Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 18:49
  #1
Medlem
Hej kära kunniga människor!

Jag har beställt ett 1080 ti strix och den har som krav att man har en 2 x 8 pin PCI-E. Och det är där min osäkerhet kommer in i bilden. Har förövrigt en modulär 750watts psu.

Mitt 1070 går på en 6+2 pin PCI-E. På samma sladd kommer det ut ett extra 6+2 PCI-e sladd. Det är alltså 2 x 6+2 som kommer från en 8pin som sitter i PSU:n. Sladden är alltså splittad i 2 6+2 pins. De extra sladdarna kommer inte från en Y splittring utan de extra 6+2 pins kommer från huvudet av de andra 6+2 pins om ni förstår.

Nu undrar jag om denna sladd går att använda till 1080 ti strix. Eller måste det vara två enskilda 8 pins som kommer från psu:n?
__________________
Senast redigerad av offmetal 2018-07-30 kl. 18:56.
Citera
2018-07-30, 20:09
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offmetal
måste det vara två enskilda 8 pins som kommer från psu:n?
Är nätagget konstruerat så att båda 8-pin kontakterna går ut på samma sladd så får man väl utgå ifrån att nätagget och sladden konstruerats för att tåla den belastningen på en enda rail/härva. Läs nätaggets bruksanvisning om du är osäker.

Att det är uppdelat till 6+2 beror på att det ska passa så många grafikkort som möjligt.
Citera
2018-07-30, 20:27
  #3
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offmetal
Hej kära kunniga människor!

Jag har beställt ett 1080 ti strix och den har som krav att man har en 2 x 8 pin PCI-E. Och det är där min osäkerhet kommer in i bilden. Har förövrigt en modulär 750watts psu.

Mitt 1070 går på en 6+2 pin PCI-E. På samma sladd kommer det ut ett extra 6+2 PCI-e sladd. Det är alltså 2 x 6+2 som kommer från en 8pin som sitter i PSU:n. Sladden är alltså splittad i 2 6+2 pins. De extra sladdarna kommer inte från en Y splittring utan de extra 6+2 pins kommer från huvudet av de andra 6+2 pins om ni förstår.

Nu undrar jag om denna sladd går att använda till 1080 ti strix. Eller måste det vara två enskilda 8 pins som kommer från psu:n?

Det går utmärkt. Så har jag gjort på mina 1080.
Citera
2018-08-04, 01:19
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Kan du dra två sladdar så är det ju bättre ur ett säkerhetsperspektiv dock.
Men som tidigare har sagts får man ju hoppas saker och ting designas efter vad de placerar ut, men så är det ju inte, tror mitt nätagg har 4 sladdar med 6+2 kontakter men det är ju bara 750 watt så det skulle ju bli tufft med 8or överallt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback