Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 16:09
  #1
Medlem
Hej jag har tänkt på en sak jag ska få moppe kort nästa år och tänkte att jag skulle åka moppen till Classic car week och det är ju massor av köer in och ut ifrån Rättvik då och jag undrar om man kan "lane splitta" då (jag vet inte vad det heter på svenska) och sen om någon vill kan ni slänga in ett tips på crossmoped (inge kina skit)
Citera
2018-07-28, 16:50
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe
Hej jag har tänkt på en sak jag ska få moppe kort nästa år och tänkte att jag skulle åka moppen till Classic car week och det är ju massor av köer in och ut ifrån Rättvik då och jag undrar om man kan "lane splitta" då (jag vet inte vad det heter på svenska) och sen om någon vill kan ni slänga in ett tips på crossmoped (inge kina skit)
Varför skulle du inte kunna köra lane split med en moped? Det rekommenderas inte om du är ovan förare men det är självklart att det är görbart.

På min tid körde jag en Drac. Jag hade kul med den då men det är snart 20 år sedan så tiderna har kanske förändrats.
Citera
2018-07-28, 19:02
  #3
Medlem
rallykalles avatar
Är lane-splitting överhuvudtaget lagligt i Sverige ?
Citera
2018-07-28, 19:12
  #4
Medlem
hippilis avatar
Lane splitting? Vad är det på svenska????
Citera
2018-07-28, 19:51
  #5
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Lane splitting? Vad är det på svenska????
Att köra mellan filerna. Sånt som går bra tills någon bil helt plötsligt byter fil eller slänger upp dörren.

Med moppe får man väl alltid köra i vägrenen, finns ingen anledning att ge sig in mellan filerna när vägrenen vanligtvis är tom.
Citera
2018-07-28, 19:53
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Att köra mellan filerna. Sånt som går bra tills någon bil helt plötsligt byter fil eller slänger upp dörren.

Med moppe får man väl alltid köra i vägrenen, finns ingen anledning att ge sig in mellan filerna när vägrenen vanligtvis är tom.
Puss på foten som tack för informationen
Citera
2018-07-28, 19:58
  #7
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe
Hej jag har tänkt på en sak jag ska få moppe kort nästa år
Så du ska snart fylla 15?
'får' man moppekort, 'tar' man inte ett sånt som andra kk, med ett test?
Citera
2018-07-28, 23:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så du ska snart fylla 15?
'får' man moppekort, 'tar' man inte ett sånt som andra kk, med ett test?
Jaja men du fattar
Citera
2018-07-29, 00:08
  #9
Medlem
gersmans avatar
Lane split är väl alltid olagligt? Finns väl en poäng med "tvåfiligt" och inte "tvåfiligt, ungefär".
Citera
2018-07-29, 10:04
  #10
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Lane split är väl alltid olagligt? Finns väl en poäng med "tvåfiligt" och inte "tvåfiligt, ungefär".

Vet inte vad som gäller för mopeder, men det är lagligt med MC så länge det sker på ett säkert sätt. Inte konstigare än en omkörning egentligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback