Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-03-21, 04:37
  #25
Medlem
Blommetupps avatar
Jag vill inte säga att jag lever i en överlevnadssituation men jag har ett hyffsat alternativt leverne.

Jag bor utan indragen el och vatten. Jag håller djur och odlingar så jag försöker att handla så lite mat som möjligt ifrån affären. Jag jobbar nu deltid men hade det inte varit pga försäkringar, mobil, fastighetsskatter osv så hade jag nog inte jobbat alls. Jag är övertygad om det jag behöver skulle jag kunna tjäna tillräckligt med pengar till genom att sälja ved, ägg, grönt och diverse hantverk.

Jag vet att vatten och värme är viktigast i en överlevnadssituation men i det längre loppet så är mat också viktigt.
Buschcraft, jakt, fiske, växtlära och sådant är bra grejer men jag är säker på att vi är för många människor i Sverige för att alla ska kunna leva på vad naturen ger om det blir total kollaps då.

Nej då tror jag att småskalig odling och djurhållning är bäst. Utöver det så kan man samla från naturen som tillskott.
Det går ca 4ha landmassa per invånare i Sverige det är en plätt på 200m x 200m så det är inte mycket egentligen, inte ens 10ggr det skulle räcka om man bara skulle leva av vad det naturen gav.

Jag tänker att på 5000m2 så skulle man kunna leva hyffsat genom odling och djurhållning i mindre skala. Ved och skog inte inräknat nu, då bör det tillkomma ca 2ha till. I det långa loppet är det ju det som gäller för överlevnad på riktigt iaf när det finns så mycket människor. Ta älgen tex det finns ca 350000 stycken i Sverige skulle vi döda samtliga så är innebär det en 1/30 per person. Jag menar det är bara 20 dagars mat och då kommer det inte någon mer älg sen...

Nä småskaligt jordbruk it is. De större jordbruken skulle dö ut omgående då allt styrs av el. Utan elen så skulle man aldrig hinna med det.
Citera
2019-03-22, 21:03
  #26
Medlem
Ljungeldens avatar
Mycket intressant tråd. Lite skrämmande att inse hur lite överlevnadskunskaper man faktiskt har som när man läser i tråden.
Citera
2019-03-22, 21:57
  #27
Medlem
Svaren på din ursprungliga fråga ryms inte på ett A4. Fattar vad du menar dock med en snabb-manual att förlita sig på i nödsituationer. Jag tror att du måste ha manualen i huvudet. Och för att ha en chans i ett katastrofscenario, typ långvarigt elavbrott, måste man ha planerat i förväg. Utgå från din egen nuvarande situation. Hur får du vatten om elen försvinner? Även om du kan hinka vatten i toan kommer reningsverket stanna utan el och det blir stopp i hela systemet. Du kan inte tanka bilen. Du kan inte handla mat. Du kan antagligen inte gå till jobbet. Ungarna kan inte gå till skolan. Lokaltrafiken står still. Allt är stängt. Ditt bankkort är värdelöst. Du kan inte ens använda kontanter eftersom alla kassor är beroende av el. Om du bor i en storstad är du rökt om du inte har någon annanstans att ta vägen. Om du bor på landet kan du preppa lite. Lagra bilbränsle, lägg upp ett förråd med mat, ved, grillkol, hygienartiklar, mediciner och en radio så att du kan höra information.
Att snara och skjuta djur för att få mat är svårare än man tror. Det bör ligga väldigt långt bort i planeringen. Har du inte tillgång till båt och fiskeredskap redan från början är det svårt att fixa i en krissituation. Om du bor i stan, börja din manual med en plan B.
Vart ska du ta vägen? Hur ska du komma dit? Vilka grejor behöver du?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback