Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 15:04
  #1
Medlem
Starkaters avatar
Hallå! Jag är i farten med att spela in bas direkt in i mik-ingången på PCn. Då jag tidigare sysslat med punkstuk så har jag ej brytt mig om kvalitén på inspelningen och det har både mullrat och klickat (för att använda plebejiska uttryck) en del.
Jag gör nu ett försök att förfina ljudbilden lite och försöker ta mig in i pryldjungeln men detta tar tid minst sagt.
Därför frågar jag här vad det är jag ska söka efter, är det en sk DI-box, externt ljudkort eller annat påfund?
Kan jag öht förbättra eller styra inkommande ljud utan att behöva skaffa nytt ljudkort till datorn?
Citera
2018-08-01, 10:38
  #2
Medlem
Mickar du upp en stärkare? Vad har du för mick, kablage och utrustning i övrigt?

Berätta hur din signalkedja ser ut så kanske jag kan tipsa om budgetlösningar. Vad får det kosta?
Citera
2018-10-16, 21:47
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Starkater
Hallå! Jag är i farten med att spela in bas direkt in i mik-ingången på PCn. Då jag tidigare sysslat med punkstuk så har jag ej brytt mig om kvalitén på inspelningen och det har både mullrat och klickat (för att använda plebejiska uttryck) en del.
Jag gör nu ett försök att förfina ljudbilden lite och försöker ta mig in i pryldjungeln men detta tar tid minst sagt.
Därför frågar jag här vad det är jag ska söka efter, är det en sk DI-box, externt ljudkort eller annat påfund?
Kan jag öht förbättra eller styra inkommande ljud utan att behöva skaffa nytt ljudkort till datorn?

En bas kan du både spela in till DI eller om den är mickad bara in i en mic-preamp.

Köper du ett Steinberg UR-series så har du både preamps och DI om du aktiverar Hi Z (så agerar den DI).
Citera
2018-10-19, 15:59
  #4
Medlem
avrogados avatar
Sök typ bass+preamp och välj erkänt märke (extern enhet).
Ett par lusentappar senare kommer du vara nöjd.

Antagligen menar du det när du skriver DI-box (som jag förknippar mer med live).

Kör du basen direkt in i Line eller mic blir de inge bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback