Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 00:21
  #1
Medlem
Hej!

Jag går i tankarna att åka till honduras och dyka i tre veckor 2019. Har gjort tre dyk tidigare på en basic PADI licens och jag gillar det.

Skämt åsido så har jag också tankar på att bli yrkesdykare på grund av den höga lönen. Så det jag vill uppleva är dels honduras som semester men framför allt vill jag ta chansen att dyka så mycket som möjligt och se om det är något för mig. Har förstått att yrkesdykarutbildning i t.ex. norge är sjukt dyrt, så jag tänkte pröva mig själv i honduras först och se vad jag klarar av.

Tips, råd, tankar? Har också förståt att Honduras är farligt. Hur är man som säkrast där, några tips på den fronten?

MVH
Citera
2018-07-31, 00:24
  #2
Medlem
Är alltså inställd i första hand på dykningen och att ge allt på dykarkurser och liknande. Semester kommer i andra hand och funderar på att helt avstå från alkohol för att undvika farliga situationer om det krävs.
Citera
2018-07-31, 00:41
  #3
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnoman
Hej!

Jag går i tankarna att åka till honduras och dyka i tre veckor 2019. Har gjort tre dyk tidigare på en basic PADI licens och jag gillar det.

Skämt åsido så har jag också tankar på att bli yrkesdykare på grund av den höga lönen. Så det jag vill uppleva är dels honduras som semester men framför allt vill jag ta chansen att dyka så mycket som möjligt och se om det är något för mig. Har förstått att yrkesdykarutbildning i t.ex. norge är sjukt dyrt, så jag tänkte pröva mig själv i honduras först och se vad jag klarar av.

Tips, råd, tankar? Har också förståt att Honduras är farligt. Hur är man som säkrast där, några tips på den fronten?

MVH

ÄÄhh skit i honduras. Dykning i tropikerna kommer inte ge dig nått annat än lite fina vyer och och en och annan guppy att titta på. Vill man lära sig dyka på riktigt så ska man dyka i norden pungt slut.
Här i norden dyker vi med torrdräkt och tuber på stålplatta och inge jäkla BCD:er.
När jag tog mina dyk certifikat så garvade utbildara åt dom som tyckte att dom var "kuninga" när dom hade dykt i Thailand. Dom sa typ glöm allt ni lärt er där.
Men visst jag förstår det kan va lite kul med smesterdykning i tropikerna, men funderar du i banorna på att bli en professionell dykare så utbilda dig i norden. Mina lärare var gamla attackdykare. Dom var hårda som fan men jag kommer aldrig glömma det jag lärt mig. Det var ju inte genom militären men det kännes nästan så. Btw om du vill bli yrkesdykare så är nog militären det bästa utbildarna, men det gäller i.o.f allt dom lär ut.
Citera
2018-07-31, 08:22
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Som ovanstående postare skriver:

Vill du prova på och få en aning om hur livet som arbetsdykare är är det om inte annat mer kostnadseffektivt att dyka med torrdräkt i Norden. Varje dyk är dyrare, men du slipper flygresan över Atlanten.

Jag vågar påstå att du kan dyka 200 dyk utan torrdräkt och tycka att du är rutinerad, sedan provar du med torrdräkt och då är du nybörjare igen.
Citera
2018-08-05, 23:06
  #5
Medlem
XX-Ambars avatar
Honduras fastland är sunkigt och farligt men du kan ta dig till Utila med färja från La Ceiba. Dykning är dock inte billigt, runt 90 dollar. Fina vatten med mycket djur och färger. Det finns en större ö inte långt från Utila, minns inte vad den heter men där är det många Amerikanska turister som trissar upp priserna på allt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2963292

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback