Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-29, 21:51
  #25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bot
Det duger inte att som principfast libertarian undvika frågan om det är ok att sälja sig som slav genom att säga att det ändå inte skulle ske. Nähä, hur vet vi det?

Allting sker väl förr eller senare - det relevanta när allt kommer omkring, är hur ofta. Förr eller senare kommer nån få en flagga i ögat och förlora synen, fast det implicerar ju inte att flaggor måste förbjudas, för att ta ett fånigt exempel...
Citera
2018-07-29, 22:03
  #26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag känner en del personer som rör sig inom BDSM-subkulturen, och visst finns det folk där som identifierar sig som slavar, och som anser att de står under en mer eller mindre villkorslös plikt att lyda sin Master/Mistress/Dominant. Men i praktiken är det ytterst få av dessa som verkligen anser att det handlar om villkorslöst slaveri som trumfar alla normala lagar och hänsyn till personlig säkerhet, rätt till egendom och lönearbete, liv och hälsa.

Detta beror på att minst 95% av allt BDSM-utövande i själva verket handlar om ett spel vars syfte är att upprätthålla en bild av maktförskjutning vars syfte är att göra deltagarna kåta. De flesta BDSM-utövare har ju exempelvis gränser och ibland tillämpas säkerhetsord. Vissa är rentav öppna med att det endast är rollspel det handlar om. I den mån "slavkontrakt" finns så är dessa endast lekpapper och få skulle få för sig att gå till domstol. Dessutom är ju kontentan av den svenska avtalslagen att man inte kan samtycka till slaveri.

Men det finns de som vill gå ett steg längre och leva ut "consensual non-consent"-slaveri. Det kan handla om kicksökare som inte kan bli tillräckligt kåta utan att veta att maktförskjutningen är på riktigt, och det finns förstås några som gör detta i nån sorts manisk självdestruktivitet. Dvs några vet vad de gör, andra är sjuka. En bra lagstiftning låter de som faktiskt VILL vara sådana "slavar" få vara det. Vad vi bör fråga oss i denna grupp är hur vi får till en sådan lagstiftning som gör att olika sorters människor blir lyckliga. Total frihet är det bästa svar jag kan hitta, för då kan alla leva precis som de själva vill.

Citat:
Likaså är det nästan inga på den kanten som faktiskt anser att ett BDSM-slavkontrakt skulle utgöra ett giltigt in-blanco-försvar vid utredning för ett misstänkt allvarligt brott, t ex att en slavkvinna utlämnats av sin "ägare" för att våldtas i en källare av några andra män - om slaven polisanmäler för gängvåldtäkt så får man räkna med att det kommer att utredas som misstänkt gängvåldtäkt, det är de här människorna normalt helt klara över.

Nja, det beror ju på hur slavkvinnan reagerar inför våldtäkten. Tänkbara reaktioner:

1. "Det gjorde visserligen ont att bli knullad men vetskapen om att jag är så ägd att min ägare till och med kan göra såna här saker med mig, gör mig kåt och lycklig. Jag hade inte sagt nej även om jag hade haft den rätten"

2. "När jag skrev på att jag skulle bli slav trodde jag inte att såna här saker skulle ingå. Lite kåt blev jag visserligen men jag ångrar mig ändå att jag blev slav, och min slavägare och männen som våldtog mig vet också att jag ångrar mig, men de brydde sig inte utan knullade mig ändå"

Ifall hon reagerar enligt 1 så handlar det om CONSENSUAL non-consent och det du kallar "våldtäkt" är i själva verket inte en våldtäkt eftersom hon VILLE vara slav och kunna bli tagen på detta sätt, och hade skrivit på ett kontrakt som indirekt innebar att hon godkände det. (Enligt svensk lag däremot är ju det mesta våldtäkt men ett så oseriöst land kan vi ju inte ta på allvar)
Citera
2018-07-29, 22:15
  #27
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bot
Men ok. Jag tror jag fått mitt svar. Det är ok att avtala om vadsomhelst i ett libertarianskt samhälle. Även att avtala bort sitt eget liv och människovärde.

Du hårddrar ju verkligen frågeställningen men jag erkänner i ärlighetens namn att om folk ska vara fria, måste man även vara fri att förhandla bort sin frihet. Exempelvis förhandlar man bort sin frihet att gå utan tröja, ifall man besöker Disney World. Man förhandlar bort sin frihet att sola på stranden samma dag som man tar en anställning som kräver att man är på kontoret. Etc.

Om vi ska hårddra åt andra hållet kan jag även ställa den lika fåniga frågan "om förbud nu är så bra, då måste det väl vara bra med förbud av förbud också". Är det också en paradox? Oavsett vilket så tycker jag inte det går att dra några rimliga växlar på sådana argument.
Citera
2018-07-29, 22:29
  #28
Medlem
Iden är lysande - men skala bort snacket om att "piska" och "döda".

Det ska ju vara upplagt som en auktion gällande arbetskraft. Varje arbetare ska vara deklarerad enligt ett system ungefär baserat på en förenklad mönstring för lumpen - samt ett enkelt kalibreringsprov: T ex att sätta ihop Ikeas stol "Kal-Gustf", med redovisad tidsåtgång mm mm.
T ex - Somaliern Mohammed 22 år: monterade "Kal-Gustf" felfritt på 2 minuter och 50 sekunder. Nisse Svensson 24 år från Vetlanda: monterade "Kal-Gustf" på 26 minuter och 25 sekunder - tre bitar blev över.
Ett utropspris skulle bifogas varje arbetare lite beroende på förväntad tjänstbarhet grundat på mönstringsresutatet och kalibreringen etc. En viss del av det klubbade priset skulle tillfalla arbetaren som lön. Ett sådant system skulle på marknadsmässiga grunder lösa rikets arbetskraftsbehov en gång för alla.
Citera
2018-07-30, 04:14
  #29
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Iden är lysande - men skala bort snacket om att "piska" och "döda".

Det ska ju vara upplagt som en auktion gällande arbetskraft. Varje arbetare ska vara deklarerad enligt ett system ungefär baserat på en förenklad mönstring för lumpen - samt ett enkelt kalibreringsprov: T ex att sätta ihop Ikeas stol "Kal-Gustf", med redovisad tidsåtgång mm mm.
T ex - Somaliern Mohammed 22 år: monterade "Kal-Gustf" felfritt på 2 minuter och 50 sekunder. Nisse Svensson 24 år från Vetlanda: monterade "Kal-Gustf" på 26 minuter och 25 sekunder - tre bitar blev över.
Ett utropspris skulle bifogas varje arbetare lite beroende på förväntad tjänstbarhet grundat på mönstringsresutatet och kalibreringen etc. En viss del av det klubbade priset skulle tillfalla arbetaren som lön. Ett sådant system skulle på marknadsmässiga grunder lösa rikets arbetskraftsbehov en gång för alla.

Anställning mot fast ersättning per producerad enhet är ju lagligt redan idag. Även personaluthyrning finns. Så vad har egentligen ovanstående med slaveri att göra?
Citera
2018-09-03, 09:35
  #30
Medlem
Run3s avatar
Ja. Libertarianer vill legalisera slavhandel. De vill att man ska få köpa och sälja allt, även rätten att få bli misshandlad bestialiskt av kvinnor med tveksam böjning. T.ex. tycker LUF det är rimligt att legalisera incest och nekrofili: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-och-nekrofili Det är bara fantasin som sätter gränserna i ett anarkokapitalistiskt samhälle. Finns det en efterfrågan på slaveri tycker libertarianer att det är rimligt att efterfrågan möts.
Citera
2018-09-03, 10:15
  #31
Medlem
Inte meningen att vara autistisk, men själva begreppet slaveri konnoterar ju att det bedrivs med tvång och att inget erbjuds i utbyte, eller? Ska man dock gå rakt på frågeställningen utan att haka upp sig på det semantiska är det korrekta, libertarianska svaret ja, i ett libertarianskt samhälle får man sälja sig själv då det, rent principiellt, inte är någon skillnad på prostitution (vilket detta bör ses som) och "vanligt arbete".

McDonald's skulle kunna öppna en drive-in där man kan brställa sina alldeles egna McSlave.
__________________
Senast redigerad av Adversarium 2018-09-03 kl. 10:23.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback