Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 18:25
  #1
Medlem
Jag ska studera miljöteknik till hösten. Upplägget är följande: 90 hp miljöteknik och
90 hp datavetenskap.

Vilka kurser bör jag jag med i mitt data block på 90hp? Prpgrammering och databaser är väl självklart, men mera då?

Vill kunna ha möjligheten att plugga master i datavetenskap sen, Krävs det då också att jag läser 22.5 hp matematik?
Citera
2018-07-31, 17:08
  #2
Medlem
Ingen datakunnig som har ngt tips?
Citera
2018-07-31, 18:52
  #3
Medlem
För att komma in på master tror jag att det är 30 HP i matte och 90 i datavetenskap, iaf på Uppsala.
Citera
2018-07-31, 20:36
  #4
Medlem
Vill du komma in på en master i datavetenskap lär det krävas 90 hp i datavetenskap. En del kurser kan säkert vara dubbelklassade som matematik och datavetenskap om du absolut vill ha med matematik också.

Exakt vad du ska läsa beror väl till stor del på ditt intresse och vad du vill kunna jobba med/som i framtiden. Men grund- och fortsättningskurs i programmering är alltid bra. Även något inom software engineering, lite om algoritmer, databaser och ev. lite om datorarkitektur om du vill ha lite koll på hårdvaran. Operativsystem, Datakommunikation eller något liknande. Bland annat.
Citera
2018-08-04, 21:50
  #5
Medlem
Tack för svar.

Jag rådfrågar hellre flashback än en mossig studievägledare, någon kunnig som kan fylla på med kurser som är nödvändiga härifrån?
https://www.studera.nu/jamfor-utbild...%5bk*8%5bd&p=1
90hp, inget flum, det har jag inte råd med när poängen är så få.

Mittuniversitet har kurspaket 3x 30hp vilket vore det enklaste men kurserna verkar flummiga, någon kunnig kan avgöra om detta är bra eller bättre att plocka ihop själv?

Datavetenskap A 30 hp =
Datorer och data från grunden, 7,5 hp
Databaser, 7,5 hp
Programmeringsmetodik I, 7,5 hp
Introduktion till IT-rätt & datasäkerhet, 7,5 hp.

Datavetenskap B 30 hp =
Verksamhetsutveckling och förändringsanalys, 7,5 hp, Informationssystemutveckling, 7,5 hp, Programmeringsmetodik II med Java, 7,5 hp, XML, 7,5 hp.

Datavetenskap C 30 hp =
Avancerad verksamhetsutveckling, 15 hp
Examensarbete, 15 hp.

”Verksamhetsutveckling” är det något att ha?
Citera
2018-08-06, 13:10
  #6
Medlem
Jag har tänkt och gör följande upplägg:

Datavetenskap A 30hp
Datorer och från grunden 7,5
Databaser I 7,5
Programmeringsmetodik 7,5
Data kommunikation i Nätverk I 7,5

Datavetenskap B 30 hp
Programmeringsmetodik II 7,5
Databaser II 7,5
Data kommunikation i Nätverk II 7,5
Algoritmer och datastrukturer 7,5

Datavetenskap C 30 hp
15 hp - ingen aning??
15 hp Skriftligt examensarbete

Hur ser det ut? Kanske man borde byta ut datorer från grunden med en kurs i html & css?
Jag vill kunna arbeta som systemutvecklare. Några fler förslag?
Citera
2018-08-06, 19:57
  #7
Medlem
Den "mossige studievägledaren" har antagligen tio gånger mer koll än merparten av de som hänger här, speciellt för den utbildning du funderar kring. Studievägledare på högskola är inte samma sak som på gymnasiet.
Citera
2018-08-07, 23:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Hur ser det ut? Kanske man borde byta ut datorer från grunden med en kurs i html & css?

Nja, HTML & CSS går att lära sig på 5 min. Hur kommer det sig att du inte söker in direkt till ett systemvetenskapligt program istället om du vill jobba med det?
Citera
2018-08-09, 14:24
  #9
Medlem
För att jag ska läsa kurserna inom ett miljövetenskapligt program. Vill kunna ha möjligheten att skaffa ett jobb där jag kan vara ute om jag känner fört och samtidigt kunna arbeta med datorer.

Om jag vill jobba med systemutveckling vad fler för kurser skulle vara bra att ha? Informationsystemutveckling 7.5 på miun? Är det nödvändigt/bra med 15hp databaser eller kan man optimera det valet?
__________________
Senast redigerad av bosscs2 2018-08-09 kl. 14:28.
Citera
2018-08-10, 00:13
  #10
Medlem
Vad är det för datavetenskap master du vill läsa? länka gärna.

Tror f.ö att ditt paket som du precis länkade från mittuniversitet ligger under "ämnesgruppen" datateknik? Rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-08-12, 18:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milleniumet
Vad är det för datavetenskap master du vill läsa? länka gärna.

Tror f.ö att ditt paket som du precis länkade från mittuniversitet ligger under "ämnesgruppen" datateknik? Rätta mig om jag har fel.

Fel av mig, datateknik ska det naturligtvis vara.

Alla masters inom it DISTANS är intressanta inklusive GIS master i Lund som jag sneglar mest på men även master inom it säkerhet i Luleå. Känns som det sistnänmda skulle ge mest klirr i kassan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback