Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 14:11
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag har bokat en grundkurs i surfa. Cirka åtta timmar totalt, uppdelat på två dagar.

Jag har aldrig surfat tidigare.

Hur lång tid tar det att lära sig att surfa, att åtminstone kunna stå på brädan och rida en våg?
Citera
2018-07-28, 14:32
  #2
Medlem
Kill-me-now-thxs avatar
Har enbart surfat ett fåtal gånger och då utan en "lärare" kanske 10-15h totalt. Surfade på min första våg efter kanske 2-3 aktiva timmar. Så med en lärare borde du absolut hinna lära dig att surfa på mindre vågor.
Citera
2018-07-28, 15:13
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Vilken sorts surfing är det som du är intresserad av? Vågsurfing, vindsurfing, kite surfing?

Har vindsurfat en hel del genom åren, och som jag minns det så var det inte speciellt svårt att lära sig bara man har ett någorlunda hum om balans och om hur segel fungerar. Går alltså rätt fort att lära sig.

Fan.. Nu blev man ju sugen på att ta en tur! Blir nog till att åka hem och gräva fram brädan för första gången på några år!
Citera
2018-07-28, 15:27
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-me-now-thx
Har enbart surfat ett fåtal gånger och då utan en "lärare" kanske 10-15h totalt. Surfade på min första våg efter kanske 2-3 aktiva timmar. Så med en lärare borde du absolut hinna lära dig att surfa på mindre vågor.

Okej, det låter bra
Citera
2018-07-28, 15:29
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Vilken sorts surfing är det som du är intresserad av? Vågsurfing, vindsurfing, kite surfing?

Har vindsurfat en hel del genom åren, och som jag minns det så var det inte speciellt svårt att lära sig bara man har ett någorlunda hum om balans och om hur segel fungerar. Går alltså rätt fort att lära sig.

Fan.. Nu blev man ju sugen på att ta en tur! Blir nog till att åka hem och gräva fram brädan för första gången på några år!

Denna är kurs är vågsurfing. Men ska på sikt även lära mig vindsurfa.
Citera
2018-07-28, 16:16
  #6
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Denna är kurs är vågsurfing. Men ska på sikt även lära mig vindsurfa.
Fixar du vågsurfingen så har du en stor bonus när du senare skall lära dig vindsurfa.
Kommer att gå som en dans!
Citera
2018-07-29, 12:42
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Jag har bokat en grundkurs i surfa. Cirka åtta timmar totalt, uppdelat på två dagar.

Jag har aldrig surfat tidigare.

Hur lång tid tar det att lära sig att surfa, att åtminstone kunna stå på brädan och rida en våg?
Det kan gå både fort, och inte gå alls, att lära sig surfa ...

Viktigt är att det överhuvudtaget finns surfbara vågor också.
Är det i Sverige du tänker surfa, eller är det någon annanstans?

Det går att surfa i Sverige också naturligtvis, men vågorna är korta här.
Det innebär att du måste göra allt på mycket, mycket kortare tid - och sen har du också mycket, mycket kortare tid På själva vågen.

Dvs det är, i Sverige, inte ovanligt alls med tider runt ca 2-3 sekunder på vågen.



Det du kan förbereda dig med, är att åtminstone lära dig att snabbt (blixtsnabbt) ställa dig på brädan.
Har du ingen bräda i vattnet att öva på så öva på ett liggunderlag i ditt rum eller trädgård.
Du måste kunna ställa dig på högst En sekund. Så snabbt måste det gå.

Och för att du ska kunna hålla balansen kan du inte Stå Stilla.
Inte upp och bara Stå alltså.
Utan du måste Direkt "ta kommandot" av brädan, svepa sida till sida med framsidan av brädet (som en skateboard du vet, det är genom det rörelsemönstret du hindrar att du ska falla i vattnet.

Håll tyngdpunkten Låg (böjda knän, gärna kraftigt böjda).
Citera
2018-07-31, 18:05
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Nu är kursen klar. Det tog cirka 2-4 timmar innan jag kunde surfa hjälpligt. Jag surfade totalt i åtta timmar. Surfers i Varberg. Mycket bra lärare. Praktik och teori.
Citera
2018-08-18, 22:50
  #9
Medlem
Kan tipsa om "cold hawaii" i danmark, där är möjligheterna nog fina vid bra förhållanden.
Funderar på att själv åka dit, ej varit där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback