Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-29, 17:19
  #37
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Läs det här då: https://books.google.se/books?id=uhl...unized&f=false
Precis som jag sade har inte Popper använt sig av "immunisering mot kritik", vilket tydligt framgår ur din länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Att klassa kritik som "sjukdomsbild" är ovetenskapligt. Att psykiatrin gör det betyder att den är ovetenskaplig. Och min diagnos är ADHD.
Eftersom psykiatri är ovetenskapligt saknar alla diagnoser betydelse för dig. Jag är däremot inte lika övertygad om det. I ditt fall har jag redan redovisat mina slutsatser. Oberoende obesrvatörer har kommit fram till samma resultat som jag. I kombination med din familjebakgrund med knarklangare och medicintjuvar, ser jag nog att du har psykologiska problem på en mer komplex nivå än dubbeldiagnosen asperger-ADHD. Jag anar en OCD-problematik där i bakgrunden.

Att psykiatrin förklarar att viss "kritik" beror på sjukdomsbild är inte "ovetenskapligt". Det är svårt för dig att förstå det absurda i påståendet att män oftare är med om olyckor på grund av att de har för höga försäkringspremier. Du inser inta att förklaringen att de kör mer bil och är mer riskbenägna i ung ålder, är mer korrekt, eftersom du har psykologiska begränsningar. Dessa begränsningar är inte av intelligensmässig art, utan beror på en sjukdomsbild.
Citera
2018-07-29, 17:25
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Precis som jag sade har inte Popper använt sig av "immunisering mot kritik", vilket tydligt framgår ur din länk.

Han sa i vilket fall att teorier som är immuna mot kritik inte är vetenskapliga. Att det sedan är andra som skrev om Karl Poppers idéer som kortade det till "immunisering mot kritik" betyder inte att det är något som jag har hittat på.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Eftersom psykiatri är ovetenskapligt saknar alla diagnoser betydelse för dig. Jag är däremot inte lika övertygad om det. I ditt fall har jag redan redovisat mina slutsatser. Oberoende obesrvatörer har kommit fram till samma resultat som jag. I kombination med din familjebakgrund med knarklangare och medicintjuvar, ser jag nog att du har psykologiska problem på en mer komplex nivå än dubbeldiagnosen asperger-ADHD. Jag anar en OCD-problematik där i bakgrunden.

Att psykiatrin förklarar att viss "kritik" beror på sjukdomsbild är inte "ovetenskapligt". Det är svårt för dig att förstå det absurda i påståendet att män oftare är med om olyckor på grund av att de har för höga försäkringspremier. Du inser inta att förklaringen att de kör mer bil och är mer riskbenägna i ung ålder, är mer korrekt, eftersom du har psykologiska begränsningar. Dessa begränsningar är inte av intelligensmässig art, utan beror på en sjukdomsbild.

Att låta bli att a priori döma ut teorier som "absurda" har ingenting med "oförmåga att förstå absurditet" att göra. Vetenskap handlar om att alla falsifierbara teorier ska testas utan några förutfattade meningar. Att kalla detta för "psykologiska begränsningar" är ovetenskapligt.
__________________
Senast redigerad av Tankebrott 2018-07-29 kl. 17:29.
Citera
2018-07-29, 17:36
  #39
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Han sa i vilket fall att teorier som är immuna mot kritik inte är vetenskapliga.



Att låta bli att a priori döma ut teorier som "absurda" har ingenting med "oförmåga att förstå absurditet" att göra. Vetenskap handlar om att alla falsifierbara teorier ska testas utan några förutfattade meningar. Att kalla detta för "psykologiska begränsningar" är ovetenskapligt.
Nej, det vore i allra högsta grad ovetenskapligt att testa varenda upptänklig förklaringsmodell, oavsett hur omöjlig den är. Ditt teori om att skillnaden i olycksstatistik mellan könen skulle bero på att männen inte servar sina bilar p.g.a. höga försäkringspremier, är ett sådan idiotisk förklaringsmodel att den inte är värd att ta i beaktande. Det är helt enkelt idioti. Jag tror inte du är en idiot. Alltså kvarstår psykisk sjukdom som förklaring till ditt beteende, allternativt är du bara ett troll. Hur som helst är du tråkig och skriver bara samma sak om och om igen.
Citera
2018-07-29, 18:45
  #40
Medlem
Alla vet att unga män kör för fort och tar ibland dumma risker- samtidigt är alla medvetna om att män, i genomsnitt givetvis, har bättre reaktioner än kvinnor.

så ja... män gör dumma misstag, men du ivll ej att en kvinna sitter bakom ratten om du måste ta snabba beslut i bilen.
Citera
2018-07-29, 19:31
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Nej, det vore i allra högsta grad ovetenskapligt att testa varenda upptänklig förklaringsmodell, oavsett hur omöjlig den är.

Eftersom olika teorier gör olika falsifierbara förutsägelser är det ovetenskapligt att blanda teorier genom att låta en teori avgöra om en annan teori är omöjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ditt teori om att skillnaden i olycksstatistik mellan könen skulle bero på att männen inte servar sina bilar p.g.a. höga försäkringspremier, är ett sådan idiotisk förklaringsmodel att den inte är värd att ta i beaktande. Det är helt enkelt idioti.

Att brainstorma teorier är aldrig idioti.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag tror inte du är en idiot. Alltså kvarstår psykisk sjukdom som förklaring till ditt beteende, allternativt är du bara ett troll. Hur som helst är du tråkig och skriver bara samma sak om och om igen.

Falsk dikotomi.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback