• 1
  • 2
2018-07-28, 13:55
Medlem
Tja, tänkte köpa ny bil i 20 - 30k klassen och vill ha en liten, billig bil.. tyckte jag hitta en shysst aygo men när jag frågat 2 bekanta säger den ena, papplåda utan säkerhet eller utrustning skulle aldrig köpa en sån, den andra sa ja köp. Vad säger ni som äger denna? Nöjda? Varför isåfall? Jag tänkte Toyota är väl ett känt märke där bilen sällan går sönder med... vad rekommenderas annars. Skoda fabia??

Mvh
Citera
2018-07-28, 13:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zythie
Tja, tänkte köpa ny bil i 20 - 30k klassen och vill ha en liten, billig bil.. tyckte jag hitta en shysst aygo men när jag frågat 2 bekanta säger den ena, papplåda utan säkerhet eller utrustning skulle aldrig köpa en sån, den andra sa ja köp. Vad säger ni som äger denna? Nöjda? Varför isåfall? Jag tänkte Toyota är väl ett känt märke där bilen sällan går sönder med... vad rekommenderas annars. Skoda fabia??

Mvh

Toyota brukar innebära en bil som är lätt och billig att hålla rullande. Det beror på vad du är ute efter, och på vilket skick just den här Toyotan är i.
Citera
2018-07-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Toyota brukar innebära en bil som är lätt och billig att hålla rullande. Det beror på vad du är ute efter, och på vilket skick just den här Toyotan är i.

Helst billig att äga, billig att laga och hållbar, billig i drift så jag kör ca 10 mil om dagen... behöver inga jättebekvämligheter de är mest ett plus i kanten. AC är ett krav då jag dör i dagsläget varje gång jag sätter mig i min audi a3
Citera
2018-07-28, 14:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zythie
Helst billig att äga, billig att laga och hållbar, billig i drift så jag kör ca 10 mil om dagen... behöver inga jättebekvämligheter de är mest ett plus i kanten. AC är ett krav då jag dör i dagsläget varje gång jag sätter mig i min audi a3

AC vill man ha ja. Kolla så att den har det. Om man kör 10 mil om dagen vill man nog inte ha en för obekväm bil, så kolla att du sitter okej i den.
Citera
2018-07-28, 14:22
Medlem
Absolut en driftsäker bil.
Rolig?absolut inte
Plastig sjukt liten o vindkänslig då den väger som en blöt lastpall.
Toyotas ac på småbilarna ger inte så mycket kyla man hade önskat..
Hade jag köpt en själv? Nä säkerheten är för dålig i så liten bil.
Rek dig att kolla på yaris ist..något större o bättre.
Val mellan skoda o toyota hade jag valt toyota alla dagar i veckan.
Citera
2018-07-28, 15:06
Medlem
idiamindadas avatar
Tänk på att Citroën C1 och Peugeot 101(?) är exakt samma bil som antagligen är billigare.
Citera
2018-07-28, 22:04
Medlem
Har en och det enda jag kan klaga på är att den bullrar vid högre hastigheter så kör du mycket över 100 så får du sätta in en kraftigare stereo eller pröva en annan bil.
sen blir det naturligt att med en sån liten motor så blir den väldigt svag på låga varv.

den är billig att äga och köra och går sällan sönder.
Citera
2018-07-29, 09:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2018-07-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Tänk på att Citroën C1 och Peugeot 101(?) är exakt samma bil som antagligen är billigare.

Exakt samma skulle jag kanske inte påstå, men samma bas och ursprung, sen finns det säkert en hel del märkesspecifika detaljer här och var i bilarna.

Toyota har också sina fel och brister men generellt är det ett bra köp om man söker något driftssäkert! Som med alla andra bilar är det viktigt att se till att en är väl omhändertagen av tidigare ägare!

Toyota är sällan roliga, bekväma eller välutrustade men samtidigt är det få saker som går sönder.

Billiga att reparera är en sanning med modifikation.
En kollega till mig skulle köpa en ny framlykta till sin Avensis. Men då det var en jubileumsmodell, eller vad dom kallade det för, så hade den en typ av lykta som de var tvungna att specialbeställa från Japan, priset var mer än två nya "normala" lyktor kostade samt att leveranstiden beräknades till ett par månader.
Det är bara ett exempel på där de använder sig av "speciallösningar" och Toyota är inte ensamma. Honda var extremt duktiga på det tidigare. En Civic kunde ändra hundratals detaljer mellan olika årgångar. så att hitta reservdelar kan ibland vara näst intill omöjligt.
Detta är värt att tänka på iaf när man köper japanskt, men kanske inte ett jättestort problem. Nu har jag aldrig ägt en äldre japanare, så jag har inga personliga erfarenheter. Däremot de japanare jag ägt har inte kostat ett öre i reparationer ens efter garantitiden!
Citera
2018-07-31, 16:24
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Exakt samma skulle jag kanske inte påstå, men samma bas och ursprung, sen finns det säkert en hel del märkesspecifika detaljer här och var i bilarna.

Toyota har också sina fel och brister men generellt är det ett bra köp om man söker något driftssäkert! Som med alla andra bilar är det viktigt att se till att en är väl omhändertagen av tidigare ägare!

Toyota är sällan roliga, bekväma eller välutrustade men samtidigt är det få saker som går sönder.

Billiga att reparera är en sanning med modifikation.
En kollega till mig skulle köpa en ny framlykta till sin Avensis. Men då det var en jubileumsmodell, eller vad dom kallade det för, så hade den en typ av lykta som de var tvungna att specialbeställa från Japan, priset var mer än två nya "normala" lyktor kostade samt att leveranstiden beräknades till ett par månader.
Det är bara ett exempel på där de använder sig av "speciallösningar" och Toyota är inte ensamma. Honda var extremt duktiga på det tidigare. En Civic kunde ändra hundratals detaljer mellan olika årgångar. så att hitta reservdelar kan ibland vara näst intill omöjligt.
Detta är värt att tänka på iaf när man köper japanskt, men kanske inte ett jättestort problem. Nu har jag aldrig ägt en äldre japanare, så jag har inga personliga erfarenheter. Däremot de japanare jag ägt har inte kostat ett öre i reparationer ens efter garantitiden!

Jag trodde mig veta att de byggs i samma fabrik för effektivitetens skull? Annars är Nissan Micra en billig och bra bil med kamkedja - glöm inte att byta olja!
Citera
2018-07-31, 17:07
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Citroen C1 har ja testat en gång och aldrig mer. Den var obekväm, skittråkig och bara värdelös.
Baksätet var helt rakt och hårdare än en parkbänk.
En fördel var att man nådde från dörr till dörr om man satt i mitten, men egentligen onödigt då man aldrig lär behöva hålla i sig i den bilen. Och passagerare kanske man inte heller har om man äger en sån bil.
Är också grymt allergisk mot bilar som har hastighetsmätaren som en egen bubbla utstickandes.

Inte så bra recension kanske men den bilen sätter ja mig aldrig mer i igen

Letar själv en billig pendlarbil och började också kolla på dom minsta bilarna men har insett att man får väldigt mycket mer bil bara genom att gå upp ett halvt steg i storlek. Kostnaden att köra och äga är ofta det samma.
Toyota ska ju va en trist men bra bil och den ska jag också kolla in med tiden (tjejen som ska ha pendlarbil)
Citera
2018-09-09, 15:12
Medlem
Har haft en Aygo i 3 år den har varit inne på kopplingsbyte 2 ggr helt värdelöst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in