Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-30, 22:02
  #13
Medlem
sammisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det får inte finnas kryddor i vodka och för att heta vodka måste det vara 40 % (eu). Traditionellt skandinaviskt brännvin har alltid legat på just 37-39 och man har kryddat det olika, i Sverige med all världens grejs till den klassiska finska Koskenkorva (viina, inte vodka )som har en knappt märkbar sockertillsats.

Vad gäller 60% så tycker jag dess fördelar är att det är väldigt bärbart när man skall ut i skogen, kanske därför jag tycker det passar bäst i sött kaffe vid en brasa.

Tack, jag skall nog köpa Vanlig 60 Vodka och det går ändå att blanda ner styrkan % med vatten om man vill ha svagare.
Citera
2018-07-30, 22:28
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammiss
Jag undrar om någon provat "Vanlig 60 Vodka" (60 %) , är den lämplig till likörer eller drinkar? Ekonomiskt så är den inte billigare men tanken är om man vill göra likörer t e x och i drink bör det bli samma sak om man bara blandar mindre i glaset. 4 cl = 6 cl 40 % , vad säger experterna är den värd att köpa?
Ska du blanda drinkar har det ingen betydelse, precis som du säger är det bara att ta lite mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Jarrro
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/fireball-33202

går nog att blanda med nått men är nog den mest "njutbara" spriten du kan få
Fy fan, den där skiten är värre än raketbränsle och fotogen.
Citera
2018-08-01, 01:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ska du blanda drinkar har det ingen betydelse, precis som du säger är det bara att ta lite mindre.
Tar man mindre mängd av starkare sprit blir det ju mindre vatten i drinken, om man sen märker nån skillnad vet jag inte.
Citera
2018-08-01, 01:27
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Tar man mindre mängd av starkare sprit blir det ju mindre vatten i drinken, om man sen märker nån skillnad vet jag inte.

Starkare sprit används ofta för att göra likörer "hemma". Gör du likör av 40% och häller i bär etc. så det blir dubbla volymen, så blir slutresultatet 20%. Köper du 80%-ig vodka och gör "samma" likör, blir likören 40%-ig. Utomlands köps ofta (inte av alkisar då, även om det givetvis händer) 80-96%-ig alkohol av folk som har mycket frukt i sina trädgårdar, och gör likörer på frukten.

Men bara för att blanda drinkar, duger det bra med vanlig standardvodka. (Behöver inte vara någon snofsig sort heller, drinken maskerar oftast det mesta av vodkans eventuella kvalitetsbrister).
Citera
2018-08-01, 11:02
  #17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Tar man mindre mängd av starkare sprit blir det ju mindre vatten i drinken, om man sen märker nån skillnad vet jag inte.
Det beror ju på hur du blandar. Tar du lika mycket slödricka så blir det ju en aning mindre vatten, knappt en cl, på en grogg. Tveksamt om det öht är märkbart.
Citera
2018-09-16, 15:04
  #18
Medlem
sammisss avatar
Tack till er alla som deltagit och jag har nu provat "Vanlig 60 Vodka". Det är en fin vodka vill jag påstå dock är den lite stark att dricka ren utan utblandning men det säger givetvis sig själv. Dock är det tyvärr något dåliga kapsyler av ojämn kvalitet både på "Vanlig Vodka 37.5 %" och "Vanlig 60 Vodka 60 %" då jag haft två exemplar som inte går att återförsluta, men det går givetvis att ta en annan kapsyl.
Citera
2019-10-14, 18:58
  #19
Avstängd
Och nu har den slutat att säljas på bolaget.

Frågade efter den idag men svaret jag fick var något luddigt

"Pga vi inte vill tillhandahålla vodka över 40%"
Öh? Därför ni säljer stroh rom på 80& då?
Eller vissa wirre sorter på över 72%?

Logiskt. Jorå.
Citera
2020-01-29, 13:47
  #20
Medlem
Massen98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det får inte finnas kryddor i vodka och för att heta vodka måste det vara 40 % (eu). Traditionellt skandinaviskt brännvin har alltid legat på just 37-39 och man har kryddat det olika, i Sverige med all världens grejs till den klassiska finska Koskenkorva (viina, inte vodka )som har en knappt märkbar sockertillsats.

Vad gäller 60% så tycker jag dess fördelar är att det är väldigt bärbart när man skall ut i skogen, kanske därför jag tycker det passar bäst i sött kaffe vid en brasa.

För att få kallas vodka måste spriten innehålla minst 37,5%, lär dig reglerna. Tycker själv att 60% är något man sparar på och jag skulle iallafall använda det som drickingrediens när man gör drinkar, känns nog inte bra i halsen om man halsar den rent.
Citera
2020-01-30, 09:59
  #21
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massen98
För att få kallas vodka måste spriten innehålla minst 37,5%, lär dig reglerna. Tycker själv att 60% är något man sparar på och jag skulle iallafall använda det som drickingrediens när man gör drinkar, känns nog inte bra i halsen om man halsar den rent.

Det är 40 i USA och Ryssland. My bad. Och det går bra att dricka rent.
Citera
2020-04-08, 12:17
  #22
Avstängd
Idioter som tagit bort denna ur sortimentet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback