Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 12:34
  #1
Medlem
kan min isp ändra till någon annan kanal. finns det något sätt att själv välja en annan kanal eller måste man byta router. detta är ju en ny router, hur kommer det sig att comhem begränsar valet
Citera
2018-07-28, 18:59
  #2
Medlem
Det finns ingen bra anledning att vara på andra kanaler. Se det som en 11-filig väg. Men, din bil är mycket större än en fil. Kör alla billar på 1,6 och 11 kan de vara 3 bilar samtidigt bredvid varandra. Kör någon exmpelvis på fil 3 så kommer de störa trafiken lite för både 1 och 6.

comhem har väl gjort detta för att förbättre wifit för deras kunder, så de ringer och klagar mindre, samt att jag kan tänka mig att supporten satt och ställde om mycket sånt här förut på wifi-klagande kunder.
Citera
2018-07-30, 09:25
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Du kan välja vilken kanal som helst i routern. Routern kollar själv automatiskt vilken kanal som störs minst och väljer den. I första hand blir det ofta 1, 6 eller 11 då de inte stör varandra alls. ComHem styr inte detta.

Obs detta detta gäller bara 2,4 GHz bandet inte 5 GHz om du har det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback