Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 14:14
  #1
Medlem
ThePresentMoments avatar
Hej,

vill kunna förvara en del essentiella saker som ett multiverktyg, minicykelpump och eventuellt en ficklampa/belysning på cykeln. Tyvärr blir ju det mesta stulet när man parkerar cykeln i stan - har blivit av med jag-vet-inte-hur-många belysningar samt en cykelpump mitt på ljusa dagen.

Tänkte därför skaffa någon liten diskret väska som rymmer just dessa saker och som kan låsas eller på något annat vis försvåra för eventuella tjuvar. Finns det något sådant? Det enda låsbara jag har sett hittills är stora packboxar för pakethållaren, men jag vill som sagt ha något litet och diskret som kan monteras t.ex. mellan bakskärm och sadelstolpe eller under pakethållaren.

Behöver som sagt bara rymma en liten cykelpump, ett multiverktyg och eventuellt min kombinerade ficklampa/cykelbelysning. Tänker typ något liknande ABUS Basico Ramväska, fast att man på något vis ska kunna låsa den. Att låsa fast den på cykeln kan ju göras med vajer som klampas fast eller liknande. Tanken är alltså inte något helt inbrottssäkert (går ju att bara klippa upp tyget med en sax), utan något som hindrar opportunistiska vardagstjuvar.
__________________
Senast redigerad av ThePresentMoment 2018-07-30 kl. 14:21.
Citera
2018-07-30, 17:24
  #2
Medlem
StormaktRods avatar
En sadelväska/ramväska som har två dragkedjor med hål i själva "dragen" som du kan låsa med ett litet kodlås eller hänglås men då måste du ju skruva fast den i sadeln eller ramen med inverterad torx eller liknande som folk inte brukar ha i fickan.
Citera
2018-07-30, 17:44
  #3
Medlem
godboys avatar
Det beror väl på lite var du ska använda cykeln. Ska du använda den i en hyfsat blattefri kommun i Norrlands inland så är det relativt lugnt, men ska du ha den i berikade storstäder så ska du nog inte tro att du får ha grejerna ifred. Har blivit av med ett antal bläckfiskarmar som jag haft på pakethållaren. Dessa kostar ju nästan ingenting, man kan köpa dem lite varstans, typ ÖoB. Men det som är störande är att folk verkar tro att det är okej att sno allt som inte är fastsatt, låst, larmat och strömförande.

Två gånger har jag tagit folk på bar gärning som snott mina bläckfiskarmar. En gång en svensk man i år åldern som påstod att han behövde den. En annan gång en babbe, jag sa att om jag någonsin igen skulle se personen i fråga så skulle jag hänga upp dem i närmsta träd med bläckfiskarmar.

Så mitt tips är att lämna inget obevakat i större städer.
Citera
2018-07-30, 18:47
  #4
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror väl på lite var du ska använda cykeln. Ska du använda den i en hyfsat blattefri kommun i Norrlands inland så är det relativt lugnt, men ska du ha den i berikade storstäder så ska du nog inte tro att du får ha grejerna ifred. Har blivit av med ett antal bläckfiskarmar som jag haft på pakethållaren. Dessa kostar ju nästan ingenting, man kan köpa dem lite varstans, typ ÖoB. Men det som är störande är att folk verkar tro att det är okej att sno allt som inte är fastsatt, låst, larmat och strömförande.

Två gånger har jag tagit folk på bar gärning som snott mina bläckfiskarmar. En gång en svensk man i år åldern som påstod att han behövde den. En annan gång en babbe, jag sa att om jag någonsin igen skulle se personen i fråga så skulle jag hänga upp dem i närmsta träd med bläckfiskarmar.

Så mitt tips är att lämna inget obevakat i större städer.

Nä så är det ju tyvärr, men å andra sidan är det du beskriver opportunistiska vardagsbrott som sker bara för att det är enkelt. Det är ju också därför jag är ute efter en diskret väska med möjlighet att låsa så att det iallafall krävs kniv, sax eller avbitartång för att öppna eller demontera den.

Har haft en liten hemmagjord "väska" med ett multiverktyg i längst ner bakom sadelstolpen (vid pedalerna) som fått vara i fred i många år. Dock vill jag gärna ha möjlighet att ha med cykelpump och lyse också, utan att göra det alltför lätt för varken Berra eller Behsim som råkar gå förbi cykeln på lördagkvällen...
Citera
2018-07-30, 19:26
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Nä så är det ju tyvärr, men å andra sidan är det du beskriver opportunistiska vardagsbrott som sker bara för att det är enkelt. Det är ju också därför jag är ute efter en diskret väska med möjlighet att låsa så att det iallafall krävs kniv, sax eller avbitartång för att öppna eller demontera den.

Har haft en liten hemmagjord "väska" med ett multiverktyg i längst ner bakom sadelstolpen (vid pedalerna) som fått vara i fred i många år. Dock vill jag gärna ha möjlighet att ha med cykelpump och lyse också, utan att göra det alltför lätt för varken Berra eller Behsim som råkar gå förbi cykeln på lördagkvällen...
Väskan bör gärna se lite sliten och tom ut. Ser den "fet" ut, dvs full med prylar så kommer gamarna roffa med en gång. Ju nyare sakerna ser ut, desto intressantare blir de för Berra och Behsim.
Citera
2018-07-30, 21:48
  #6
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Väskan bör gärna se lite sliten och tom ut. Ser den "fet" ut, dvs full med prylar så kommer gamarna roffa med en gång. Ju nyare sakerna ser ut, desto intressantare blir de för Berra och Behsim.

I like your thinking!

Kan tycka det är lite konstigt att inte cykeltillverkarna tänkt till lite och fixat förvaring för såna här "nödvändigheter" i ramen... borde ju gå att tillverka någon slags låsbart förvaringsutrymme någonstans i ramen, speciellt på cyklar med överdimensionerad ram.
Citera
2018-07-30, 21:56
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
I like your thinking!

Kan tycka det är lite konstigt att inte cykeltillverkarna tänkt till lite och fixat förvaring för såna här "nödvändigheter" i ramen... borde ju gå att tillverka någon slags låsbart förvaringsutrymme någonstans i ramen, speciellt på cyklar med överdimensionerad ram.
Ja,jag kan hålla med dig. Problemet är väl att konstruktionen blir svagare om man gör ingrepp i ramen. Sen att ha ett låst utrymme är nog inte det lättaste att fixa. Ett bra lås tar plats och är tungt. Men jag håller egentligen med dig i sak.

Var på en mindre ort i Norrlands inland och såg rätt många olåsta cyklar på byn, men de fick vara ifred enligt våra bekanta. De hade dock avsevärda problem under en tid då de hade massa babianer som kom i den stora "flyktingvågen". Detta löste sig dock på sikt, genom att vissa ortsbor "löste problemet" om man säger så. Dessutom har de flesta apskallar avflyttat.

Men i våra storstäder så stjäl nog lika många svenskar som blattar cyklar och lösa attiraljer.
Citera
2018-07-31, 21:06
  #8
Medlem
Varför tar du inte bara med dig väskan när du parkerat cykeln?
Citera
2018-07-31, 22:37
  #9
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingvinge
Varför tar du inte bara med dig väskan när du parkerat cykeln?

Varför skulle jag vilja kånka runt på cykelverktyg till fots vart jag än ska? Tar du med dig startkablarna när du går på stan? Nej självklart inte, de är ju inlåsta i bilen och därmed icke lätt åtkomliga för tjuvar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback