2018-07-29, 22:51
Bannlyst
Hejsan

Jag är en dumskalle som inget vet om datorer. Min pc fryser och går i svart hela jävla tiden. Den är oerhört langsam, när jag surfar omkring. Batteri niveau alltid ok när jag kollar efter. Vad kan vara fel? Måste jag byta batteri eller köpa en helt ny pc? Det är en Compaq Cq58 med en del år på baken.
Citera
2018-07-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Hejsan

Jag är en dumskalle som inget vet om datorer. Min pc fryser och går i svart hela jävla tiden. Den är oerhört langsam, när jag surfar omkring. Batteri niveau alltid ok när jag kollar efter. Vad kan vara fel? Måste jag byta batteri eller köpa en helt ny pc? Det är en Compaq Cq58 med en del år på baken.

kollat så inte processorn är för varm datorn brukar dö om den blir alldeles för varm
Citera
2018-07-29, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
kollat så inte processorn är för varm datorn brukar dö om den blir alldeles för varm

Tack for ditt svar. Hur kollar jag det? Jag har försökt ta bort damn genom att blåsa flera gånger.
Citera
2018-07-29, 23:50
Bannlyst
Ladda ner HWMonitor eller något liknande program. Körs fläktarna? Låter datorn högt? Piper den någonsin? Vad får du för temps? Är det vid belastning? Massa program i bakgrunden? Bloatware installerat? Testat återställa windows? Ominstallerat GPU drivrutiner?

Skjuter lite från höften här

Mvh Johan
Citera
2018-07-30, 00:51
Medlem
Citat:
Tack for ditt svar. Hur kollar jag det? Jag har försökt ta bort damn genom att blåsa flera gånger.

du kan ladda ner speccy gratis och där ser du värme på grafik kort och processor o sådant och är det då att processorn blir för varm så betyder det att fläkten är kass eller att den är kass o behövs bytas
Citera
2018-07-30, 02:16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hejsan

Har hårddisken blivit full så kan det påverka. Hårddisken ska ha MINST dubbla-RAM-minnets storlek ledigt, gärna fyrdubbla. Så om RAM-minnet är exempelvis 4 GB ska du ha minst 8-16 GB ledigt på hårddisken, dvs 5% om din hårddisk är på exempelvis 320 GB.

Annars är den vanligaste anledningen överhettning, oftast för att det har dammat igen i anslutning till processorfläkten. Blås inte med munnen då vissa menar att saliv kan orsaka störningar på elektroniken. Heller inte kompressor då sådan luft kan bli statiskt laddad. Utan engångstryckluft på flaska. Dammsugare bör också funka.

Tja, hur länge varar batteriet? Bara några minuter eller? Ett så dött batteri kan faktiskt utgöra en belastning som gör att datorn får för lite ström. Detta ser du isåfall i såna testprogram som andra rekommenderat för att läsa av processortemperaturen, förutsatt att de supportar just din hårdvara.
Ta loss batteriet och kör utan, för att testa om datorn funkar bättre då.
Citera
2018-07-30, 12:06
Bannlyst
Tack så hemskt mycket för alla svar!

Efter download av Speccy kan jag läsa detta:

- Graphics 62 C
- Storage 37 C

Memory slots
Total memory slots 2
Used memory slots 1
Free memory slots 1
Memory
Type DDR3
Size 4096 MBytes
DRAM Frequency 532.3 MHz
CAS# Latency (CL) 7 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 7 clocks
RAS# Precharge (tRP) 7 clocks
Cycle Time (tRAS) 19 clocks
Bank Cycle Time (tRC) 26 clocks
Physical Memory
Memory Usage 70 %
Total Physical 3.60 GB
Available Physical 1.06 GB
Total Virtual 5.22 GB
Available Virtual 2.34 GB
SPD
Number Of SPD Modules 1
Slot #1

Under tiden jag skriver här går pc i svart och fryser flera gånger

Batteri visar hela tiden 100%. Ni gick pc i svart och frys igen igen

Förlåt om jag har missat några frågor - vet ingenting om datorer.
Citera
2018-07-30, 22:41
Bannlyst
Nu har jag hittat denna information: Installerat RAM 4,0 GB (3,6 kan användas).

PC fryser och går i svart hela tiden, kanske jag måste köpa ny dator och slänga denna?

Fan också, har annars tagit bort en massa skit med CC cleaner.

Det finns en massa nedladdade bilder av bilar på min dator, om jag tar bort dom funkar den då bättre?
Senast redigerad av Edmonton 2018-07-30 kl. 22:48.
Citera
2018-07-30, 23:03
Medlem
Köp en ny om du kan. Det är varmt ute och inne, kanske rengöra fläkten på grafikkortet typ. Blir den varm eller cpu fläckten kanske dammig. Så dör datorn å du måste starta om igen . Å tillslut bränner man grafikkortet eller cpu kanske. Å då startar den alldrig mer 😇
Ps kan inget heller om datorer
Senast redigerad av troligengud 2018-07-30 kl. 23:06.
Citera
2018-07-30, 23:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hejsan

Det låter lite som att det är något hårdvarufel med den.
Koppla ur batteriet och kör på direktel.

Gör en ren ominstallation av datorn, kvarstår problemet så är det ett. Om den överlever det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in