Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 10:40
  #1
Medlem
Nu är inte jag någon klimatexpert, långt ifrån.
Däremot kan man anta att ett varmare klimat kommer gynna vissa branscher.
Låt oss fundera, 5-10 år från nu.
Vilka företag borde vi investera i?

Hållbar utveckling?
El bilar?
Vattenland?

Lokalt och globalt.
Citera
2018-07-30, 16:26
  #2
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Aktier --> Värdepapper, valutor och råvaror; allmänt

/Moderator
Citera
2018-07-30, 21:02
  #3
Medlem
sonicyouthzs avatar
Båtindustrin
Vindkraft
Citera
2018-07-31, 11:44
  #4
Medlem
morkfromorks avatar
nu tror jag inte värmen kommer hålla i sig, men värmen är bra business för glass, drycker, bad och sport? kanske innomhusaktiviteter som spel och betting?
Citera
2018-07-31, 15:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Nu är inte jag någon klimatexpert, långt ifrån.
Däremot kan man anta att ett varmare klimat kommer gynna vissa branscher.
Låt oss fundera, 5-10 år från nu.
Vilka företag borde vi investera i?

Hållbar utveckling?
El bilar?
Vattenland?

Lokalt och globalt.
Off topic
Hörde på radio lite när det diskuterades temperaturhöjning pga klimatförändringar. Som jag förstod det så pratar man ett par graders höjning i medeltemperatur per hundra år. Kan ha missförstått, har tidigare trott att det var en kraftigare höjning. Jag tror dock inte att denna sommar är det nya normala.

Om topic
Med varmare väder så skjuter väl försäljning av AC i höjden.
Citera
2018-07-31, 17:03
  #6
Medlem
Sqeptisks avatar
Finns betydligt säkrare branscher att investera i än att basera spekulationsbeslut på en minst sagt förvirrad debatt om en påstådd framtida klimatförändring
Citera
2018-08-07, 13:51
  #7
Medlem
Flus avatar
Produkter för inomhusklimat och kylning har nog sålt bra i sommar, aircondition, värmepumpar, fläktar och ventilation. Nibe?
Citera
2018-08-07, 16:03
  #8
Medlem
Christopher.s avatar
Skogsnäringen lokalt i Sverige gynnas av stigande temperaturer. Sett prognoser att min egen fastighet kommer öka med ca 30% i produktionsförmåga runt år 2100 om temperaturprognoserna stämmer.
Citera
2018-08-07, 16:06
  #9
Medlem
Paradisums avatar
Kopparbergs har gått väldigt bra denna sommar.
Citera
2018-08-11, 14:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Finns betydligt säkrare branscher att investera i än att basera spekulationsbeslut på en minst sagt förvirrad debatt om en påstådd framtida klimatförändring

Du är aldrig utomhus va? Debatten må vara lite förvirrad, men klimatförändringen är redan här. Inte bara för att en sommar är varm eller en vinter är mild. Fästingar finns hela vägen upp genom Bottenviken. Träden är i vägen om du vandrar i Kungsleden. Gränser skjuts norrut eller högre upp i bergen. Det gäller is, snö, växter och djur. Såna gränser är inte tillfälliga utan visar på en förändring som pågått en längre tid och troligen kommer att pågå.

Investera efter klimatförändringar är nog ett ganska säkert kort.
Citera
2018-08-11, 16:17
  #11
Medlem
Scratchbites avatar
Nja... nu är det ju inte så att en höjd temperatur = samma sak som vanligt fast varmare. Snarare betyder det att vädret blir ostadigare och att vi kan drabbas av fler stormar, extremväder (åt alla möjliga håll, både varmt och kallt och torka och regn, och det är svårt att förutspå vad som kommer att hända). Om Golfströmmen stannar som det diskuteras om just nu blir det INTE varmt i Sverige och folk som investerar i fläktar kommer fetförlora. Jag skulle inte göra några investeringar i produkter.

Om du vill investera så gör det i grön energi. Det är redan nu på väg upp, och om vi drabbas av hårda klimatsvägningar i framtiden kommer mycket pengar att investeras där. Personligen tror jag på energiskog och den uppkommande industrin inom sjögräs och hampa för biogasproduktion.
__________________
Senast redigerad av Scratchbite 2018-08-11 kl. 16:19.
Citera
2018-08-11, 17:46
  #12
Medlem
Grön energi har väl vuxit just på grund av global uppvärmning eller klimatförändringar kan vi kalla det om du föredrar det. Även om det kan slå olika, så stiger temperaturen globalt i genomsnitt. Oron över den senaste tidens förändringar driver på utvecklingen av grön energi.

Annars håller jag med dig om att grön energi är intressant att satsa på utom just energiskog. Jag tycker inte energiskog har visat sig så bra, som man hoppats på. Det kan bero på den låga verkningsgraden. Ca 1 % av det inkommande solljuset blir bränsle. Solceller är ju då mycket effektivare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback