Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-06, 16:55
  #13
Medlem
De håller på med propaganda och censur.
Självklart vill de absolut inte att folk ska få någon indikation till det genom att läsa kritiska kommentarer.
Därför stänger de av kommentarsfältet.
Att YouTube tog bort ogilla knappen gjorde det ännu värre.
Citera
2022-03-06, 22:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Precis som dagstidningarna som gav möjlighet för läsarna att kommentera. De trodde i sin enfald på fullt allvar att folk skulle hylla deras journalistik till skyarna, istället blev de oftast sågade vid fotknölarna. Intressant självbild...

Det misstaget gör de inte om frivilligt. Slipper de höra kritiken så finns den inte. De kan behålla sin uppblåsta självbild. Och kan fortsätta producera samma gamla dynga och tro att det är kvalité och att alla älskar det.

Att social media betyder tvåvägskommunikation förstår msm säkert, men de avskyr själva konceptet. De föredrar envägskommunikation. D.v.s. att de berättar för oss i pöbeln och vi lyssnar och lär oss av dem. De har inget att lära av sina kritiker, tror de.
(Mina fetningar)
Jag tror du har satt huvudet på spiken. Den största skillnaden mellan "gammelmedia" och nyare medier - oavsett "alternativa" eller "sociala" - är att de nyare medierna är tvåvägskommunikation, medan äldre, etablerad media nästan uteslutande handlar om envägskommunikation.

En av anledningarna till att de gillar just envägskommunikation är nog den du tar upp, att de ser sig själva som bättre än allmogen och därför ska tala om för allmogen hur livet ska levas för att tillfredsställa deras egna ideal. Inte lyssnarens/tittarens, utan mediapersonligheternas ideal.


Citat:
Ursprungligen postat av dagensdatum
De håller på med propaganda och censur.
Självklart vill de absolut inte att folk ska få någon indikation till det genom att läsa kritiska kommentarer.
Därför stänger de av kommentarsfältet.
Att YouTube tog bort ogilla knappen gjorde det ännu värre.

Ja, alltså. I viss mån kan jag ge dem rätt, för vissa individer klarar fan inte att uttrycka sig ordentligt i kommentarer.
Sen tycker jag det är helt fel att stänga av/avaktivera alla former av återkoppling.
Jag har vid ett par tillfällen ringt till SVT för att få prata med ansvarig utgivare för ett inslag, de har blivit väldigt defensiva, kommit med skensvar ("Den sitter i möte, men om du ger mig ditt namn och nummer så ringer han upp dig.") och svarar inte på mail även om mailen är sakliga och trevliga i sin ton; så fort du kritiserar Media är du Fienden.

Det får mig att undra - hur många insändare skickades till DN en normal vecka under 1995 exempelvis, och hur många publicerades under samma vecka?
Kommentarer är ju ungefär som insändare, en åsiktsyttring som tidningen inte nödvändigtvis står bakom, men ändå publicerar som nån form av "public service" vilket var nödvändigt förr.
Idag är det nog inte lika nödvändigt med hänvisning till just sociala mediers existens, samtidigt som gammelmedia och Big Tech går i samma totalitära riktning i åsiktskorridoren så blir det ju lite märkligt när de kan säga "hatstorm" om tre kommentarer på FB, men när folk på riktigt framför kritik eller motstånd mot något så är det knäpptyst i gm.
Citera
2022-03-14, 16:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Därför att de inte vill lägga tid på att moderera bort alla rassistiska kommentarer. Censuren blir för dyr helt enkelt.
YouTube har en riktigt vass censur robot som tar bort kommentarer med hat-retorik, fula ord etc.
Mainstream kanalerna skulle inte behöva stänga av kommentarsfältet med anledning till "dåliga kommentarer" därför att roboten tar automatiskt bort dem. Även andra plattformar har någon form av "robot" som tar bort hat-retorik, fula ord etc.
Citera
2022-05-21, 21:03
  #16
Medlem
godboys avatar
Det har ju redan nämnts i tråden, de vill inte - klarar inte av att hantera all kritik de får. Folket får inte "tycka fel". SVT, TV4 och flera tidningar är rena propagandamaskiner. Finns väl inte en normal människa som tycker att SVT är neutrala?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback