Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-27, 17:17
  #1
Medlem
Jag gjorde en sökning enligt rubriken men det fanns inga resultat att visa?

Min fråga är rätt enkel och kortfattad.

Går det att klarna utan att tillsätta jässtopp?

Följdfråga.

Går det att klarna/tillsätta jässtopp utan att skaka ur kolsyran av produkten?

Syfte.

Jag har läst och sökt en hel när det kommer till att brygga öl/cider och de flesta resultat säger att man ska efterjäsa (dvs tillsätta mer socker och i vissa fall även jäst efter första eller andra klarningen) för att få kolsyra i brygden. Men det innebär att slutprodukten antingen blir grumlig eller att det finns en klar eftersmak av jäst, eller att sockret inte alls ger någon effekt annat än gör det sött.

Om det är någon som har erfarenhet och kan tala om vad jag har missförstått så får ni mer än gärna påpeka detta.
Citera
2018-07-27, 17:18
  #2
Medlem
Oj, satte detta i fel forum, kan mod vara vänlig att flytta?

Tack <3
Citera
2018-07-28, 11:33
  #3
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesspalivet
Oj, satte detta i fel forum, kan mod vara vänlig att flytta?

Tack <3

Alkohol och dryck --> Hembränning och dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2018-07-28, 12:32
  #4
Medlem
hesons avatar
Öljäst sjunker undan ganska snabbt när man kolsyrejäser i flaska, några veckor, kylskålet hjälper till bra. Så länge man sedan häller upp försiktigt utan att få med bottensats så kommer det inte smaka jäst.

Vinjästen jäser väldigt långsamt på slutet så jag vill minnas att det är därför man använder jäststopp, så att man sliper vänta flera månader (kanske år) innan man kan buteljera utan att får kolsyrejäsning i flaskan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback