Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-28, 00:05
  #1
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Han har ju några biltävlingar i overallen nu vår prins. Är det inte tillfälle att han får köra liten Open Wheel-racing? Varför inte i en stol i F1-cirkusen? Han skulle kunna byta plats med Mackan Ericsson och ratta Sauber-bilen. PR-värdet hade varit enormt och prisen hade satt landet på världskartan.
Citera
2018-07-28, 00:17
  #2
Medlem
MrChows avatar
Nu har jag inte följt hans karriär annat än i kvällspressen men han verkar ju inte direkt ligga i topp någonsin när han kör. Varför skulle han platsa, ens som tredjeförare, i ett F1-stall?
Citera
2018-07-28, 00:27
  #3
Medlem
Vi behöver inte fler svenskar köpeförare som gör bort sig på F1 banorna runt om i världen.
Citera
2018-07-28, 00:32
  #4
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Nu har jag inte följt hans karriär annat än i kvällspressen men han verkar ju inte direkt ligga i topp någonsin när han kör. Varför skulle han platsa, ens som tredjeförare, i ett F1-stall?

Han platsar givetvis inte, som att föreslå att han skulle börja spela i Barcelona för att han gjort något mål i Superettan.
Citera
2018-07-28, 00:36
  #5
Medlem
carlpetersen73s avatar
Jag har följt prinsen ett par år, och visst kan han köra bil, inget snack om saken. Men att ta det till F1 eller liknande...där platsar han inte riktigt, långt ifrån.
Citera
2018-07-28, 00:55
  #6
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Nu har jag inte följt hans karriär annat än i kvällspressen men han verkar ju inte direkt ligga i topp någonsin när han kör. Varför skulle han platsa, ens som tredjeförare, i ett F1-stall?

Det är viktigt för F1-team att ha en förare som säljer produkten. I det hänseendet är ju prisen långt före Mackan när det kommer till kunskap och varumärke.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag har följt prinsen ett par år, och visst kan han köra bil, inget snack om saken. Men att ta det till F1 eller liknande...där platsar han inte riktigt, långt ifrån.

Är det rimligare att tro att han skulle kunna tänkas få en stol i ett endurance-team och köra Le Mans istället?
Citera
2018-07-28, 00:59
  #7
Medlem
Tanken är ju kittlande. Men med tanke på jag såg honom i gruset på jäderåsen (?) i Porschecup runt 2000 så tror jag nog att det kan gå för fort i F1.
Citera
2018-07-28, 11:11
  #8
Medlem
Det tar slut i första kurvan. Och tronföljden ändras.
Citera
2018-07-28, 22:15
  #9
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Det är viktigt för F1-team att ha en förare som säljer produkten. I det hänseendet är ju prisen långt före Mackan när det kommer till kunskap och varumärke.

Oavsett namn så är svenska marknaden inte så intressant då den är väldigt liten, och då är prinsen inget att springa benen av sig för, speciellt inte som han är en sämre förare.

Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann

Är det rimligare att tro att han skulle kunna tänkas få en stol i ett endurance-team och köra Le Mans istället?
Ja, om han ville skulle han ordna en sådan styrning, men jag tror han nöjer sig med det engagemang han har. Knappt han hinner med det. Lite synd med ändringarna i STCC och att Cyan hamnade utanför, kändes lite som att han var på gång. Tror han haft stor hjälp av Björk, vilket nog skulle visat sig om det blivit en säsong till med gamla reglementet.
Citera
2018-07-29, 13:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsoldat
Det tar slut i första kurvan. Och tronföljden ändras.

Du menar att Prins Alexander blir nr 4 istället för nr 5? Ingen större dramatik i det...
Citera
2018-07-29, 20:33
  #11
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Han har ju några biltävlingar i overallen nu vår prins. Är det inte tillfälle att han får köra liten Open Wheel-racing? Varför inte i en stol i F1-cirkusen? Han skulle kunna byta plats med Mackan Ericsson och ratta Sauber-bilen. PR-värdet hade varit enormt och prisen hade satt landet på världskartan.
För att kunna köra F1 så måste du ha en FIA Super Licence, vilket innebär att du måste ha plockat minst 40 poäng över tre år i serier som ger Super Licence poäng. Dessa inkluderar b.la. Indycar, F2, GP3, Euro F3, Formel E, DTM, WTCR, NASCAR, WEC, Super GT m.fl. Resultat i dessa serier ger olika poäng.

Det är alltså inte som förr, när en random miljonär (eller "gentlemannaförare", som de kallades) kunde hosta upp stålar och sätta sig direkt i en bil. Skulle vilja säga att 1994 var höjd- och slutpunkten för de som enbart med hjälp av stålar och utan talang kunde köpa sig en styrning. Även om man kan tycka att sådana som Marcus Ericsson eller Lance Stroll suger, så är klassen på förarna i genomsnitt mycket, mycket högre idag, jämfört med 90-talet.

För att prinsen ska kunna köra F1 krävs alltså att han börjar tävla i ovan nämnda serier och skrapar ihop 40 poäng. Just nu ligger han på noll.
Citera
2018-07-29, 21:01
  #12
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Är det rimligare att tro att han skulle kunna tänkas få en stol i ett endurance-team och köra Le Mans istället?
Han skulle kunna köra GTE Am klassen i Le Mans som bronsförare, tror jag, men här får någon som är mer insatt i enduranceracing gärna rätta mig. En bronsförare är i alla fall den tattigaste nivån, och platina är den högsta, vilket är innebär att du är en proffsförare med mycket goda meriter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback