Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-29, 23:10
  #13
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Hade du frågat en fysiker så hade de flesta nog svarat att fysik är högst naturligt.

Det är mig veterligen många av fysikerna som anser att slumpen helt enkelt är en fysisk egenskap som universum har.

Men det är absolut inte alla fysiker som anser det. Dessa brukar mena att det t.ex. finna dolda variabler; observerar du endast en del av en process så lär du missa faktorer som påverkar resultatets utgång, och det ser då ut som en slump för betraktaren trots att det inte alls är det.


Men alla fysiker är nog överens om att om slumpen är en fysisk egenskap som universum har, så är det också naturligt.

så motsatsen till "naturlig" existerar inte..?
varför kalla något naturligt om det är det enda möjliga tillståndet?
Citera
2018-07-29, 23:42
  #14
Medlem
Har funderat mycket på detta. Slump kan väl egentligen inte finnas, allt som sker måste vara ett resultat av något annat.

I teorin borde man kunna datorsimulera hela universum ner till varenda kvark och på så vis kunna se in i framtiden, eller hur? Det borde m.a.o gå att räkna ut exakt vad som ska hända.

Jag förstår naturligtvis att man inte kan göra det i praktiken...

Finns slumpen faller ju min teori förstås.
Citera
2018-07-29, 23:42
  #15
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza

Vad jag dock inte kan förstå är varför det sker slumpmässiga förändringar i genomet. Varför finns det ens en sådan mekanism? De är slumpmässiga visst, men varför finns slumpen här?

För att naturlig selektion ska äga rum måste det först finnas en genetisk variation i en population. Den genetiska variationen uppstår, som du skriver, av slumpmässiga mutationer. Processen omfattas därefter av en naturlig selektion, som till skillnad från mutationerna ej är slumpmässig då den enbart ökar eller sänker frekvensen av alleler (olika genvarianter) som redan finns i populationen.

Med detta sagt utgör slumpen en mekanism som introducerar en stor mängd variation i genomet som kommer befinna sig i en dynamisk miljö med olika väderförhållanden, konkurrens om föda och överlevnad samt kamp mot fiender såsom virus med förmåga att korrumpera den genetiska informationen. Det är helt enkelt ett sätt att öka genomets adaptiva förmåga i en miljö som kräver just det.
Citera
2018-07-30, 00:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
så motsatsen till "naturlig" existerar inte..?
varför kalla något naturligt om det är det enda möjliga tillståndet?
Mycket riktigt att något onaturligt inte existerar.

Naturligt är inte det enda möjliga tillståndet. Onaturligt är ju också ett tillstånd.

När jag kallar något för onaturligt så är det i alla fall från min sida helt enkelt en antydan om att det är svammel.
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2018-07-30 kl. 00:55.
Citera
2018-07-30, 07:30
  #17
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Mycket riktigt att något onaturligt inte existerar.

Naturligt är inte det enda möjliga tillståndet. Onaturligt är ju också ett tillstånd.

När jag kallar något för onaturligt så är det i alla fall från min sida helt enkelt en antydan om att det är svammel.

hur menar du nu..
är "onaturligt" ett möjligt tillstånd som inte kan existera??

menar du rent ontologisk eller..?
Citera
2018-07-30, 15:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
hur menar du nu..
är "onaturligt" ett möjligt tillstånd som inte kan existera??

menar du rent ontologisk eller..?
Suck. Borde nog sagt "övernaturligt" istället för "onaturligt". Men ja, jag menar att övernaturliga saker inte existerar.

Men jag orkar inte ägna mig mer åt den här språkliga frågan.

Min ståndpunkt är:
- Fysik är naturligt.
- Fenomen som bryter mot fysikens lagar är fantasi, skitsnack, svammel.
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2018-07-30 kl. 15:44.
Citera
2018-07-30, 16:31
  #19
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Suck. Borde nog sagt "övernaturligt" istället för "onaturligt". Men ja, jag menar att övernaturliga saker inte existerar.

Men jag orkar inte ägna mig mer åt den här språkliga frågan.

Min ståndpunkt är:
- Fysik är naturligt.
- Fenomen som bryter mot fysikens lagar är fantasi, skitsnack, svammel.

hm,
hur appliceras fysikens lagar på initieringen av bigbang tex?
var det tillståndet naturligt?
Citera
2018-07-30, 21:01
  #20
Medlem
kan DNA teleportera sig via (elektromagnetisk-) strålning?

https://www.youtube.com/watch?v=RaabV1ngbB0
Citera
2018-08-31, 17:57
  #21
Medlem
Det blir inte fler mutationer eftersom cellen via tumörsuppressorproteiner går in i apoptos vid skada av DNA som inte går att reparera. De flesta ärftliga cancertyper beror för övrigt på muterade gener som normalt kodar för olika tumörsupressorer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback