Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-27, 11:41
  #1
Medlem
Hallå!

Jag söker platser/byggnader/trappuppgångar/väntrum etc. i tidstypisk 60-80-talsstil i Stockholm. Tänk Lars Tunbjörk, funkis, landstings/socialkontor som är funktionalistiska, kala i "stela färger" (blå, röd, ljusgrön). Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tack på förhand!
Citera
2018-07-27, 12:09
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Då ska man ju hoppa på Gröna linjen mot Hagsätra. Stort sett hela vägen från Globen till Högdalen är rena rama funkisghettot.
Citera
2018-07-27, 12:11
  #3
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marie.laveau
Hallå!

Jag söker platser/byggnader/trappuppgångar/väntrum etc. i tidstypisk 60-80-talsstil i Stockholm. Tänk Lars Tunbjörk, funkis, landstings/socialkontor som är funktionalistiska, kala i "stela färger" (blå, röd, ljusgrön). Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tack på förhand!

Hökarängens centrum!
Citera
2018-07-27, 12:13
  #4
Avstängd
Sherberts avatar
60-70-tal, sa kanske DN-Skrapan, Kaknastornet, Kulturhuset, Berwaldhallen, Immanuelskyrkan, Filmhuset, Arkitekturhogskolan, Riksbanken, Tjeckiska Ambassaden, Trygg Hansa-huset, Radiohuset skulle passa?
Citera
2018-07-27, 12:23
  #5
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Södra Ängby?
Citera
2018-07-27, 14:55
  #6
Moderator
pudelluss avatar
Är det orenoverade, "bortglömda" originalmiljöer du tänker på? Mycket har ju tyvärr försvunnit, speciellt interiörer.
Citera
2018-07-27, 15:27
  #7
Medlem
Obegripligt vad TS är ute efter egentligen. Funkis är 30-tal och 40-tal. Absolut inte 60-80-tal.
Citera
2018-07-28, 07:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Obegripligt vad TS är ute efter egentligen. Funkis är 30-tal och 40-tal. Absolut inte 60-80-tal.

Ja ja ja, funkis som i funktionalism. Begreppet funkis har utvidgats. Du förstår vad jag menar din tönt.
Citera
2018-08-02, 19:13
  #9
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marie.laveau
Hallå!

Jag söker platser/byggnader/trappuppgångar/väntrum etc. i tidstypisk 60-80-talsstil i Stockholm. Tänk Lars Tunbjörk, funkis, landstings/socialkontor som är funktionalistiska, kala i "stela färger" (blå, röd, ljusgrön). Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tack på förhand!

Elefanten i Edsberg? Vet inte vilka som äger detta ställe nu och jag tror inte man får komma in där hur som helst.

Två ställen med schyssta interiörer borde väl vara Kulturhuset i Stockholm samt Garnisonen i Stockholm. Dit är det bara att knalla in.

https://www.google.se/search?q=elefa...amhzqcTRRYjYM:

http://www.kmarkt.se/kmarkt/garnisonen_karlahuset.html

KF hade djävligt schyssta restaurang-miljöer som överlevde in på 1980-talet men sedan försvann de nog allihop. De där röda mjuka sofforna som såg ut att vara av plast. Det såg snyggt ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback