPM. Hade 550.000 vid förra årsskiftet. Ligger sedan tidigt förra hösten med 100 procent Handelsbanken Hållbar, loggar in dagligen och agerar när något händer. Knappt tio år kvar att jobba.
Citera
2021-01-19, 19:24
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Upprepat med råge. Under senaste månaden 2020-12-11 till 2021-01-11 var värdeökningen drygt 86 tusen, så med den takten ligger värdeökningen på PPM-kontot högre än månadslönen. Så får det gärna fortsätta

Handelsbanken hållbar energi
Black rock world technology
Spiltan småbolag
Aktia Nordic small cap
Evli Sverige småbolag
Gått relativt lång tid nu utan fonbyten, men idag har Spiltan småbolag ramlat ur topp 5 på 12 månader och ersatts av JP Morgan China. Passar då också på att vikta om så att varje fond utgör 20% av portföljen.

Handelsbanken hållbar energi
Black rock world technology
JP Morgan China
Aktia Nordic small cap
Evli Sverige småbolag

+3,5% sedan årsskiftet känns lite segt, men beror bara på en dipp de senaste två dagarna, tänker jag. Det rättar nog till sig.
Citera
2021-01-20, 03:43
  #65
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Gått relativt lång tid nu utan fonbyten, men idag har Spiltan småbolag ramlat ur topp 5 på 12 månader och ersatts av JP Morgan China. Passar då också på att vikta om så att varje fond utgör 20% av portföljen.

Handelsbanken hållbar energi
Black rock world technology
JP Morgan China
Aktia Nordic small cap
Evli Sverige småbolag

+3,5% sedan årsskiftet känns lite segt, men beror bara på en dipp de senaste två dagarna, tänker jag. Det rättar nog till sig.
Ingen anledning till oro än på ett tag, ser att många fonder står still alt gått minus de sista dagarna men tror att det stabiliserar sig när nya presidenten är installerad i USA. I stort har vi ju gått + i år även om det bara är 4,5% för min del så är det ganska bra. Jag rör inget förrän det är stabilt alt jag ser en stadig nedgång.

Hade JPM China förra året och funderar på den igen vid nästa omviktning men nu behåller jag (PPM):
BlackRock Tech A2 40%
HH energi A1 40%
DNB SMB A 20%

Förlorat ca 10k sek på HHE A1 den sista veckan men året 2021 gått plus som jag skiver ovan så ingen oro ännu.
Citera
2021-01-26, 21:56
  #66
Medlem
745 kkr idag. Upp med 50 kkr sedan årsskiftet, eller +6%. Tuffar på fint
Citera
2021-02-10, 20:23
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ingen anledning till oro än på ett tag, ser att många fonder står still alt gått minus de sista dagarna men tror att det stabiliserar sig när nya presidenten är installerad i USA. I stort har vi ju gått + i år även om det bara är 4,5% för min del så är det ganska bra. Jag rör inget förrän det är stabilt alt jag ser en stadig nedgång.

Hade JPM China förra året och funderar på den igen vid nästa omviktning men nu behåller jag (PPM):
BlackRock Tech A2 40%
HH energi A1 40%
DNB SMB A 20%

Förlorat ca 10k sek på HHE A1 den sista veckan men året 2021 gått plus som jag skiver ovan så ingen oro ännu.
Nu kom DNB SMB upp på topp 5-listan 12 månader, och därmed lägger jag in den i min portfölj. Nu ser den ut såhär:

JP Morgan China
Black Rock World Technology
DNB SMB A
Handelsbanken hållbar energi
Baring Hong Kong China A

Just nu +8,8% från årsskiftet.

Bra sprutt på Kinafonder just nu, tack vare att pappa Joe behöver vara snäll mot kineserna för att få hjälp att dölja sonens snuskerier med kinesiska prostituerade.
__________________
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-02-10 kl. 20:28.
Citera
2021-02-16, 04:15
  #68
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu kom DNB SMB upp på topp 5-listan 12 månader, och därmed lägger jag in den i min portfölj. Nu ser den ut såhär:

JP Morgan China
Black Rock World Technology
DNB SMB A
Handelsbanken hållbar energi
Baring Hong Kong China A

Just nu +8,8% från årsskiftet.

Bra sprutt på Kinafonder just nu, tack vare att pappa Joe behöver vara snäll mot kineserna för att få hjälp att dölja sonens snuskerier med kinesiska prostituerade.
Ja det ser bra ut, speciellt Kina som du nämner. Hann tyvärr ändra mitt innehav i PPM bytte DNB SMB till JPM China A innan jag frös mitt konto i ppm i ca 3 månader men tror det kommer gå bra ändå. Skönt att slipp bry mig om små dippar på börsen som vi ju hade i början på februari. Satt kall och rörde ingenting då och det lönade sig nog.
Har således följande innehav i PPM just nu. (sedan slutet januari)

BGF world tech A2 40%
HHE 40%
JPM China A 20%

Hade gärna ändrat så jag hade 40% i JPM China A istället för HHE men så får det stå tills jag kommer till Sverige i april nu.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback