Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 18:17
  #1
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag har ett par burkar med vad som skall vara torr natriumsulfit, men pulvret är lite grövre än en annan burk jag har sedan tidigare. Hur kan jag enkelt avgöra att det verkligen är natriumsulfit? Eftersom det är en svavelförening, kan man få den att dofta?
Citera
2018-07-28, 18:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Jag har ett par burkar med vad som skall vara torr natriumsulfit, men pulvret är lite grövre än en annan burk jag har sedan tidigare. Hur kan jag enkelt avgöra att det verkligen är natriumsulfit? Eftersom det är en svavelförening, kan man få den att dofta?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sodium_sulfite
Om du går ner lite längre på sidan så ser du att natriumsulfit reagerar med syror för att bilda svaveldioxid som är illaluktande. Häller du i lite saltsyra i en mindre mängd så borde du känna en skarp illadoftande lukt. Svaveldioxid är dock giftigt så om du vill gå den här vägen skulle jag föreslå att du testar på en liten mängd utomhus eller i nå annat välventilerat utrymme.
Citera
2018-07-28, 18:45
  #3
Medlem
ChemicalGirls avatar
Googlade lite. Hittade dethära.
Na2S + FeSO4 = Na2SO4 + FeS
FeS ska ha en mörk färg och vara olösligt salt. Na2S + Pb(NO3)2 = PbS + 2NaNO3

CuSO4 + Na2S = CuS + Na2SO4
Alla med S blir till olösliga salter

Men verkar inte finnas nått jätteenkelt sätt, iaf för att avgöra om det är sulfit eller sulfat. Om båda duger så går det att hitta på nått. Men då är det många andra ämnen.
Ja eller som KalleGrisHans säger, men det finns även ändra svevelförenigar som reagerar på liknande sätt.
Citera
2018-07-28, 18:55
  #4
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGrisHans
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sodium_sulfite
Om du går ner lite längre på sidan så ser du att natriumsulfit reagerar med syror för att bilda svaveldioxid som är illaluktande. Häller du i lite saltsyra i en mindre mängd så borde du känna en skarp illadoftande lukt. Svaveldioxid är dock giftigt så om du vill gå den här vägen skulle jag föreslå att du testar på en liten mängd utomhus eller i nå annat välventilerat utrymme.

Fungerar det även med askorbinsyra, tro? Jag har tyvärr ingen saltsyra.

Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Googlade lite. Hittade dethära.
Na2S + FeSO4 = Na2SO4 + FeS
FeS ska ha en mörk färg och vara olösligt salt. Na2S + Pb(NO3)2 = PbS + 2NaNO3

CuSO4 + Na2S = CuS + Na2SO4
Alla med S blir till olösliga salter

Men verkar inte finnas nått jätteenkelt sätt, iaf för att avgöra om det är sulfit eller sulfat. Om båda duger så går det att hitta på nått. Men då är det många andra ämnen.
Ja eller som KalleGrisHans säger, men det finns även ändra svevelförenigar som reagerar på liknande sätt.

Googlade fram "Sulfites have reducing property. For instance, sodium sulfite readily decolourizes acidified KMnO4. Sulfates do not have such reducing property." så jag testar med den påstådda natriumsulfiten med syra först och sedan med en lätt syrlig kaliumpermanganatlösning.

Det är fotolabbskemi jag sysslar med, och att slösa film för att testa hade också fungerat, men det vore, som sagt, slöseri.

Tack för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback