Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 20:18
  #37
Medlem
slickadkatts avatar
Enligt flera oberoende uppgifter var den olycksdrabbade delen av tillträdesvägen till traverskranen inte besiktigad. Gångbron var dessutom i så dåligt skick att om den vore det, så skulle det ha riktats anmärkningar som i sådana fall redan hade åtgärdats, enligt en av SVT:s källor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...siktad-gangbro
Citera
2018-07-31, 23:09
  #38
Medlem
Alla som har jobbat på LKAB vet hur mycket brister det finns. LKAB är ett fantastiskt företag utåt som har säkerhetstänk i allt, men på insidan fungerar det inte så. Folk som skriver tillbud och rapporterar risker får ofta problem på arbetsplatsen osv. Direkt något kostar pengar att åtgärda sopar man det många gånger under mattan om man inte är beredd att dra in media eller gå väldigt högt upp, men då risker man att själv åka ut.

LKAB kommer som vanligt få en liten bot..... Ansvariga chefer borde dömas för dråp för att visa var skåpet ska stå.
Citera
2018-07-31, 23:48
  #39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Fallskydd fallskydd fallskydd. Vid arbete i skylift eller på Travers ska man ha sele och lina.
Skitsnack, skitsnack, skitsnack! Det finns inget generellt krav att man ska ha sele och lina när man går på en gångbro till en travers eller någon annan gångbro, tvärtom brukar man verkligen inte behöva det just på sådana. När du börjar blarra om skyliftar som är totalt väsensskilda från vad tråden handlar om så är det bara att sluta yra och skriv om något du begriper istället.

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Känns det inte lite skumt att avlida ifrån ett fall på endast 5 meter?

Jag har ingen aning om hur det gick till men är det troligt att hon fick något på sig / slog huvudet i något spetsigt på marken?
Man kan överleva högre fall än så och man kan dö av lägre fall än så så det är inget märkligt alls. Landa med lite otur bara så löser du det också.

Citat:
Ursprungligen postat av slickadkatt
Enligt flera oberoende uppgifter var den olycksdrabbade delen av tillträdesvägen till traverskranen inte besiktigad. Gångbron var dessutom i så dåligt skick att om den vore det, så skulle det ha riktats anmärkningar som i sådana fall redan hade åtgärdats, enligt en av SVT:s källor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...siktad-gangbro
Det låter inget bra om gångbron var i allmänt dåligt skick, undrar om den var rostig då eller vad det kan vara. Hade det varit en enda lös durksektion så hade de väl inte tålat om att den var i dåligt skick utan just det lokala felmontaget. Jag fattar inte hur man kan dras med dåliga gångbroar med tanke på hur farligt det är och hur lätt det är att upptäcka men alla tar det väl inte på allvar. Jag var på en helt annan industri där det var ett hål tillräckligt stort för en fot men inte en hel gubbe att komma igenom i en gallerdurk där det tidigare hade suttit något rör. Jag sa till dem att de borde täcka för så ingen trampar igenom men det blev inte gjort så länge jag var där i alla fall.
Citera
2018-08-01, 01:20
  #40
Medlem
slickadkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skitsnack, skitsnack, skitsnack! Det finns inget generellt krav att man ska ha sele och lina när man går på en gångbro till en travers eller någon annan gångbro, tvärtom brukar man verkligen inte behöva det just på sådana. När du börjar blarra om skyliftar som är totalt väsensskilda från vad tråden handlar om så är det bara att sluta yra och skriv om något du begriper istället.

Man kan överleva högre fall än så och man kan dö av lägre fall än så så det är inget märkligt alls. Landa med lite otur bara så löser du det också.

Det låter inget bra om gångbron var i allmänt dåligt skick, undrar om den var rostig då eller vad det kan vara. Hade det varit en enda lös durksektion så hade de väl inte tålat om att den var i dåligt skick utan just det lokala felmontaget. Jag fattar inte hur man kan dras med dåliga gångbroar med tanke på hur farligt det är och hur lätt det är att upptäcka men alla tar det väl inte på allvar. Jag var på en helt annan industri där det var ett hål tillräckligt stort för en fot men inte en hel gubbe att komma igenom i en gallerdurk där det tidigare hade suttit något rör. Jag sa till dem att de borde täcka för så ingen trampar igenom men det blev inte gjort så länge jag var där i alla fall.


Mest troligt skulle jag tro att det är rost. Sen finns det väl ingen som går runt och tittar till gallerdurk så den ser okej ut direkt. Min gissning med betoning på gissning är att traversen inte varit i drift på bra många år men nu ville LKAB ha igång den. Därför har ingen rört sig på gångbron och därför har ingen upptäckt rosten eller skadan på gallerdurken och därför kunde detta tyvärr ske
Citera
2018-08-01, 11:18
  #41
Medlem
ristomemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
På pappret är det en massa fina ord och regler, men i verkligheten så silar man mygg och sväljer kameler på löpande band.
Man inleder möten med att visa nödutgångar och jagar folk som inte har dubbla infästningar av hjälmens hakrem, men det som verkligen betyder något det ser man mellan fingrarna med.

Håller med!
Citera
2018-08-01, 11:22
  #42
Medlem
ristomemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Jo självklart är säkerhetsutbildningar helt beroende av vem som håller i dessa det kan vara allt ifrån omotiverade Tore som skiter i allt till Lisa som är paragrafryttare.

Vad menar du med det fetade?

Vad i dina ögon verkligen betyder något?

De obligatoriska säkerhetsutbildningarna för att få komma genom vakten är ju bara nån flummig webbutbildning för att LKAB ska kunna säga att "vi har berättat att det är farlig, nu är det upp till dig att sköta dig". Om man som utomstående anmärker på något så får man oftast dålig respons.
Citera
2018-08-03, 15:17
  #43
Medlem
nabplayers avatar
Gruvindustrin i norrbotten är spritt språngande galen. Nyrika unga människor som tjänar in storkovan. Säkerhet och dylikt kommer i andra hand. Voila, resultatet
Citera
2018-08-04, 08:57
  #44
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Julia, 21, dog i fallolycka på jobbet: ”Oersättlig”
Citat:
Sedan olyckan står både anrikningsverket och kulsinterverket stilla och personalen vill inte jobba där innan arbetsplatsen anses som säker. En certifierad firma besiktar platsen med hjälp av LKAB:s personal. Den första inspektionen kan bli klar under helgen.

– Säkerheten är en punkt på varje dagordning men någonstans har det brustit i rutinerna. Det är helt vansinnigt att sånt här kan hända. Man tittar nu igenom allt ordentligt för att säkerställa att personalen inte behöver vara orolig för att gå på gallerdurksgolven, säger Pentti Rahkonen, klubbordförande för IF Metalls gruvklubb 135 i Svappavaara.

Samtidigt pågår utredningar från Arbetsmiljöverket, polisen och LKAB.

– Jag vill inte spekulera i anledningen till olyckan men generellt kan man säga att det ofta brukar vara en ganska lång händelsekedja. Det är den komplexa händelsekedjan som vi försöker ta fram nu. Det är oftast inte bara en faktor utan flera olyckliga omständigheter som rutiner, regelbundet underhåll och designkriterier, säger Magnus Arnkvist.
Citera
2018-08-05, 20:02
  #45
Medlem
Fy fan vad tragiskt!!!! Hoppas att LKAB inte kommer undan med detta
Citera
2018-12-03, 10:34
  #46
Medlem
Julias nära&kära, arbetskamrater samt ansvariga i en "Uppdrag Granskning" från sveriges radio, 2 x 30 minuter:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1194352

Avsnitt 1 som ljudfil: https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6732493.mp3
Citat:
Kalibers granskning visar att anställda under många år slagit larm om rost och problem med gallergolv. Ungefär 50 interna risk- och tillbudsrapporter från 2008 till 2017 pekar på såna här problem i anläggningen i Svappavaara, mest i pelletsverket, men även i andra delar av anläggningen.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-12-03 kl. 10:37.
Citera
2018-12-04, 20:16
  #47
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Julia, 21, dog efter fall genom rostigt golv på jobbet hos LKAB
Citat:
Julia följde alltid skyddsföreskrifterna. Hon föll genom golvet, det rämnade under henne och hon föll handlöst. Ett gallergolv som utgjorde transportsträcka till den travers de skulle arbeta med, ett gallergolv som beskrivs vara lika självklart och säkert som ett kontorsgolv.
Citera
2019-09-22, 03:45
  #48
Medlem
slickadkatts avatar
En chef på LKAB misstänks nu för arbetsmiljöbrott.
https://arbetet.se/2019/09/12/chef-m...i-svappavaara/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback