Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-29, 23:17
  #13
Medlem
-Andreas-s avatar
Nja, asså.
Jag upplevde då höll på med vad man kanske nu i efterhanden skämtsamt kan kalla 'samtyckedokumentation' att den vanliga 'GoPro Session' på pannbandet-tillbehöret i pannan gav bra vinkel/tittarkänsla/grafik, tror inte behöver så mkt dyrare optik.
Viktigt med rätt vinkel o ljus, så blir kontrast/färgmättnad/exponering tillfredsställande.
Citera
2018-07-30, 00:55
  #14
Medlem
Att kunna filma via pannan vill jag helst inte.
Sagt att det är för min egen åskådning och eget bruk, dessutom kanske man kanske kan lära sig något
Jag skulle vilja ha det så att man inte behöver tänka på att den finns där så att det blir så naturligt som möjligt.

Angående moral osv, jag tycker att tråden ska få vara vad den är till för utan att man behöver tro att man filmar någon utan ens tillåtelse.
Jag nämnde innan att den tanken har slagit mig men fallet är inte så.
Det jag tänkt göra nu är någon jag träffat nyligen och vi båda är rätt nya för varandra men hon verkar vara öppen för just detta så länge man inte behöver tänka att den är där konstant och filmar en.
Citera
2018-07-30, 01:09
  #15
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Att kunna filma via pannan vill jag helst inte.
Sagt att det är för min egen åskådning och eget bruk, dessutom kanske man kanske kan lära sig något
Jag skulle vilja ha det så att man inte behöver tänka på att den finns där så att det blir så naturligt som möjligt.

Angående moral osv, jag tycker att tråden ska få vara vad den är till för utan att man behöver tro att man filmar någon utan ens tillåtelse.
Jag nämnde innan att den tanken har slagit mig men fallet är inte så.
Det jag tänkt göra nu är någon jag träffat nyligen och vi båda är rätt nya för varandra men hon verkar vara öppen för just detta så länge man inte behöver tänka att den är där konstant och filmar en.
Min amigo köpte sån där 'Samsung 360' kamera o har liksom placerat den lite, ja, där bredvid sängen.
Den har två 180° linser som tillsamman gör en 360° vy och sen kan du kolla på filmen i 4k i VR goggles där i '3D rummet'/'världen' eller hur man förklarar.

Helt ok pryl, sitter med sugpropp på en liten hylla.
Citera
2018-07-30, 02:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Exakt, om du kommer på bättre humör eller hur man säger så, ja.
Finns uppsjö av fästen/stativ/tillbehör på GoPro marknaden så där kan du ju sätta den på tri-pod som filmar in i röv/allt när ni gör missionären, eller sätta på teleskop pinne o daska ordentligt på röven på han (slagtålig kamera + den käpp), surra fast på roten av kuken med såna plast klämmor osv osv bara låta kreativiteten o hormonerna flöda.
Oj, det där var långt mer än ansiktet på någon man sätter som världens mittpunkt men jag får tacka så mycket för förslag, det här är dock nog inte min tråd så jag tassar ut ur den igen.
Citera
2018-07-30, 03:07
  #17
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Oj, det där var långt mer än ansiktet på någon man sätter som världens mittpunkt men jag får tacka så mycket för förslag, det här är dock nog inte min tråd så jag tassar ut ur den igen.
Ja.
Men nu vet du hur det går till, eller kan gå till om man har ett sånt gemensamt intresse för, ja, lite tjolahopp o lite tjolawhip på tape liksom. typ. Hoppas det varit lärosamt.
👍😊
Citera
2018-07-30, 03:08
  #18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Yes, tänkte om jag skulle börja spela in lite videos när man väl är igång i sängen...
Då det finns billiga kameror tex vid wish och ebay så tänkte jag fråga vad behöver kameran ha?

Såg en sådan här
"SQ11 Full HD 1080P Mini Car Hidden DV DVR Camera Spy Dash Cam IR Night Vision"

spec:

Eller en sådan här:
"Motion Detection Hidden Spy Camera Clothes Hook DVR Video Nanny Babysitting Cam"

Min fråga är, vad bör man ha?
30FPS räcker bra?
1.3M pix räcker?
720x480 resolution på video räcker?
Spelar roll om det är "DVR"?

tack på förhand!

Ja ovanstående specifikationer funkar bra. Om de nu är äkta - kineser ljuger ibland om specifikationerna.

Du ska spela in i smyg alltså? Finns en på eBay som ser ut som en brandvarnare, den funkar bra. Specifikationerna är mindre viktiga då dagens kameror ändå ger väldigt bra kvalitet, även de allra billigaste. Dessutom om du ska distribuera materialet så är det bara en fördel om kvaliteten ser lite amatörmässig ut, för då känns det mer "äkta".

Vill du gå upp i kvalitet så välj en med större lins, speciellt om det är halvmörkt i rummet.

DVR betyder "digital video recorder" och det ville du väl ha, alltså en inspelare inbyggd i kameran så att du får materialet direkt på ett minneskort? Annars måste du ha en separat inspelningsenhet, exempelvis en dator.
Citera
2018-07-30, 08:40
  #19
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2018-08-01, 00:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja ovanstående specifikationer funkar bra. Om de nu är äkta - kineser ljuger ibland om specifikationerna.

Du ska spela in i smyg alltså? Finns en på eBay som ser ut som en brandvarnare, den funkar bra. Specifikationerna är mindre viktiga då dagens kameror ändå ger väldigt bra kvalitet, även de allra billigaste. Dessutom om du ska distribuera materialet så är det bara en fördel om kvaliteten ser lite amatörmässig ut, för då känns det mer "äkta".

Vill du gå upp i kvalitet så välj en med större lins, speciellt om det är halvmörkt i rummet.

DVR betyder "digital video recorder" och det ville du väl ha, alltså en inspelare inbyggd i kameran så att du får materialet direkt på ett minneskort? Annars måste du ha en separat inspelningsenhet, exempelvis en dator.

så DVR och 25+FPS samt helst över 720p är bra.
Citera
2018-08-02, 20:10
  #21
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
så DVR och 25+FPS samt helst över 720p är bra.

Ja det är jättebra, förutsatt att den för till erkaren dyraste komponenten, linsen, har lika superbra kvalitet, vilket inte brukar vara fallet. Så skit i upplösning och FPS (även 24/30 FPS är okej om du inte knullar superfort) och kolla istället mer på kamerans ”öga”, hur stort och dyrt det ser ut. Det säger mycket mer om slutkvaliteten faktiskt. Finns en anledning att proffskameror har så stora objektiv trots att de inte filmar i mer än 720 eller 080. Vissa kineser fuskar rentav med upplösning och ”upsamplar” till HD från en egentlig upplösning på kanske 640x400. Själv köpte jag nyss en actioncam med en massa fästen för $40 på eBay där de ljög rakt av med FPS, den stödde inte alls 60 FPS som det stod. Så jag kommer returnera den för sakens skull.

Men för amatörporr funkar en billig eBaykamera bra som sagt. Kolla kamerans view angle om den ska sitta mer än säg 2-3 meter från objektet. För då kanske man behöver lite mer zoom om man vill se alla fitt-detaljer. Många kameravinklar som klipps ihop är också bra. Med dessa billiga kameror kan du köpa kanske 4 stycken så du får med alla vinklar. Det skulle vara mitt hetaste tips för ett bra resultat. Bara hon inte undrar varför du har klädkrokar på fyra väggar... lol
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback