Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 21:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
En annan ledtråd är den häpnadsväckande statistik som visar att Ukrainas BNP per capita är lägre än den i Papua Nya Guinea, Filippinerna, Honduras, Bolivia, Swaziland, osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...al)_per_capita

Nog för att det bajsfascistiska Ukraina är ruinerat, men till och med jag tycker ju att siffran verkar en smula underdriven. Det finns två huvudsakliga hypoteser om vad som är fel: Antingen har man underskattat ekonomin eller överskattat befolkningen. Underskattningen av ekonomin pga svartjobb osv är nog inte (mycket) större i Ukraina än i andra fattiga u-länder, så den mer troliga förklaringen är att man har överskattat befolkningen. Rejält dessutom.

Som jag nyss skrev i ett annat inlägg är Ecuadors och Ukrainas ekonomier totalt lika mycket värda, men Ecuador har bara 16 miljoner invånare, varav majoriteten försörjer sig på att plocka bananer. Jag tycker den jämförelsen indikerar att Ukraina i verkligheten kan ha HÖGST 20 miljoner invånare.

Angående var de döda själarna befinner sig så återfinns nog majoriteten i Ryssland och Polen. Jag tror flera miljoner haft dubbla medborgarskap och helt enkelt åkt till Ryssland utan att det märkts i någon officiell statistik.
Ja om du sgäer så är den säkert siffran överdriven. men eftersom Ukraina enligt statistik nu verkar ha snabbast växande BNP i Europa just, om än givetvis från en mycket låg nivå, så är man ju trots allt på rätt spår och för rätt politik.
Siffror som gått genom den ryska politiska kontrollapparaten skall vi givetvis kasta i papperskorgen medan tillförlitlig statistik om Ukraina , det oavsett samhällsområde, från respektabla neutrala institutioner som för just statistik nog är sanningen ovanligt nära eftersom den i stort stämmer med utvecklingen i och av det demokratiska Ukraina. Att många ukrainare söker lyckan utomlands är ju helt normalt och inget att dra några växlar på. Visst an det skada Ukraina om alltför många högutbildade söker jobb i väst men där är ju Ukraina inte än om någonsin. Och kostnaderna för Krim med sin nu förödande torka och missväxt får ju ockupationsmakten Ryssland ta hand om för tillfället, om man nu bryr sig.
Ukraina är ju idag en stolt nation och inte längre den politiska rysshukande nation man var under den korrupte kleptomanen Viktors president period.
Citera
2018-08-16, 23:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
eftersom Ukraina enligt statistik nu verkar ha snabbast växande BNP i Europa just, om än givetvis från en mycket låg nivå
Såvitt jag kan se växte Ukrainas BNP med bara 2% 2017 och ett antal europeiska länder växte snabbare, och givetvis dessutom från en mycket högre nivå:

Ukraina 2,0%
Tyskland 2,1%
Österrike 2,3%
Portugal 2,5%
Bosnien 2,5%
Finland 2,8%
Kroatien 2,9%
Serbien 3,0%
Holland 3,1%
Spanien 3,1%
Sverige 3,1%
Ungern 3,2%
Slovakien 3,3%
Cypern 3,4%
Tjeckien 3,5%
Kosovo 3,5%
Litauen 3,5%
Armenien 3,5%
Bulgarien 3,6%
Albanien 3,7%
Polen 3,8%
Lettland 3,8%
Luxemburg 3,9%
Georgien 4,0%
Slovenien 4,0%
Moldavien 4,0%
Estland 4,0%
Irland 4,1%
Rumänien 5,5%
Island 5,5%

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...DP_growth_rate

Ännu ett praktfiasko, med andra ord. Ett så fattigt u-land som Ukraina behöver gigantiska tillväxtsiffror i klass med Kina eller Indien, dvs 7-8%, för att komma ikapp den civiliserade delen av världen. Och även då tar det, som vi sett med exemplen Kina och Indien, flera årtionden av konstant tillväxt för att ens börja komma i närheten av oss.
Citera
2018-08-17, 11:01
  #15
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
http://russiafeed.com/ukraine-routin...of-10-million/

Mycket intressant länk.

En seriös analys av Ukrainas så kallade ekonomi borde fokusera på:

* Ukrainas befolkning på helårsbasis (misstänker att många inte flyttat ut helt och hållet utan jobbar utomlands som säsongsarbetare)
* Remitteringar av utländska inkomster till Ukraina

Jag misstänker starkt att Ukrainas statistiska BNP-ökning på 2% beror på att arbetskraft emigrerat helt eller delvis och sedan skickar tillbaka sina pengar till familjen. Det här lär vara oerhört svårt att mäta eftersom ukrainarna arbetar illegalt utomlands för det mesta samt att de ukrainska bankerna är så opålitliga så att ukrainarna inte använder sig av dem.

Ett exempel: Taras jobbar som byggarbetare i Kyyyyiv, tjänar $200 vitt per månad. Taras flyttar till Stockholm och jobbar illegalt, tjänar kanske $2.000 svart i månaden varav han lyckas spara $500 som han skickar till sin ukrainska familj i cash via sin kompis Bohdan som flyger hem av andra skäl. Taras familj kan spendera $500 istället för $200 vilket ger en boost till Ukrainas BNP, men i den ukrainska folkbokföringen ser det ut som att Taras fortfarande bor i Kiev och hans remitteringar från Sverige återfinns inte i den ukrainska riksbankens statistik.

De officiella ukrainska ekonomiska siffrorna går helt enkelt inte att använda, åtminstone inte för en diskussion om hur utvecklingen går där. Jag minns för typ 15år sedan hur Ukrainas officiella BNP var upp tvåsiffrigt samtidigt som alla ukrainare klagade på att de inte hade några pengar och allt bara blev sämre och sämre. Samma kassa statistik då som nu.
Citera
2018-09-24, 09:50
  #16
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Inte riktigt sant. De flesta har iaf i familjen familjen en liten gård, i städer under 400-300.000 så har nog minst hälften en egen gård. Har varit där och sett det med mina ögon. Folk har inte råd att föda en hel familj med en månadslön på 300euro utan egen gård.
Som sagt känner folk där, om det finns direkta frågor så kan jag fråga mina bekanta som bor i Ukraina i en stad på ca 300.000. de har bott där sedan Sovjet brast så de vet nog vad de pratar om.

Äntligen någon som har direkt kontakt med befolkningen och inte dessa fåtöljbesserwissers som aldrig varit där och inte talar språket.

Det är helt riktigt att folket har det mycket svårt att överleva under den rådande situationen.
De sk. demokratiska regeringarna som avlöst varandra sedan 1991(inräknat även idioten Janukovski) har endast lyckats med att fylla på sina egna fickor medan folkets levnadsförhållanden kraftigt försämrats genom åren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback