Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-27, 13:29
  #1
Medlem
8xxSeriess avatar
Som topic lyder..

Det diskuterades om att licens på ljuddämpare skulle slopas ev redan i September tyckte jag att jag läste någonstans, men hur gick det sen? Har googlat runt och försökt hitta om förslaget gått igenom eller om det avslagits, eller ligger det fortfarande på bordet?

Känns lite B om man ligger i köptankar nu och vill handla, behöva söka och vänta på licenser bara för att det kanske någon månad senare blir licensfritt.. någon som vet något mer konkret?
Citera
2018-07-27, 14:03
  #2
Medlem
NickSonnys avatar
Snackade med snuten om det för nån månad sen och enligt den personen är ett eventuellt beslut långt borta.
Citera
2018-07-27, 20:14
  #3
Medlem
Ode-Ns avatar
Min egen gissning till hundra procent nu, men som ovanstående säger, räkna inte med något i närtid.
Detta var ju bara något dom lockade lite med för att få igenom alla övriga idiotiska idéer i vapenförslaget, men det har varit hyfsat dött bland nyheterna om detta rätt länge nu så...sök du din licens om du behöver den i närtid.
Citera
2018-07-28, 09:02
  #4
Medlem
Jag har fattat det som att beslutet tas nu i augusti.
Citera
2018-07-28, 12:12
  #5
Medlem
8xxSeriess avatar
Tråkigt att allt ska behöva ta sån tid. Augusti är visserligen inte jättelångt bort men även om beslutet skulle klubbas igenom tar det säkert ytterligare tid innan det blir verklighet.
Citera
2018-07-28, 22:45
  #6
Medlem
Det ska i så fall gälla från september nån gång. Det var osäkert om förslaget skulle hinna färdigbehandlas, men det verkar det alltså ha gjort. Detta var det en vapenhandlare som berättade. Men jag kan förstås ha missuppfattat.
Citera
2018-07-31, 18:26
  #7
Medlem
Ode-Ns avatar
https://www.jaktjournalen.se/licensf...-var-god-droj/

Där har vi det, glöm det.
Vem kunde ana att det skulle bli krångel med det här? 🙄
Citera
2018-08-02, 21:05
  #8
Medlem
Västkustskts avatar
Vad är anledningen till att det är licenskrav på ljuddämpare?
Citera
2018-08-04, 08:39
  #9
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vad är anledningen till att det är licenskrav på ljuddämpare?
Jag har aldrig hört några riktigt bra motiveringar, men jag tror att det i grund och botten handlar om okunskap och en rädsla för alla vapen i samhället.
Vissa argument som lyfts har varit att tjuvjakten kommer öka och att man är emot tyst jakt.
Märkligt nog så får ju såvitt jag vet alla licens som söker, åtminstone klass 1 och 2.
Och någon tyst jakt är det inte talan om, då dämparen aldrig kan tysta knallen från när kulan bryter ljudvallen.

Det handlar helt enkelt om veka politiker som inte vill förändra.
Citera
2019-06-24, 16:40
  #10
Medlem
8xxSeriess avatar
BUMP

Nu händer det något i ärendet med ljuddämpare.
https://www.jaktjournalen.se/riksdag...i-vapenregler/

https://www.jaktojagare.se/kategorie...gare-20190619/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...agor_H601JuU29

Tydligen är det klubbbat nu då att vi skippar licens på dämpare Sen kan man ju fråga sig vad MPs Rasmus Ling är för jävla stolpskott (se artikeln i jakt och jägare)
Citera
2019-06-26, 06:44
  #11
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Jag har aldrig hört några riktigt bra motiveringar, men jag tror att det i grund och botten handlar om okunskap och en rädsla för alla vapen i samhället.
Vissa argument som lyfts har varit att tjuvjakten kommer öka och att man är emot tyst jakt.
Märkligt nog så får ju såvitt jag vet alla licens som söker, åtminstone klass 1 och 2.
Och någon tyst jakt är det inte talan om, då dämparen aldrig kan tysta knallen från när kulan bryter ljudvallen.

Det handlar helt enkelt om veka politiker som inte vill förändra.

Det är just därför man BARA får i klass 1&2, dämparen får bara dämpa till 135dB (tror jag det var) för att minska risken för hörselskador.

Klas 3&4 är alltså ett no-no.

Att sedan man kan trixa på diverse sätt är en annan sak.
Citera
2022-02-17, 19:55
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Bumpelibump!

Enligt tidningen "Jakt & Jägare" har riksdagen idag beslutat att avskaffa licenskravet på ljuddämpare. Detta kommer att gälla från första juli.

Licenskravet i sig försvinner inte, utan ljuddämpare kommer att klassas på samma sätt som ammunition, d v s. har du licens på ett vapen, har du därmed också rätt att köpa ljuddämpare som passar till vapnet.

Det kommer också att bli tillåtet med ljuddämpare på hagelgevär och finkalibriga vapen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback