Citat:
Ursprungligen postat av
idiamindada
Tänk på att Citroën C1 och Peugeot 101(?) är exakt samma bil som antagligen är billigare.
Exakt samma skulle jag kanske inte påstå, men samma bas och ursprung, sen finns det säkert en hel del märkesspecifika detaljer här och var i bilarna.
Toyota har också sina fel och brister men generellt är det ett bra köp om man söker något driftssäkert! Som med alla andra bilar är det viktigt att se till att en är väl omhändertagen av tidigare ägare!
Toyota är sällan roliga, bekväma eller välutrustade men samtidigt är det få saker som går sönder.
Billiga att reparera är en sanning med modifikation.
En kollega till mig skulle köpa en ny framlykta till sin Avensis. Men då det var en jubileumsmodell, eller vad dom kallade det för, så hade den en typ av lykta som de var tvungna att specialbeställa från Japan, priset var mer än två nya "normala" lyktor kostade samt att leveranstiden beräknades till ett par månader.
Det är bara ett exempel på där de använder sig av "speciallösningar" och Toyota är inte ensamma. Honda var extremt duktiga på det tidigare. En Civic kunde ändra hundratals detaljer mellan olika årgångar. så att hitta reservdelar kan ibland vara näst intill omöjligt.
Detta är värt att tänka på iaf när man köper japanskt, men kanske inte ett jättestort problem. Nu har jag aldrig ägt en äldre japanare, så jag har inga personliga erfarenheter. Däremot de japanare jag ägt har inte kostat ett öre i reparationer ens efter garantitiden!