Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-29, 19:04
  #1
Medlem
Jag hjälper en äldre släkting med bland annat hennes gräsklippning sedan några år tillbaka. Den går nu så dåligt och jag vet inte vad som är fel.

Klipparen är kanske 15 år gammal, går på bensin 95 oktan och har choke. Vid start behöver jag ha choken i fullt för att saaaakta minska den, annars dör motorn på en gång. Oavsett så går den dåligt i flera minuter till jag kan stänga choken gullt. Varje sekund går den ner i varvtal och upp igen, pulserande. Motorn hinner snurra flera varv innan den blir trött, app därför misstänker jag inte roliga tändstift.

Har ni någon bättre gissning på vad som är tokigt?
Citera
2018-07-29, 19:21
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Jag hjälper en äldre släkting med bland annat hennes gräsklippning sedan några år tillbaka. Den går nu så dåligt och jag vet inte vad som är fel.

Klipparen är kanske 15 år gammal, går på bensin 95 oktan och har choke. Vid start behöver jag ha choken i fullt för att saaaakta minska den, annars dör motorn på en gång. Oavsett så går den dåligt i flera minuter till jag kan stänga choken gullt. Varje sekund går den ner i varvtal och upp igen, pulserande. Motorn hinner snurra flera varv innan den blir trött, app därför misstänker jag inte roliga tändstift.

Har ni någon bättre gissning på vad som är tokigt?
Är det en förgasare i plast?
Glöm det såg nu att det var en åkbar med choke. På sidan av förgasaren, ser du en liten skruv?
__________________
Senast redigerad av hippili 2018-07-29 kl. 19:24.
Citera
2018-07-29, 19:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det en förgasare i plast?
Glöm det såg nu att det var en åkbar med choke. På sidan av förgasaren, ser du en liten skruv?
Jag är tyvärr inte i närheten nu och kommer inte vara där på några veckor (vem behöver klippa gräset i detta väder?).

Vet inte var förgasaren sitter, men det borde inte vara svårt att hitta den efter att googlat på hur den ser ut. Menar du att man ska snurra på skruven för att få den att gå bättre?
Citera
2018-07-29, 19:46
  #4
Medlem
Antar det är en briggs motor?
Börja med en rejäl service.
Justera ventiler
rengör förgasare
Rengör luftfilter o nytt bränsle
Byt tändstift..
Grejorna kostar inga större pengar sen kan man börja felsöka.
Gräsklippare ska stå hela vintern o sen starta alltid under sommaren det är inte dom bästa förutsättningarna om man inte servar dom väl.
Gjorde exakt denna service på min o den är riktigt gammal, startar direkt dom senaste fyra åren o då står den ute oskyddat hela året
Citera
2018-07-29, 19:51
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Jag är tyvärr inte i närheten nu och kommer inte vara där på några veckor (vem behöver klippa gräset i detta väder?).

Vet inte var förgasaren sitter, men det borde inte vara svårt att hitta den efter att googlat på hur den ser ut. Menar du att man ska snurra på skruven för att få den att gå bättre?
Eh, mjo men fråga du någon om hjälp med att ställa på mer bränsle. Sätter min ena strumpa på att skruva inte är din grej och då kan den gå sämre än vad den gör nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback