Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-27, 20:00
  #1
Medlem
87anAxelssons avatar
Jag tänkte köpa en hushållstermometer för att mäta temperaturen när jag kokar min ingefära.

Hushållstermometrar står att de passar till alla sorters matlagning, medan stektermometrar passar till kött står det... Stektermometrar är billigare. Funderar på att slå till på en sån.

Tror ni det går bra för att mäta temperatur i vätskor också?

Vad är skillnaden på en stektermometer och en hushållstermometer?
Citera
2018-07-27, 20:11
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Går alldeles utmärkt att mäta vätsketemperatur med "stektermometer", min har till och med en lite hållare/klipp för att kunna användas som vätsketermometer också. Men normalt är det ju en "stålpinne" och lägger du i den och den rör vid botten av kastrullen ex så får du en något högre temperatur antar jag en stund som inte själva vätskan har ovanför.
Citera
2018-07-27, 20:49
  #3
Medlem
Båda fungerar utmärkt vilket som. Använder fortfarande min stektermometer till all matlagning.
Citera
2018-07-27, 22:51
  #4
Medlem
87anAxelssons avatar
Tack för svaren.

Varför säljs vissa termometrar som hushållstermometrar och som stektermometrar? Om det inte är någon skillnad i funktion? Då borde väl allt vara samma termometer? Hushållstermometrar verkar överlag dessutom vara dyrare.. Är det lurendrejeri?
__________________
Senast redigerad av 87anAxelsson 2018-07-27 kl. 22:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback