Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-28, 13:52
  #25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
I samtliga fall där rasbiologin tillämpats så har man även gjort det hand i hand med kulturella strukturer för att delvis kunna belysa sin egen överlägsenhet både biologiskt samt kulturellt vilket idag anses vara pseudovetenskap, men vad vet jag. Du kanske är fast i 1800-talet och i så fall ber jag om ursäkt.

Jag menar hur man ska betrakta dessa. Man måste skilja på dom, dom är olika saker. Samtidigt ska man såklart inse att det finns samverkan.
Citera
2018-07-28, 14:14
  #26
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag menar hur man ska betrakta dessa. Man måste skilja på dom, dom är olika saker. Samtidigt ska man såklart inse att det finns samverkan.

Precis och lika mycket man kan ogilla Islam utan att vara rasist så existerar inte svenskar enligt din åsikt då eller? Fattar inte riktigt. Verkar som att du missuppfattat hela grejen med hur etnos-begreppets tolkning har skiftat med tiden och att det idag inte anses vara någonting biologiskt alls, utan från början såg man det som ett biologiskt arv, till att se det som både och, till att idag se det som ett socialt arv baserat på kultur.

Men enligt din åsikt så existerar inte vita svenskar har jag uppfattat dig rätt då eller?
Citera
2018-07-28, 14:17
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
I samtliga fall där rasbiologin tillämpats så har man även gjort det hand i hand med kulturella strukturer för att delvis kunna belysa sin egen överlägsenhet både biologiskt samt kulturellt vilket idag anses vara pseudovetenskap, men vad vet jag. Du kanske är fast i 1800-talet och i så fall ber jag om ursäkt.

Trams. Västerländska rasforskare är idag eniga om att tex asiater är de intelligentaste. Visst har det missbrukats med. Men vad man gjorde på 1800 och 1900 talet i var bara att överföra det man gjort på djur på Homo sapiens. Detta material har även missbrukats. Idag finns ett obehagligt tabu på närmast religiösa grunder mot forskningen. Precis som det var förbjudet att påpeka att jorden snurrade runt solen.
Citera
2018-07-28, 14:18
  #28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Precis och lika mycket man kan ogilla Islam utan att vara rasist så existerar inte svenskar enligt din åsikt då eller? Fattar inte riktigt. Verkar som att du missuppfattat hela grejen med hur etnos-begreppets tolkning har skiftat med tiden och att det idag inte anses vara någonting biologiskt alls, utan från början såg man det som ett biologiskt arv, till att se det som både och, till att idag se det som ett socialt arv baserat på kultur.

Men enligt din åsikt så existerar inte vita svenskar har jag uppfattat dig rätt då eller?

Nej, det har du inte. Jag förstår inte vad du svamlar om. Etnicitet är inte kultur.
Citera
2018-07-28, 14:19
  #29
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Trams. Västerländska rasforskare är idag eniga om att tex asiater är de intelligentaste. Visst har det missbrukats med. Men vad man gjorde på 1800 och 1900 talet i var bara att överföra det man gjort på djur på Homo sapiens. Detta material har även missbrukats. Idag finns ett obehagligt tabu på närmast religiösa grunder mot forskningen. Precis som det var förbjudet att påpeka att jorden snurrade runt solen.

Är exakt det jag säger. Är själv östasiat, inte för att det spelar någon roll men för att uppnå ett konsensus måste man samtidigt kunna skilja på samt överens om vad olika termer står och inte står för annars tenderar man att tala om varandra på ett sätt som såklart kan innebära missförstånd och andra konsekvenser, negativa eller inte.
Citera
2018-07-28, 14:24
  #30
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det har du inte. Jag förstår inte vad du svamlar om. Etnicitet är inte kultur.

Förstår att du inte förstår vad jag "svamlar" om då begreppet är så pass flytande att man till och med inom samma språk (engelskans race exempelvis där man i USA utgår från hudfärg), men då vi bor i Sverige och talar modern svenska så är det den moderna svenska terminologin vi utgår ifrån eller har jag missuppfattat något? Om inte så är det vad du skriver att lika lite som att du kan kritisera Islam utan att vara rasist så är en Islamist exakt lika mycket svensk som du är. Enda skillnaden är alltså rasen och inte etniciteten? För om det är vad du menar så säger du ju exakt emot dig själv hela tiden.

Svårt att fatta när du inte konkretiserar terminologin men å andra sidan är svenska inte mitt förstaspråk och du verkar inte direkt klipsk så någonstans på mitten kanske vi kan mötas. Vad vet jag.
Citera
2018-07-28, 14:41
  #31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Förstår att du inte förstår vad jag "svamlar" om då begreppet är så pass flytande att man till och med inom samma språk (engelskans race exempelvis där man i USA utgår från hudfärg), men då vi bor i Sverige och talar modern svenska så är det den moderna svenska terminologin vi utgår ifrån eller har jag missuppfattat något? Om inte så är det vad du skriver att lika lite som att du kan kritisera Islam utan att vara rasist så är en Islamist exakt lika mycket svensk som du är. Enda skillnaden är alltså rasen och inte etniciteten? För om det är vad du menar så säger du ju exakt emot dig själv hela tiden.

Svårt att fatta när du inte konkretiserar terminologin men å andra sidan är svenska inte mitt förstaspråk och du verkar inte direkt klipsk så någonstans på mitten kanske vi kan mötas. Vad vet jag.

Suck ännu mer svammel. Var tydligare. Här är lite tydlighet:

Svensk = svensk medborgare. Helt administrativt.

Etniskt svensk = svensk ur ett genetiskt perspektiv. Helt biologiskt.

Islamist = kulturellt fenomen, har inget med gener att göra. Se på Michael Skråmo t ex, som är en etnisk svensk, en svensk medborgare, och en islamist.
Citera
2018-07-28, 15:01
  #32
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Suck ännu mer svammel. Var tydligare. Här är lite tydlighet:

Svensk = svensk medborgare. Helt administrativt.

Etniskt svensk = svensk ur ett genetiskt perspektiv. Helt biologiskt.

Islamist = kulturellt fenomen, har inget med gener att göra. Se på Michael Skråmo t ex, som är en etnisk svensk, en svensk medborgare, och en islamist.

Tack, var det jag frågade efter då det inte framgick, alls i dina tidigare inlägg utan då var du mer ute på någon pseudointellektuell resa bakåt i tiden.

Jag är från Japan, här räknas du som japansk på tre villkor. 1: Du har japanska gener, dvs du kan visa upp familjeregister samt om det skulle behövas ytterligare bevis för att du i rakt nedåtstigande led har japanska rötter. 2: Du är medborgare. 3: Du talar språket både språkligt och skriftligt.

Avsäger du dig någon av dessa tre saker är du inte längre att räkna som japansk, utan något annat, varav vi har namn på samtliga icke-japaner, halv japaner, kvarts-japaner likt de spanska och franska kolonialisterna hade i Sydamerika, dvs termer för de som är utblandade.

Det har man inte i Sverige varvid jag ibland blir förvirrad när jag talar om själva begreppet med svenskar då ingen av er verkar kunna komma överens vad som är vad.

Då förstår jag iaf ditt perspektiv. Från mitt perspektiv är det enkelt. Raser existerar och rasism är dåligt. Att objektivt jämföra skiter jag i men så fort man lägger värdering i vem som är bättre eller sämre så går det alltid åt helvete därför att folk med olika agendor ska säga si eller tycka så. Hatar det. Hatar därför rasister även om jag själv anser att raser rent biologiskt existerar, så egentligen säger jag samma sak som du fast ditt begrepp om etnicitet är starkt präglat av att du är etniskt svensk (antar jag), medan för mig så är kraven striktare, dvs skulle någon från Japan påstå att den är Islamist så skulle den därmed också avsäga sig sin japanska etnicitet och bör således lämna landet.

Lite OT men ja. Inte lätt när svenska folket är en så pass splittrad och diversifierad grupp där alla tycker olika om i stort sett exakt allting.
Citera
2018-07-28, 16:26
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Suck...
Eller så var det precis så det INTE var!

Har då aldrig sett två människor med lika radikala skillnader som mellan chihuahua och varghund.

Sen e det ju pointless att tala ras, leder ingen vart. Och det är inte en vetenskaplig term. Art är vi alla samma iaf, gäller hundar med.
Citera
2018-07-28, 16:53
  #34
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Har då aldrig sett två människor med lika radikala skillnader som mellan chihuahua och varghund.

Sen e det ju pointless att tala ras, leder ingen vart. Och det är inte en vetenskaplig term. Art är vi alla samma iaf, gäller hundar med.

Vad får dig att tro att man nödvändigtvis ser de genetiska skillnaderna? Kan ju märkas på andra sätt som laktostolerans, intelligens eller annat.

Sedan så finns det fysiska skillnader människor emellan som vi skulle kunna avla fram så att det ser spektakulärt ut, betyder inte att det är speciellt långt avstånd rent genetiskt även efter en sådan hypotetisk övning.
Citera
2018-07-28, 17:09
  #35
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Inom biologin finns inte bara underarter utan även varite'er och lokaliteter inom underarterna. Specifika underarter kan ha unika egenskaper i färger och inlärt beteende beroende på lokalitet.

Allt detta är det helt tabubelagt att tala om när det gäller Homo Sapiens i kulturmarxistiskt styrda länder. Även det är intressant psykologiskt då det grundar sig i en obefogad fobisk rädsla att Hitler eller annat spöke skall återuppstå. Alternativt är det ett maktbeteende för att hundar folket. Våra egna makthavare är minst lika intressant att studera för en antropolog som en voodostam på Haiti.

Rent biologiskt är de svarta i ett område i Afrika nr 1 och allt annat underarter till denne.

Stämmer, i Sydostasien finns ett folk (moken kallas de) som lever större delen av sitt liv till havs och dyker efter mat och saker att sälja . De har därmed utvecklat en förmåga att inte bara kunna hålla andan betydligt längre än oss utan ser även klarare under vattnet. Detta borde då kunna räknas som en variant av de övriga folkslagen i området.
Citera
2018-07-28, 22:08
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew

Sen e det ju pointless att tala ras, leder ingen vart. Och det är inte en vetenskaplig term. Art är vi alla samma iaf, gäller hundar med.


Men är det då inte märkligt att Aftonbladet som har gått längst fram och hållt den fanan allra högst har ett nära maniskt behov av att framhålla hundars raser?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback