Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-27, 15:41
  #1
Medlem
Hej!
Jag vill köpa en ganska dyr MacBook Pro till företaget med egna privata pengar, utan att behöva påverka aktiebolaget ekonomi(alltså inte låta företagskontot ligga ute med momsen). Hur görs detta på smidigast och lagligast sätt?

Tänkte något i stil med att bokföra ett långsiktigt lån för beloppet ex-moms jag sätter in och kortsiktigt lån för momsen som jag sedan för över tillbaka när jag fått det från skatteverket?

Tacksam för alla tips och förklaringar på bokföringen (momskoder)!
Citera
2018-07-27, 15:54
  #2
Medlem
inte riktigt svar på din fråga kanske🤨.
Men jag jobbar nästan alltid 12h mån-fre, Och de sparar jag som komp timmar.
Och sen hämtar man bara ut verktyg, däck till bilen och tex repa bilen. Så de borde ju inte vara ett problem att fixa de för dig. De gäller ju bara att man har en bra chef🙂
Citera
2018-07-27, 16:44
  #3
Medlem
Rickyklings avatar
Då bokför du det som en vanlig tillgång (inventarie) i Debit. Samt avräkningskonto för dig själv som Kredit. Antar du har ett konto där bolaget har en skuld till dig. Du minskar alltså bolagets skuld till dig som ägare då du lagt ut med egna pengar.
Du har även rätt att dra momsen.
Citera
2018-07-27, 20:33
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickykling
Då bokför du det som en vanlig tillgång (inventarie) i Debit. Samt avräkningskonto för dig själv som Kredit. Antar du har ett konto där bolaget har en skuld till dig. Du minskar alltså bolagets skuld till dig som ägare då du lagt ut med egna pengar.
Du har även rätt att dra momsen.
Hur tänker du här? Bolagets skuld till honom ökar!
Han gör inköpet för privata pengar (dvs praktiskt sett lånar ut pengar till företaget), och bokför ”tillförseln” av medlen för inköpet i kredit.
Kredit på ett konto i balansräkningen ökar skulderna, eller minskar tillgångarna.
Citera
2018-07-28, 17:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur tänker du här? Bolagets skuld till honom ökar!
Han gör inköpet för privata pengar (dvs praktiskt sett lånar ut pengar till företaget), och bokför ”tillförseln” av medlen för inköpet i kredit.
Kredit på ett konto i balansräkningen ökar skulderna, eller minskar tillgångarna.

Så det går alltså inte att göra något kort lån som lämnar tillbaka efter någon månad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback