Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 21:07
  #1
Medlem
Tjena!

Jag har fått upp ögonen för det här med aktier och fonder (börsen).
Har investerat ca 100K i olika fonder genom mitt ISK konto jag har på Avanza.

Funderar nu på att lägga ca 25K direkt i aktier.

Ska jag använda mitt ISK konto när jag köper aktier eller är det bättre att använda mitt AF konto? Varför isåfall?

Har ni tips på någon stabil aktie ni skulle köpa om ni var mig? Sparhorisont +15 år. Kommer månadsspara ca 5K i mina fonder/aktier.

Zalando? ICA? Någon cannabisaktie? Lidl (var köper man)? Tesla?
Har svårt att bestämma mig, man skulle ha lite insiderinformation, men det är ju olagligt :P

Tack för hjälpen!

Tycker verkligen det är kul att läsa om aktier och fonder just nu, en liten high nästan, peace.

// ödmjuk
Citera
2018-07-30, 16:27
  #2
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Aktier --> Värdepapper, valutor och råvaror; allmänt

/Moderator
Citera
2018-07-30, 17:36
  #3
Medlem
Fan va nice!!! Tog du också blanco för att få in cashen till börsen?

Jag skulle försöka trycka in så mycket deg du kan på en aktie. Fonder händer inte så mycket med. Asså AF konto är bra om du planerar att gå back för då kan du dra av förlusterna i deklarationen efter du sålt på förlust! Annars är ISK bättre. Så de beror helt på hur du planerar.

Aktien jag rekommenderar är Twitter
Citera
2018-07-30, 18:09
  #4
Medlem
TheRiddle-s avatar
Om du vill ha bra enskilda aktier som är hyfsat stabila brukar investmentbolag vara ett bra val. Dom är i stort sett som fonder, fast du får ofta rabatt på innehaven investmentbolagen har. Se till att köpa när investmentbolaget du tror är bra har hyfsad rabatt, minst 10%. Du kan se rabatten på svenska IB här, t.ex:
http://ibindex.se/ibi/#/index
Som du kan se på jämförelsen med OMXS30 (30 största svenska bolagen) har investmentbolagen också gått bättre på nästan alla tidsskalor.
Skulle föreslå att du absolut inte gör som ognadnafmirg föreslår, troll.
Citera
2018-07-30, 18:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
Fan va nice!!! Tog du också blanco för att få in cashen till börsen?

Jag skulle försöka trycka in så mycket deg du kan på en aktie. Fonder händer inte så mycket med. Asså AF konto är bra om du planerar att gå back för då kan du dra av förlusterna i deklarationen efter du sålt på förlust! Annars är ISK bättre. Så de beror helt på hur du planerar.

Aktien jag rekommenderar är Twitter

TS: Jag kan istället tipsa dig om att läsa den här:

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...YRdSKHntY9mZCQ

Och den här:

https://stockmarketobservations.file...g-c-selden.pdf
Citera
2018-07-31, 19:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
Fan va nice!!! Tog du också blanco för att få in cashen till börsen?

Jag skulle försöka trycka in så mycket deg du kan på en aktie. Fonder händer inte så mycket med. Asså AF konto är bra om du planerar att gå back för då kan du dra av förlusterna i deklarationen efter du sålt på förlust! Annars är ISK bättre. Så de beror helt på hur du planerar.

Aktien jag rekommenderar är Twitter

Älskar att du tipsar om AF-konto istället för sparkonto ifall man "planerat" att gå back Synd du är ett uppenbart troll för du fick mig att dra på smilbanden här
Citera
2018-07-31, 19:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj

Ska jag använda mitt ISK konto när jag köper aktier eller är det bättre att använda mitt AF konto? Varför isåfall?

Jag skulle köra det på ett ISK-konto om jag var du. Däremot skulle jag hålla mig borta från Tesla då värderingen är väldigt strechad.

Kanske satsa på något stabilt investmentbolag kanske Kinnevik eller Investor typ. De är ju lite fondliknande men är du intresserad av marknaden kan det vara en bra "inkörsport" till att lära sig mera genom att lägga in en slant i nåt sådant bolag och sedan följa nyheterna och rapporterna i portföljbolagen för att på sikt börja köpa direkt i vissa av portföljbolagen som du tror mer på och fått upp ögonen för.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback