Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 20:36
  #1
Medlem
Hej,

Det var ett tag sedan jag höll på med liknande saker vilket är anledningen till att jag vänder mig till Flashback.

Under de senaste 5 åren har jag använt mig av ett flertal lösningar för att kunna synkronisera alla mina enheter (mobil och datorer), tyvärr händer det att filer försvinner eller att det inte synkas som det ska. Därför har jag nu funderat på att göra om min stationära dator som jag knappt använder till en server av något slag. Kanske en FTP server? Det var länge sedan jag höll på med liknande saker och då var Serv-U och raidenftpd två populära programvaror.

Det jag vill kunna göra är att logga in på datorn från diverse enheter som exempelvis telefoner och datorer för att ladda ned och ladda upp filer.

Vad rekommenderar ni för klient och protokoll? Kollat runt lite och det verkar som att FTP är utdaterad och ersatt med SFTP?

Tar gärna emot tips och andra rekommendationer för den optimala lösningen

Tack på förhand!
Citera
2018-07-28, 20:51
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
För 15 år sedan utan tvekan... Men idag hade jag nog (försökt?) sälja datorn och skaffat mer gigabytes på ex. Google Drive eller något liknande. Då stödet/appen/"cloud servern" finns i många OS.

Det man får tänka på när man gör om en äldre (även om din datorn är ganska ny) är att få hemma datorer klarar av att vara en 24/365 server pga av kylning osv. Samt din elräkning kommer gå något.

Och sedan får du investera i någon form av backup osv vilket också kostar.

Alltså kan du få några pengar för apparaten, investera dom i någon Google Drive eller liknande istället.
Det är min rekommendation.
Citera
2018-07-28, 21:58
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
Menar du att Dropbox, Google Drive, Amazon Drive, etc inte fungerar?

FTP har inga synkroniseringsmöjligheter så hur ska du lösa detta problem? Dessutom måste du nu sätta upp server, serva klientmjukvara på olika enheter, osv. Krångligt och tidskrävande.

Kolla in Amazon AWS. Finns många lösningar (exempel) i olika grader av krånglighet för att dela filer. Otroligt billigt dessutom.
Citera
2018-08-01, 22:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
För 15 år sedan utan tvekan... Men idag hade jag nog (försökt?) sälja datorn och skaffat mer gigabytes på ex. Google Drive eller något liknande. Då stödet/appen/"cloud servern" finns i många OS.

Det man får tänka på när man gör om en äldre (även om din datorn är ganska ny) är att få hemma datorer klarar av att vara en 24/365 server pga av kylning osv. Samt din elräkning kommer gå något.

Och sedan får du investera i någon form av backup osv vilket också kostar.

Alltså kan du få några pengar för apparaten, investera dom i någon Google Drive eller liknande istället.
Det är min rekommendation.

Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Menar du att Dropbox, Google Drive, Amazon Drive, etc inte fungerar?

FTP har inga synkroniseringsmöjligheter så hur ska du lösa detta problem? Dessutom måste du nu sätta upp server, serva klientmjukvara på olika enheter, osv. Krångligt och tidskrävande.

Kolla in Amazon AWS. Finns många lösningar (exempel) i olika grader av krånglighet för att dela filer. Otroligt billigt dessutom.

Oj, såpass. Jag har tyvärr varit efter i teknikutvecklingen och endast förlitat mig på diverser molntjänster som erbjuds av Microsoft, Google och Apple. Får börja sätta mig in i det och se vad som passar mig bäst. Hittat ett program som heter Resilio Sync och det ska tydligen finnas till Mac, Android och Windows.

Tack ska ni ha för att ni tog er tiden att svara!
Citera
2018-09-23, 16:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
För 15 år sedan utan tvekan... Men idag hade jag nog (försökt?) sälja datorn och skaffat mer gigabytes på ex. Google Drive eller något liknande. Då stödet/appen/"cloud servern" finns i många OS.

Det man får tänka på när man gör om en äldre (även om din datorn är ganska ny) är att få hemma datorer klarar av att vara en 24/365 server pga av kylning osv. Samt din elräkning kommer gå något.

Och sedan får du investera i någon form av backup osv vilket också kostar.

Alltså kan du få några pengar för apparaten, investera dom i någon Google Drive eller liknande istället.
Det är min rekommendation.
den där jävla elräkningen. jag har alltid minst 1 dator igång 24-7 365 dagar
men troligtvis tre åt gången, kör ipad med ljud 8 timmar per dag och det
kostar inte mer än kyl och frys.

fårstår inte hur du får ihop hur TS ska få hela sin samling på drive, etc är det
hd material så får han bara 10 filmer typ.

all annan backup kostar lätt 6 000 kr och uppåt vilket igen ger TS en relativt
bra lösning för att bygga en ftp dator.

inget fel på google drive och annat om du får plats med dina saker, tänk då
foton och annat som inte går att få.
Citera
2018-09-28, 13:16
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
den där jävla elräkningen. jag har alltid minst 1 dator igång 24-7 365 dagar
men troligtvis tre åt gången, kör ipad med ljud 8 timmar per dag och det
kostar inte mer än kyl och frys.

fårstår inte hur du får ihop hur TS ska få hela sin samling på drive, etc är det
hd material så får han bara 10 filmer typ.

all annan backup kostar lätt 6 000 kr och uppåt vilket igen ger TS en relativt
bra lösning för att bygga en ftp dator.

inget fel på google drive och annat om du får plats med dina saker, tänk då
foton och annat som inte går att få.

Men tar du verkligen en backup på dina nertankade filmer? Visst kan det finnas någon svår pärla ibland som man känner kan försvinna eller blir svår att hitta igen men i de allra flesta fall kan man ju köpa DVD'n (eller någon remastered Bluray variant) för en ganska billig peng istället för att lagra 4-8GB på ställen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback