Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-08-04, 23:32
  #73
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Läste en artikel om det, man jämförde Californien med Mexico, i Cali hade man stora problem eftersom man aldrig låtit naturen ha sin gång, bränderna blev helt enorma. I Mexico dog skogsbränderna ut ganska snabbt för de har haft sina naturliga gång där, de har inte alls samma problem..



Jag förstår nog inte riktigt, vad gör de i Mexico med sina skogsbränder?
Citera
2018-08-04, 23:32
  #74
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag förstår nog inte riktigt, vad gör de i Mexico med sina skogsbränder?

Inget.
Citera
2018-08-04, 23:41
  #75
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Inget.



INGET?
Men hur kan då elden kvävas? Släcks den av något skyfall?
Citera
2018-08-04, 23:53
  #76
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
INGET?
Men hur kan då elden kvävas? Släcks den av något skyfall?

Haha nä det dör ju ut tillslut. Fan naturen har klarat sig prima utan några brandmän i miljontals år. När en skog brunnit ner så blir askan en fantastisk gödning där om möjligt ännu finare natur kommer växa upp och frodas.

Artificiella skogar där träden är ungefär lika höga och tätt placerade, tja det blir enorma bränder det. Naturliga skogar blir inga jättebränder som vi har här, det blir mindre bränder.
Citera
2018-08-05, 02:39
  #77
Medlem
Zaedrewss avatar
Hotar branden människor så ska vi sätta in allt vi har för att mota den. Handlar det om skogsvärden bara. Varför bry sig? Det händer inga fattiga direkt. Utan de är rika med försäkring. Sett till skada så gör stormar det ca 100 ggr mer än en skogsbrand det sett till vad experter säger som saken. Jag gråter mig inte till sömns för att rika skogsägare blir lite mindre rika.
Citera
2018-08-05, 03:34
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nej, eftersom orsakerna till skogsbränderna, d.v.s. att gnistor från tågen som tänder eld på skogen och gnistor från annan teknisk utrustning och motorer, alla de anlagda bränderna, bränderna som tänds av att människor grillar och eldar, bränderna som anläggs av brinnande fimpar o.s.v. inte är naturliga. Utan människornas aktiviteter skulle de flesta av alla dessa bränder inte starta, utan högst starta ibland p.g.a. blixtnedslag. Inte heller består större delen av vårt landskap längre av naturlig urskog där saker växer och dör fritt och där det behöver ansas, utan stora delar av landskapet består idag istället av ansad skog, åkrar och andra öppna platser.

Det är sant att vissa arter gynnas av bränderna, men om större delen av skiten skulle brinna ned p.g.a. människorna, så lär även många arter missgynnas. Det kommer givetvis drabba även landets människor om hela skiten brinner bort, skogar, skördar, bostäder, infrastruktur o.s.v., oavsett försäkringsbolag. Överhuvudtaget är det en ganska märklig tanke att låta människorna bränna upp hela skiten och sedan skulle försäkringsbolagen på något magiskt sätt försörja alla människorna (som alla har packats ihop i några storstäders innerstadskärnor, antar jag?).

"För ett par hundra år sedan brann en procent av det svenska skogslandskapet ned varje år: 250 tusen hektar. Idag brinner kring tusen hektar skog ned varje år"" Det brinner alltså mycket mycket mindre nu
Citera
2018-08-15, 23:35
  #79
Medlem
Forkss avatar
Frågan är vilka som faktiskt förlorat på detta. Det talas om skogsägare på liten skala osv så att man ska tycka synd om någon. Men är det inte egentligen samma personer som säger att våran mark är deras som förlorar på detta. Jag tycker verkligen synd om människor som har stora delar av sitt kapital i mindre ytor av skog men att asen som lägger beslag på alla våra naturtillgångar åker på en smäll kunde jag inte bry mig mindre om. Kanske är det naturens sätt att ge dom fingret.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback