Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-28, 21:19
  #1
Medlem
Jag behöver använda en luftavfuktare för att det börjat mögla i källaren av fukt. I bruksanvisningen står det att: Målluftfuktigheten kan ställas in mellan 35 och 85 % relativ luftfuktighet.
Jag vill att det ska bli så torrt som möjligt i källaren så ska jag ställa in den på 35 % eller 85 %.
Tack på förhand för svar.
Citera
2018-07-28, 21:26
  #2
Medlem
35% är lägre luftfuktighet än 85%. Satsa på 35, eller kanske så lågt som 5%, om möjligt
Citera
2018-07-28, 21:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
35% är lägre luftfuktighet än 85%. Satsa på 35, eller kanske så lågt som 5%, om möjligt

Det var vad jag satsade på .
Det är inte min källare utan någon annans. Så jag hoppas att hen och jag inte ökar luftfuktigheten av misstag.
Citera
2018-07-28, 22:11
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikintresserad
Jag behöver använda en luftavfuktare för att det börjat mögla i källaren av fukt. I bruksanvisningen står det att: Målluftfuktigheten kan ställas in mellan 35 och 85 % relativ luftfuktighet.
Jag vill att det ska bli så torrt som möjligt i källaren så ska jag ställa in den på 35 % eller 85 %.
Tack på förhand för svar.

Målluftfuktighet är den luftfuktighet man vill att luftfuktaren känner av när den nått sin inställning (mål).

0% luftfuktighet är ju jävligt torrt och 35% är närmare 0% än 85%, så vill du avfukta och din luftavfukrare går att ställa in mellan 35 och 85% kan du nog räkna ut resten själv.
Citera
2018-07-29, 00:20
  #5
Medlem
Är det fuktigt i källaren så dränera om och isolera utifrån med pordrän/isodrän.
Att köra med luftavfuktare blir dyrt i längden och inte speciellt effektivt.
Det har knappt regnat något i sommar så har man problem nu så kommer man få sjuka problem när det börjar bli blött ute.
Citera
2018-07-29, 16:32
  #6
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2018-07-30, 21:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Är det fuktigt i källaren så dränera om och isolera utifrån med pordrän/isodrän.
Att köra med luftavfuktare blir dyrt i längden och inte speciellt effektivt.
Det har knappt regnat något i sommar så har man problem nu så kommer man få sjuka problem när det börjar bli blött ute.

Blaj.

Under dagen var det +30°C och 40-45% relativ fuktighet.
I min källare (18-20°C) förvandlas detta raskt till 60-80% relativ, dvs för högt för att vara bra i längden.

Just nu är det 22 grader och 80% fuktighet ute..

Minska ventilationen och kör med avfuktare. Kan du billigt höja temperaturen så underlättar det också.
Citera
2018-07-31, 09:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Blaj.

Under dagen var det +30°C och 40-45% relativ fuktighet.
I min källare (18-20°C) förvandlas detta raskt till 60-80% relativ, dvs för högt för att vara bra i längden.

Just nu är det 22 grader och 80% fuktighet ute..

Minska ventilationen och kör med avfuktare. Kan du billigt höja temperaturen så underlättar det också.

Det är ingen lösning att strypa ventilationen. Då kommer andra problem såsom högre radonhalt och sunkig luft.
Är det så att det möglar i källaren så är en temporär lösning en avfuktare, men det är ingen hållbar lösning i längden.
En källare som är rätt byggd är inte fuktig. Saker ska inte mögla i källaren, då är det något knas.
För att få bort den fuktiga luften så bör dräneringen ses över och om det går att isolera utifrån. En varmare källare kan bära mer fukt utan skador.
Skaffa bättre ventilation, typ FTX.
Citera
2018-07-31, 17:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är ingen lösning att strypa ventilationen. Då kommer andra problem såsom högre radonhalt och sunkig luft.
Är det så att det möglar i källaren så är en temporär lösning en avfuktare, men det är ingen hållbar lösning i längden.
En källare som är rätt byggd är inte fuktig. Saker ska inte mögla i källaren, då är det något knas.
För att få bort den fuktiga luften så bör dräneringen ses över och om det går att isolera utifrån. En varmare källare kan bära mer fukt utan skador.
Skaffa bättre ventilation, typ FTX.

Tror inte dräneringen är problemet om källaren är fuktig denna sommaren..

Tror vi har olika syn på vad "källare" är. I mina ögon en konstruktion under jord, gärna med ett hus på. Det innafattar allt från nutida välisolerade på alla sidor till gamla stenmurade.
Har man den sistnämnda var den aldrig gjord för att vara fuktfri, och absolut inte ventileras på sommaren. Snarare tvärt om eftersom de stensatta oftast från början konstrueraddes som jordkällare där man vill ha en viss fukt..

Så i dina ögon bör alla hus byggda före 1990 (?) alltså lyftas, grävas ur och dunka på 30cm frigolit under. Klart. Verkar rimligt. Bara por/isodrän på sidorna ökar inte tempen nämnvärt, iaf inte i mitt fall, har fortfarande fuktutfall i hörn och golv fuktiga dagar om jag lämnar dörren öppen.
För oss andra som bor i hus som inte upfyller svensk byggnorm 2018 steg d, så är det under sommarmånaderna det enda rimliga att minska ventilationen och avfukta. Eller, som jag också påpekade, värm om det är görbart ekonomiskt.

Radonrisken får ju var och en bedömma/mäta.
Men generellt vädrar man ju ganska friskt i bostadsutrymmerna på sommaren.
Och sunkig luft får du nog beskriva bättre. Det är ju knappast så att en gammal källare är hermetiskt tät, och används den som källare har man sällan större mängder folk där nere.
Trots strypt ventilation så är det väldigt trevligt klimat i min källare. 20°C och 55%, friskt och svalt.
Utan avfuktare, ca 70%..
Citera
2018-07-31, 18:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Tror inte dräneringen är problemet om källaren är fuktig denna sommaren..

Tror vi har olika syn på vad "källare" är. I mina ögon en konstruktion under jord, gärna med ett hus på. Det innafattar allt från nutida välisolerade på alla sidor till gamla stenmurade.
Har man den sistnämnda var den aldrig gjord för att vara fuktfri, och absolut inte ventileras på sommaren. Snarare tvärt om eftersom de stensatta oftast från början konstrueraddes som jordkällare där man vill ha en viss fukt..

Så i dina ögon bör alla hus byggda före 1990 (?) alltså lyftas, grävas ur och dunka på 30cm frigolit under. Klart. Verkar rimligt. Bara por/isodrän på sidorna ökar inte tempen nämnvärt, iaf inte i mitt fall, har fortfarande fuktutfall i hörn och golv fuktiga dagar om jag lämnar dörren öppen.
För oss andra som bor i hus som inte upfyller svensk byggnorm 2018 steg d, så är det under sommarmånaderna det enda rimliga att minska ventilationen och avfukta. Eller, som jag också påpekade, värm om det är görbart ekonomiskt.

Radonrisken får ju var och en bedömma/mäta.
Men generellt vädrar man ju ganska friskt i bostadsutrymmerna på sommaren.
Och sunkig luft får du nog beskriva bättre. Det är ju knappast så att en gammal källare är hermetiskt tät, och används den som källare har man sällan större mängder folk där nere.
Trots strypt ventilation så är det väldigt trevligt klimat i min källare. 20°C och 55%, friskt och svalt.
Utan avfuktare, ca 70%..

Jag vet ingen källare som är byggd för att fungera som jordkällare.
Jordkällare är något man bygger bredvid huset för att få rätt fukthalt i.

Är huset byggd på bra mark och man har använt tillräckligt med grus under så är plattan torr.
Cellplast är något som kom ganska sent typ på 90-talet.
Man behöver inte lyfta hela huset för att isolera under om det nu är ett måste(?)
Isolerar man källarväggarna utifrån så blir de torra och klimatet i källaren förändras väldigt mycket till det bättre.

Återvinn värmen i den luft som du kastar ut ur huset så slipper du fukt i källaren.
Ett annat alternativ är att gräva ner ventilationsrör och låta jorden värma upp det innan du skickar in det i huset.
Då får du en temp på mellan 12-16 grader in, sommar som vinter.
Citera
2018-07-31, 20:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag vet ingen källare som är byggd för att fungera som jordkällare.
Jordkällare är något man bygger bredvid huset för att få rätt fukthalt i.

Är huset byggd på bra mark och man har använt tillräckligt med grus under så är plattan torr.
Cellplast är något som kom ganska sent typ på 90-talet.
Man behöver inte lyfta hela huset för att isolera under om det nu är ett måste(?)
Isolerar man källarväggarna utifrån så blir de torra och klimatet i källaren förändras väldigt mycket till det bättre.

Återvinn värmen i den luft som du kastar ut ur huset så slipper du fukt i källaren.
Ett annat alternativ är att gräva ner ventilationsrör och låta jorden värma upp det innan du skickar in det i huset.
Då får du en temp på mellan 12-16 grader in, sommar som vinter.

Grus? När jag knackade bort golvet i källaren för några år sen så var det jord rakt under plattan. Antar jag får reklamera till byggaren. Ja, eller hans barnbarn då.
Skulle ju kunna dränera skrället till hus så det blir torrt iofs.
Problemet då är ju att de lärde hävdar att mina grundmurar då risker sätta sig så huset rullar ner i bäcken.

Inte ovanligt på hus som är byggda kring 1800 med matförråd/jordkällare.
Min bland annat, grannhuset har kvar potatisnedkastet till källaren.
Orginalkonstruktionen är ca 1m tjocka murade väggar med natursten och jordgolv. Detta har givetvis ändrats med tiden men grundkonstruktionen är kvar. Och inte torr. Eller varm.

Oavsett, till TS fråga.
Fukt som kommer från marken är ett helt annat problem som antagligen inte är trådstartarens problem eftersom sommaren varit som den är.

Om du inte gör ett riktigt stort jobb i en äldre källare så kommer temperaturen vara betydligt lägre än utomhus under sommaren om du inte värmer på ordentligt. Speciellt sensommaren blir problematisk med hög temp och ofta ganska mycket fukt i luften.
Då får du värma källaren eller avfukta. Svårare än så är det inte.
I mitt fall är det billigare att avfukta några månader per år. Och källaren fungerar utmärkt som tillflyktsort när det är olidligt varm ute.

"Återvinn värmen i den luft som du kastar ut ur huset så slipper du fukt i källaren."
Inte riktigt problemet under sommaren eller? Att jag blåser ut värme från huset? Snarare tvärt om. Vill undvika att få in varm luft och har allt öppet nattetid..

"Ett annat alternativ är att gräva ner ventilationsrör och låta jorden värma upp det innan du skickar in det i huset."
Ett bevisat superbra sätt att först odla mögel och sen blåsa in det i huset. Fundera på vad som händer om du drar in 30°C varm luft i ditt rör och kyler den till 16. Fukt? Blir ju precis som i en kall källare fast värre.
Citera
2018-07-31, 21:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Grus? När jag knackade bort golvet i källaren för några år sen så var det jord rakt under plattan. Antar jag får reklamera till byggaren. Ja, eller hans barnbarn då.
Skulle ju kunna dränera skrället till hus så det blir torrt iofs.
Problemet då är ju att de lärde hävdar att mina grundmurar då risker sätta sig så huset rullar ner i bäcken.

Inte ovanligt på hus som är byggda kring 1800 med matförråd/jordkällare.
Min bland annat, grannhuset har kvar potatisnedkastet till källaren.
Orginalkonstruktionen är ca 1m tjocka murade väggar med natursten och jordgolv. Detta har givetvis ändrats med tiden men grundkonstruktionen är kvar. Och inte torr. Eller varm.

Oavsett, till TS fråga.
Fukt som kommer från marken är ett helt annat problem som antagligen inte är trådstartarens problem eftersom sommaren varit som den är.

Om du inte gör ett riktigt stort jobb i en äldre källare så kommer temperaturen vara betydligt lägre än utomhus under sommaren om du inte värmer på ordentligt. Speciellt sensommaren blir problematisk med hög temp och ofta ganska mycket fukt i luften.
Då får du värma källaren eller avfukta. Svårare än så är det inte.
I mitt fall är det billigare att avfukta några månader per år. Och källaren fungerar utmärkt som tillflyktsort när det är olidligt varm ute.

"Återvinn värmen i den luft som du kastar ut ur huset så slipper du fukt i källaren."
Inte riktigt problemet under sommaren eller? Att jag blåser ut värme från huset? Snarare tvärt om. Vill undvika att få in varm luft och har allt öppet nattetid..

"Ett annat alternativ är att gräva ner ventilationsrör och låta jorden värma upp det innan du skickar in det i huset."
Ett bevisat superbra sätt att först odla mögel och sen blåsa in det i huset. Fundera på vad som händer om du drar in 30°C varm luft i ditt rör och kyler den till 16. Fukt? Blir ju precis som i en kall källare fast värre.

Som jag skrev i mitt första inlägg. Om en källare är rätt byggd....
Har du inget grus under plattan så är det inte speciellt konstigt att det blir fuktigt.
Meningen med dräneringen är att man ska få bort vattentrycket på väggarna/plattan.
Dränerar man så all jord under huset torkar ur så sjunker troligen huset ja.
Lagom är bäst

Är källaren byggd för att vara en jordkällare så förstår jag att det är fuktigt.
Tror dock ändå att man inte får en riktigt bra jordkällare med ett varmt hus ovanpå.

Självklart kommer temperaturen vara lägre i en källare än i utomhusluften en varm sommardag.
Det ligger i sakens natur när man gräver ner en konstruktion.
Med massa isolering o element går det dock att få rimlig temperatur men ändå svalkande skönt på sommaren.

Frågan är om det på sikt är billigare att avfukta i tjugo års tid än att isolera och dränera huset.
Men det får man själv bedöma vad som är värt o göra.

En modern FTX-anläggning växlar även negativt. Det vill säga, är huset kallare än utomhusluften så bevarar den kylan i huset. I en källare kan det ändå vara önskvärt att blåsa in torr varm luft.

Det kan vara så att daggpunkten passeras inuti det nergrävda ventilationsröret och det är därför du har dränering på det. Vattnet rinner ut i en stenkista eller liknande och luften tas in i huset.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback