Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-29, 08:49
  #1
Medlem
Luxuss avatar
Har en 4g router (huaweib593) och den visar att det i princip hela tiden finns en downstream på mellan 0.8 och 1.5mbit. Upp ca 40kbit.
Har ett antal enheter anslutna men har testat att stänga av dem. Ingen skillnad.
Är set själva ”bärvågen” som syns eller? 1.5mbit är rä tt mycket data kan man tycka. Enda jag inte stängt av är anslutning av luftvärmepump samt en telldus tellstick. Men dessa gorde verkligen inte dra nån data nedåt.
Citera
2018-07-29, 09:11
  #2
Avstängd
ihatemes avatar
Jag kör också mobilt bredband och om jag inte använder det så dras det (som korrekt) 0mbps.

Mitt förslag är att återställa routern och sätta ett nytt lösenord. Anslut därefter en enhet. Kolla hur mycket som dras. Anslut nästa enhet och upprepa, kör uteslutningsmetoden och se vilken enhet det är som drar datan.

Om enheten råkar vara en dator, så öppnar du aktivitetshanteraren och kollar över "nätverk"-fliken.
Citera
2018-07-29, 09:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Har en 4g router (huaweib593) och den visar att det i princip hela tiden finns en downstream på mellan 0.8 och 1.5mbit. Upp ca 40kbit.
Har ett antal enheter anslutna men har testat att stänga av dem. Ingen skillnad.
Är set själva ”bärvågen” som syns eller? 1.5mbit är rä tt mycket data kan man tycka. Enda jag inte stängt av är anslutning av luftvärmepump samt en telldus tellstick. Men dessa gorde verkligen inte dra nån data nedåt.

Det är all din telemetri som skickas till Google, Microsoft och andra, alternativt program eller programuppdateringar som körs i bakgrunden.
Citera
2018-07-29, 09:21
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är all din telemetri som skickas till Google, Microsoft och andra, alternativt program eller programuppdateringar som körs i bakgrunden.

Tramssvar.
1. Varför skulle då nedströmmen vara så stor om det var data som skickades. Uppströmmen är väl mest troligt ackpaketen typ.
2. Jag har ju berättat att alla enheter utom två (som ingalunda har något med big data att göra) stängts av från nätet.




Edit: jahapp. Nu verkar vad-det-nu-var ha upphört. Högst märkligt. Men närmare en gigabyte hann dras ner under gårdagen/natten. Utan anslutna enheter.. å märkligt att det bara gick i 1.5, har ju högre dl än så.
__________________
Senast redigerad av Luxus 2018-07-29 kl. 09:27.
Citera
2018-07-29, 09:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Har en 4g router (huaweib593) och den visar att det i princip hela tiden finns en downstream på mellan 0.8 och 1.5mbit. Upp ca 40kbit.
Har ett antal enheter anslutna men har testat att stänga av dem. Ingen skillnad.
Är set själva ”bärvågen” som syns eller? 1.5mbit är rä tt mycket data kan man tycka. Enda jag inte stängt av är anslutning av luftvärmepump samt en telldus tellstick. Men dessa gorde verkligen inte dra nån data nedåt.

Kör du en Windows 10?
Citera
2018-07-29, 10:03
  #6
Medlem
Sainsburyss avatar
Det låter som det är en slags back up igång, DropBox eller OneDrive.... eller någon uppdatering som laddas ner, men då borde hastigheten ha varit högre.

Jag antar att du är en av få som vet skillnaden på Megabit och Megabyte.
Citera
2018-07-29, 19:11
  #7
Avstängd
ihatemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Det låter som det är en slags back up igång, DropBox eller OneDrive.... eller någon uppdatering som laddas ner, men då borde hastigheten ha varit högre.

Jag antar att du är en av få som vet skillnaden på Megabit och Megabyte.
Skulle vilja påstå att >99% av Flashbackare vet skillnaden på Megabyte och Megabit.
Citera
2018-07-29, 20:07
  #8
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Skulle vilja påstå att >99% av Flashbackare vet skillnaden på Megabyte och Megabit.

Ja I sådana fall har ts inget att oroa sig för om hans router drar 1,5 millibit konstant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback