Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 17:42
  #1
Medlem
Ilpadres avatar
Ska inhandla en ny reciever (stereo) och undrar lite hur allt fungerar. Jag minns någon gammal jag hade på 80-talet som hade equalizer. Finns det idag eller är allt förinställt med olika lägen? Jag har ett par tunga golvhögtalare (proson 250watt) som den måste kunna driva och få upp basen. Någon som har lite tankar eller rent av förslag?
Citera
2018-07-28, 18:21
  #2
Medlem
Jag tycker personligen att eq är rätt värdelöst på en stereo. Signalen är redan klar så att säga och det finns inget bra sätt att fixa till den. För mig räcker det gott med en diskant och en bas. Det är ytterst sällan jag använder dem, utan kör bypass för ljudet blir lite renare då, och de få tillfällen jag använder rattarna så är det alltid för att ta bort, aldrig för att lägga till. Vissa skivor jag har har lite för skarp diskant, och då skär jag bort lite. Däremot med skivor som är svaga i ett register så blir det aldrig bra att höja. Det funkar inte helt enkelt.
Citera
2018-07-28, 19:40
  #3
Medlem
SegSoppas avatar
Håller med, räcker gott med bas-mid-disk.
Leta en gammal hederlig förstärkare med lite tyngd, moderna switchade grejor viker ner sig.
Citera
2018-07-28, 21:57
  #4
Medlem
Ilpadres avatar
Tack för era svar! Så jag tolkar det som att ni är nöjda med förstärkare utan eq. Men, jag är inte sugen på att leta en gammal, utan något mer modernt till exempel har yamaha en :

https://www.elgiganten.se/product/lj...#tab-more-info

Orkar den driva mina prosonhögtalare så man får rejält ljud?
Citera
2018-07-28, 22:38
  #5
Medlem
SegSoppas avatar
Verkar för klen, 80 W räcker knappast, behöver minst samma som högtalarna, gärna det dubbla, lättare att spela sönder bra högtalare med klen förstärkare än tvärs om. Som sagt, ska va tyngd, under 10kg är inte mycket.
Citera
2018-07-30, 12:26
  #6
Medlem
Watten på dina högtalare visar inte hur mycket kraft din förstärkare behöver vara på. Du måste kolla på db/w. Proson brukar inte vara tröga att spela på så du behöver nog inte en kraftfull förstärkare.

Du kan köpa.en begagnad förstärkare för 500-1000 kr om du vill. 80watt räcker långt.
Citera
2018-09-17, 23:32
  #7
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegSoppa
Verkar för klen, 80 W räcker knappast, behöver minst samma som högtalarna, gärna det dubbla, lättare att spela sönder bra högtalare med klen förstärkare än tvärs om. Som sagt, ska va tyngd, under 10kg är inte mycket.

Verkligen inte för klen på nått sätt. Och att påstå att man måste ha en stärkare som har samma watt antal som högtalarna är man bra ute och cyklar. Det är inte watt antalet på en högtalare egentligen som förklarar hur lättdrivet dem är. Och Evun om det står ibland ett uppskattat Rms värde så betyder det inte att man måste följa det med karta och kompass på exakta meriter. 80 förstärkar watt kan man driva många högtalare med.
Citera
2018-09-28, 19:33
  #8
Medlem
Ilpadres avatar
Nu är det iaf gjort! Det blev en sån här:

https://www.brl.se/sv/artiklar/yamah...d-natverk.html

I silver. Mycket nöjd även om den ibland kopplar ifrån nätverket. Ljudet är bra och lyssnar man på musik är basen tillräcklig. Kollar man på tv/film så vill jag ha 10% till. Kommer köpa till en sub i samma märke.

Tack för er input!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback