Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-30, 10:27
  #13
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Väljer barometern att ta betalt av sina läsare för detta är det fullt legitimt att de även får betala arrangören för att få tillträde till arrangemanget som utgör källmaterialet.
Citera
2018-07-30, 12:50
  #14
Medlem
Ratads avatar
Det är rätt bittert men jag kan förstå situationen. Som tidigare skrivits är det arrangören som avgör hur många och vilka som ska få ackrediteringar. På större evenemang som större festivaler måste man i god tid ansöka om ackreditering.
Då ska man uppge hur materialet ska publiceras, upplaga och beräknad mängd läsare, vilket område publikationen är inriktad på (mycket viktigt när det gäller att hålla uppe intresset och få nya besökare från regionen eller expandera).

Krav på att få tillgång och styra över till exempel film eller bilder kommer från artister (jag har aldrig varit med om att en arrangör kräver användarrätt). Typexempel är KISS och Mötley Crüe som kräver att ha rätt att styra om materialet för att få fota från diket (jag vägrade att ta emot dessa avtal).

Om man har artiklarna bakom en betalvägg förstår jag att arrangören inte tycker det är värt ackrediteringar, de går förmodligen till andra som kommer publicera materialet öppet. Jag tycker det var konstigt att Barometerns medarbetare (frilansare) försökte komma in utan att ha ackrediteringen klar. Att personen kommer dit med privat biljett tyder på att hen känner någon på tidningen och ombads samla ihop lite material så kanske det blir en slant. Jag får oproffsiga vibbar av det.

Många tycker fotografer och journalister är i vägen och jobbiga på evenemang tills det är dags för publicering. Då brukar gnället istället vara att man har för lite bilder och material på spelare X eller band Y.
Citera
2018-07-30, 13:07
  #15
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är rätt bittert men jag kan förstå situationen. Som tidigare skrivits är det arrangören som avgör hur många och vilka som ska få ackrediteringar. På större evenemang som större festivaler måste man i god tid ansöka om ackreditering.
Då ska man uppge hur materialet ska publiceras, upplaga och beräknad mängd läsare, vilket område publikationen är inriktad på (mycket viktigt när det gäller att hålla uppe intresset och få nya besökare från regionen eller expandera).

Krav på att få tillgång och styra över till exempel film eller bilder kommer från artister (jag har aldrig varit med om att en arrangör kräver användarrätt). Typexempel är KISS och Mötley Crüe som kräver att ha rätt att styra om materialet för att få fota från diket (jag vägrade att ta emot dessa avtal).

Om man har artiklarna bakom en betalvägg förstår jag att arrangören inte tycker det är värt ackrediteringar, de går förmodligen till andra som kommer publicera materialet öppet. Jag tycker det var konstigt att Barometerns medarbetare (frilansare) försökte komma in utan att ha ackrediteringen klar. Att personen kommer dit med privat biljett tyder på att hen känner någon på tidningen och ombads samla ihop lite material så kanske det blir en slant. Jag får oproffsiga vibbar av det.

Många tycker fotografer och journalister är i vägen och jobbiga på evenemang tills det är dags för publicering. Då brukar gnället istället vara att man har för lite bilder och material på spelare X eller band Y.

Det är alltså troligt att fotografen var fullt medveten om att det saknades ackreditering, köpte biljett och blev sedan ändå nekad när de såg kamerautrustningen?
Citera
2018-07-30, 14:10
  #16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det är alltså troligt att fotografen var fullt medveten om att det saknades ackreditering, köpte biljett och blev sedan ändå nekad när de såg kamerautrustningen?

Det är min gissning. Förmodligen har man på Barometern haft ett kompisavtal om att låta personen få ackreditering via dem eller gå med på att köpa material om personen åkt dit med egen biljett. Alternativet är att fotografen kom dit med en förhoppning om att allt var fixat. Tråkigt men det är sommarjobbarnivå på situationen vilket är konstigt för Emmabodafestivalen är definitivt något som tillhör deras lokalnyheter. När jag började arbeta som evenemangsfotograf åkte jag på festivaler som privatperson efter att ha kollat vilka regler som gällde för kameror och så försökte jag sälja det som blev bra. När jag blev lite mer etablerad började jag sätta upp mig på ackreditering för mina uppdragsgivare - bättre och smidigare när man tar jobbet seriöst.

Numera är festivalerna ganska generösa med vilken kamera man får ta med som vanlig besökare. De brukar sätta gränsen vid teleobjektiv på 300mm och uppåt. Emmaboda kanske är lite strängare?

Jag får en oseriös känsla av hela upplägget och jag hade inte velat vara den frilansaren.
Citera
2018-07-30, 14:42
  #17
Medlem
Ratads avatar
Min inre foliehatt undrar om Barometerns återkommande artiklar om de anmälda narkotikabrotten på Emmaboda kan vara en del i konflikten. Dessa ligger inte bakom en betalvägg utan har skrivits ihop på redaktionen som en polisnyhet. Själva festivalrapporteringen skulle alltså ha blivit en del av tidningens betalartiklar.

Här kan jag se en intressekonflikt för festivalen. Naturligtvis ska media rapportera om polisanmälningar och brott men om man samtidigt väljer att ta betalt för den positiva delen av festivalen så känner de nog att de blir klick-bait för en sorts sensationsjournalistik medans deras egna syfte med festivalen, och det de vill förknippas med, är inlåst och för personer som ändå knappast är potentiella besökare.

Det är olika delar av redaktionen som sköter de olika typerna av artiklar men för arrangören handlar utdelningen av ackrediteringar om att behålla och sprida varumärkets värde. Potentiella besökare och nyfikna ska kunna läsa om allt, både det positiva och negativa. Om det positiva hålls inlåst och endast läses av en försvinnande liten del kan jag förstå att tidningen tappar platser på ackrediteringslistan.
Citera
2018-07-30, 18:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Jag känner igen det här. Var läste jag det? Tidningar som inte får tillträde.

Artikeln kanske hamnar bakom betalvägg.
https://web.archive.org/web/20180730...-jag-beklagar/





Notera "nekades inträde". Det står inte "nekades inträde trots biljett". Varför är tidningens fotograf ovetande om vad som gäller?
Exakt, lös biljett så kan Barometern bevaka allt vad de kan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback