Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-29, 00:35
  #1
Medlem
"Den unga kvinna som skadades kritiskt i en arbetsplatsolycka på pelletsverket i Svappavaara (LKAB) har avlidit."
Citat:
Det var strax före lunchtid på fredagen som gallerdurken under kvinnan gav vika när hon utförde arbete på en travers. Kvinnan föll uppemot fem meter.
...
Både LKAB och polisen utreder nu olyckan. Kvinnan var enligt LKAB anställd av Luleåbolaget Cranex.
Citera
2018-07-29, 01:20
  #2
Medlem
Usch, trist när så unga människor med hela livet framför sig dör...
Citera
2018-07-29, 04:02
  #3
Medlem
Lite dåligt med information om olyckan än så länge.
Citera
2018-07-29, 08:38
  #4
Medlem
Trogskalles avatar
Vars var hon hemmahörande?
Citera
2018-07-29, 09:58
  #5
Medlem
En gallerdurk uppe på en travers, som gav vika och hon föll ca. fem meter till marken.
Man må ställa sig frågan hur en gallerdurk bara ger vika, någon må ha slarvat vid någon form av underhållsarbete.
Citera
2018-07-29, 10:27
  #6
Medlem
nabplayers avatar
Väntar mig mer information om detta. Det blir inte en vanlig dag på jobbet måndag morgon för hennes arbetskamrater
Citera
2018-07-29, 12:26
  #7
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En gallerdurk uppe på en travers, som gav vika och hon föll ca. fem meter till marken.
Man må ställa sig frågan hur en gallerdurk bara ger vika, någon må ha slarvat vid någon form av underhållsarbete.
Jag tror som dig, slarv med underhållsarbete eller kontroll av funktionen. Durken kan ha varit utsliten i fästanordningarna, eller om den bara låg löst så gav den vika i något av hörnen pga ojämn viktfördelning?
Citera
2018-07-29, 12:29
  #8
Medlem
Stackars tjej, hela livet framför sig och då händer sånt här. Blir intressant att se vad som orsakade olyckan för det finns en hel del att tillägga om underhåll både i Malmberget & Svappavaara. Det är trots allt en gammal industri med kraftigt rostangripna konstruktioner. Inget kan göra denna tragiska händelse ogjord men vi får hoppas att det inte sker fler liknande händelser pga undermåligt underhåll.
Citera
2018-07-29, 15:48
  #9
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En gallerdurk uppe på en travers, som gav vika och hon föll ca. fem meter till marken.
Man må ställa sig frågan hur en gallerdurk bara ger vika, någon må ha slarvat vid någon form av underhållsarbete.
Jag vill minnas att samma sak hände vid en annan av LKAB:s anläggningar för ett antal år sedan. Dock kommer jag inte ihåg att någon miste livet.

En gallerdurk på fem meters höjd får helt enkelt inte fallera oavsett om det beror på konstruktion, underhåll eller handhavande. Beroende på placering så bör den klara av många gånger den belastning som en ung kvinna torde utgöra.

Tyvärr så tenderar arbetsplatsolyckor inte rendera i såpass kännbara påföljder att det sänder signaler till dem som har arbetsmiljöansvar så antagligen har vi inte sett det här för sista gången.
Citera
2018-07-29, 15:49
  #10
Medlem
slickadkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Vars var hon hemmahörande?

Hemmahörande i Kiruna. Hade bara jobbat på företaget sedan i februari

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En gallerdurk uppe på en travers, som gav vika och hon föll ca. fem meter till marken.
Man må ställa sig frågan hur en gallerdurk bara ger vika, någon må ha slarvat vid någon form av underhållsarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Jag tror som dig, slarv med underhållsarbete eller kontroll av funktionen. Durken kan ha varit utsliten i fästanordningarna, eller om den bara låg löst så gav den vika i något av hörnen pga ojämn viktfördelning?

Det ska ha bytt ut gallerdurken där förra sommaren enligt uppgift. Jag vet inte exakt var det inträffat så om de bytt ut gallerdurken där kan jag ej svara på. Jag har själv varit med om att man lossat på gallerdurk för att montera grejer i balken som bär gallerdurken. Kan vara någon som inte satt tillbaka den ordentligt. Har också varit med om att man sågat av delar av durken för att kunna montera givare och dylikt. Rena spekulationer från min sida men en möjlighet är att man sågat ut en kvadrat eller rektangel från ett hörn och sen när man återställer så vilar bara gallerdurken på två sidor. Trampar du då i mitten så ger den ju vika och du faller
Citera
2018-07-29, 15:58
  #11
Medlem
Ratis avatar
8 dödsolyckor på 33 år för LKAB. Låter inte mycket men ändå betydligt fler än på många andra svenska arbetsplatser. T.ex. SSAB är väl snäppet värre.

"Sedan 1985-2018 har LKAB haft sju arbetsplatsolyckor under jord som lett till dödligt utfall.
Nu läggs den första olyckan ovan jord till den svarta statistiken.
"
http://nsd.se
Citera
2018-07-29, 17:09
  #12
Medlem
Juli* M*rkström
*-a
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback