Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-29, 20:13
  #1
Medlem
paddan82s avatar
Jag ska köpa ett marinbatteri till min elbåtmotor. Går det att ladda med vilken laddare som helst? Dvs. vanliga batteriladdare för bilbatterier, har hört att marinbatterier ska djupladdas, men jag har inte en aning hur det fungerar.
Citera
2018-07-29, 20:33
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddan82
Jag ska köpa ett marinbatteri till min elbåtmotor. Går det att ladda med vilken laddare som helst? Dvs. vanliga batteriladdare för bilbatterier, har hört att marinbatterier ska djupladdas, men jag har inte en aning hur det fungerar.

Samma som bilbatteri, köp en bättre C-tek eller motsvarande.
Djupladda vet jag inte vad det är, djup ur-ladda däremot är skadligt för blybatterier.
Citera
2018-07-29, 20:35
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Vilken laddare som helst som laddar blybatterier ja.
Batteriet kan laddas ur mera än vanliga startbatterier, inte ska!
Citera
2018-07-29, 20:46
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gel är att föredra om batteriet ska användas tills det är tomt, tål djupurladdning bättre..för laddning är en lite mer avancerad laddare att föredra, en laddare som automatiskt stänger av sig när batteriet är fullt, underhållsladdning är ett plus.
Citera
2018-07-29, 21:05
  #5
Medlem
paddan82s avatar
Ok tack alla Jag antar att batteriet är ganska halvtomt när man köper det.
Citera
2018-07-30, 00:28
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddan82
Ok tack alla Jag antar att batteriet är ganska halvtomt när man köper det.
Blybatterier bör vara nästintill fulladdade, för att hålla att stå på hyllan länge.
Om det inte är det längre kanske du har fått ett som är flera år gammalt...
Citera
2018-11-29, 17:12
  #7
Medlem
paddan82s avatar
Ska batteriet stå på konstant laddning hela vintern eller ska jag låta det ladda ur och ladda upp det i vår/sommar? Nån som vet?
Citera
2018-11-29, 17:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paddan82
Ska batteriet stå på konstant laddning hela vintern eller ska jag låta det ladda ur och ladda upp det i vår/sommar? Nån som vet?
Du ska absolut INTE ladda ur det!

Ladda det helt fullt efter sista användning - Typ i två dygn med en intelligent laddare (typ C-tech). Därefter kan det förvaras lite som du vill,, bara det inte kan rinna för stora mängder vatten över det.

Ladda gärna nåt dygn eller över en natt innan du tar det i bruk till våren också.

( Ett halv- eller urladdat blybatteri tål inte minusgrader, men det klarar ett laddat batteri. )
Citera
2018-11-29, 17:37
  #9
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du ska absolut INTE ladda ur det!

Ladda det helt fullt efter sista användning - Typ i två dygn med en intelligent laddare (typ C-tech). Därefter kan det förvaras lite som du vill,, bara det inte kan rinna för stora mängder vatten över det.

Ladda gärna nåt dygn eller över en natt innan du tar det i bruk till våren också.

( Ett halv- eller urladdat blybatteri tål inte minusgrader, men det klarar ett laddat batteri. )
Så jag ska ladda upp det fullt nu, och låta det stå på laddning till i morgon, sen kan batteriet stå inomhus så laddar jag upp det i vår? Det blir väl urladdat då?
Citera
2018-11-29, 18:48
  #10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddan82
Så jag ska ladda upp det fullt nu, och låta det stå på laddning till i morgon, sen kan batteriet stå inomhus så laddar jag upp det i vår? Det blir väl urladdat då?
Du laddar det tills laddaren talar om att det är fulladdat. Förvara det sedan svalt under vintern. Ta gärna fram det ett par gånger under vintern och ladda det också.
Citera
2018-11-29, 18:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paddan82
Så jag ska ladda upp det fullt nu, och låta det stå på laddning till i morgon, sen kan batteriet stå inomhus så laddar jag upp det i vår? Det blir väl urladdat då?
Ett friskt fulladdat blybatteri som förvaras svalt kommer att vara nästan fulladdat efter fyra - fem månader också.
Citera
2018-11-29, 19:01
  #12
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ett friskt fulladdat blybatteri som förvaras svalt kommer att vara nästan fulladdat efter fyra - fem månader också.
Tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback