Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-29, 19:41
  #1
Medlem
Hej. Som titeln lyder - Jag söker en bil som drar väldigt lite, som kostar väldigt lite i försäkring och lite i skatt eller ingen skatt alls såklart.

Vad jag själv tittat på är Ford Ka, det är en väldigt liten smidig bil som drar lite o är billig på alla sätt, men just nu hittar jag ingen passande sådan modell på Blocket, tycker dom flesta är lite överpris på.
(Letar framförallt efter en som är nybesiktigad som även har gått lite o inte har rost eller andra större problem).

Vad finns det fler för bilar som är billiga? Nån gammal skattefri 240, 740 eller liknande? Dom drar dock en hel del vad jag hört. Nån sorts golf? Ni som är bilkunniga kom jätte gärna med förslag o priser om ni har siffror.

Prisklass: 0-20.000 i allra värsta fall men helst runt 10 max, beror helt på hur länge bilen kan tänkas "överleva" utan att kosta multum.
Citera
2018-07-29, 19:43
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
240 är en solid pansarvagn hehe... en sån hade man i ungdomen! helvete vad man skjutsade damerna i baksätet ! hehe... Bra fjädring också när det vankades samlag ... drar inte så mycket bensin heller. rekommenderas
Citera
2018-07-29, 19:44
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Hej. Som titeln lyder - Jag söker en bil som drar väldigt lite, som kostar väldigt lite i försäkring och lite i skatt eller ingen skatt alls såklart.

Vad jag själv tittat på är Ford Ka, det är en väldigt liten smidig bil som drar lite o är billig på alla sätt, men just nu hittar jag ingen passande sådan modell på Blocket, tycker dom flesta är lite överpris på.
(Letar framförallt efter en som är nybesiktigad som även har gått lite o inte har rost eller andra större problem).

Vad finns det fler för bilar som är billiga? Nån gammal skattefri 240, 740 eller liknande? Dom drar dock en hel del vad jag hört. Nån sorts golf? Ni som är bilkunniga kom jätte gärna med förslag o priser om ni har siffror.

Prisklass: 0-20.000 i allra värsta fall men helst runt 10 max, beror helt på hur länge bilen kan tänkas "överleva" utan att kosta multum.

Vill du ha ett bra svar måste du säga hur mycket du kör. Ju mindre du kör, desto viktigare blir skatt och försäkring. Ju mer du kör, desto viktigare blir det med soppaförbrukning, och att det inte är något franskt skit som bara går sönder och som är omöjligt att laga själv.
Citera
2018-07-29, 19:45
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
240 är en solid pansarvagn hehe... en sån hade man i ungdomen! helvete vad man skjutsade damerna i baksätet ! hehe... Bra fjädring också när det vankades samlag ... drar inte så mycket bensin heller. rekommenderas

Vad jämför du med då? En lastbil?
Citera
2018-07-29, 19:50
  #5
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad jämför du med då? En lastbil?
Undrar det jag med
Citera
2018-07-29, 19:53
  #6
Avstängd
Edmontons avatar
Toyota Yaris är en mycket bra liten bil. Köper du japansk blir det sällan problem men se efter rost.
Citera
2018-07-29, 19:58
  #7
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Hej. Som titeln lyder - Jag söker en bil som drar väldigt lite, som kostar väldigt lite i försäkring och lite i skatt eller ingen skatt alls såklart.

Vad jag själv tittat på är Ford Ka, det är en väldigt liten smidig bil som drar lite o är billig på alla sätt, men just nu hittar jag ingen passande sådan modell på Blocket, tycker dom flesta är lite överpris på.
(Letar framförallt efter en som är nybesiktigad som även har gått lite o inte har rost eller andra större problem).

Vad finns det fler för bilar som är billiga? Nån gammal skattefri 240, 740 eller liknande? Dom drar dock en hel del vad jag hört. Nån sorts golf? Ni som är bilkunniga kom jätte gärna med förslag o priser om ni har siffror.

Prisklass: 0-20.000 i allra värsta fall men helst runt 10 max, beror helt på hur länge bilen kan tänkas "överleva" utan att kosta multum.

Ford ka är den osäkraste bilen som rullar på svenskväg. (Dokumenterat).

Men billig iafl
Citera
2018-07-29, 20:01
  #8
Medlem
l150s avatar
Jag hade en Fiat punto i nåt halvår. Hade inga problem alls, kostade 5k.
Kanske bara hade röta dock.
Citera
2018-07-29, 20:18
  #9
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Hej. Som titeln lyder - Jag söker en bil som drar väldigt lite, som kostar väldigt lite i försäkring och lite i skatt eller ingen skatt alls såklart.

Vad jag själv tittat på är Ford Ka, det är en väldigt liten smidig bil som drar lite o är billig på alla sätt, men just nu hittar jag ingen passande sådan modell på Blocket, tycker dom flesta är lite överpris på.
(Letar framförallt efter en som är nybesiktigad som även har gått lite o inte har rost eller andra större problem).

Vad finns det fler för bilar som är billiga? Nån gammal skattefri 240, 740 eller liknande? Dom drar dock en hel del vad jag hört. Nån sorts golf? Ni som är bilkunniga kom jätte gärna med förslag o priser om ni har siffror.

Prisklass: 0-20.000 i allra värsta fall men helst runt 10 max, beror helt på hur länge bilen kan tänkas "överleva" utan att kosta multum.

Jag ägde en Nissan Micra K10 i flera års tid.

Drog ca 0,45 l/mil
Försäkring trafik ca 1300 kr/år
Skatt ca 800 kr.

Inte den säkraste bilen man kan åka omkring i såklart men ska
det vara billigt så är det svårslaget.

Sköter man bara servicen som man ska så går den hur långt som helst.

Här är ett rostfritt exemplar.

https://www.blocket.se/overkalix/Nis...7.htm?ca=6&w=3
Citera
2018-07-29, 20:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vill du ha ett bra svar måste du säga hur mycket du kör. Ju mindre du kör, desto viktigare blir skatt och försäkring. Ju mer du kör, desto viktigare blir det med soppaförbrukning, och att det inte är något franskt skit som bara går sönder och som är omöjligt att laga själv.

Kommer köra väldigt lite, typ 5-10km om dagen, sedan vissa helger typ 10mil.
Citera
2018-07-29, 20:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
240 är en solid pansarvagn hehe... en sån hade man i ungdomen! helvete vad man skjutsade damerna i baksätet ! hehe... Bra fjädring också när det vankades samlag ... drar inte så mycket bensin heller. rekommenderas

Haha
Citera
2018-07-29, 20:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Toyota Yaris är en mycket bra liten bil. Köper du japansk blir det sällan problem men se efter rost.

Okej, ska titta på sånna, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback