Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 17:09
  #1
Avstängd
Min beskrivning av ett samhälle med 100% fokus på det som är nödvändigt:

För det första anser jag att HUMANITET är nödvändigt, och alltså anser jag också att INHUMANITET är icke-nödvändigt. Sen anser jag även att bland annat följande saker är nödvändiga:

livsmedelsproduktion (mat, vatten etc.)
fortplantning
vård, omsorg och hälsofrämjande (inkl. sömn och vila)
utbildning
säkerhetstänkande (inkl. polis och militär etc.)
vetenskap och teknisk utveckling

Har jag glömt något?

En del kanske anser att religion är nödvändigt, medan andra anser att religion är icke-nödvändigt. Men de flesta religioner och deras regler, skulle troligen fungera bra ihop med ett samhälle med 100% fokus på det som är nödvändigt. Alla synder är väl icke-nödvändiga handlingar. Eller?

Ett samhälle med 100% fokus på det som är nödvändigt, det samhället kommer förstås alltid vara ett klassamhälle. Detta eftersom vissa personer i samhället måste prioriteras högre än andra, för att de är viktigare för samhället än andra. Men så är det väl i alla samhällen, att vissa personer är viktigare än andra för samhället? Det klasslösa samhället är väl en omöjlighet?


Sen om man tittar på samhällen genom historien, så ser man att i princip alla dessa, utöver att syssla med INHUMANITET, har sysslat även med en massa andra icke-nödvändiga saker. Tex festande, musiklyssnande, dansande, övriga kulturella aktiviteter, semesterfirande, alkoholdrickande, rökande, idrottstävlingar etc. Och jag tänker att om dessa samhällen istället hade haft 100% fokus på det som är nödvändigt, då hade det kanske gått bättre för dessa samhällen.

Vad tror ni, är det möjligt med ett samhälle med 100% fokus på det som är nödvändigt?

Finns det, eller har det funnits, samhällen med 100% fokus på det som är nödvändigt, iallafall "officiellt"? Hur gick det för dem?

Och sen undrar jag vilken ideologi som står närmast ett samhälle med 100% fokus på det som är nödvändigt?
__________________
Senast redigerad av a987 2018-07-26 kl. 17:20.
Citera
2018-07-26, 17:55
  #2
Medlem
Jarrros avatar
Skulle samhället fungera bättre resursmässigt?
-Ja...
Men samhället utan nöje o motivation skulle göra det till något slags dystopi
Citera
2018-07-26, 18:19
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrro
Skulle samhället fungera bättre resursmässigt?
-Ja...
Men samhället utan nöje o motivation skulle göra det till något slags dystopi

För att göra allt det som är nödvändigt, så måste ju människor fortfarande äta mat, ha sex, vila, sova, lära sig saker, ta hand om barn etc. Och alla dessa saker kan betraktas som nöjen och "motiv till motivation". Många människor har INTE så mycket mer nöje än så, men de mår bra ändå.
Sen innebär ju resursslöseri en massa lidande, som man kan minska med hjälp av ett resursmässigt bättre samhälle. Och vissa nöjen, tex alkoholdrickande, innebär också massa lidande, som man kan minska genom att förbjuda dessa nöjen.
Citera
2018-07-26, 23:44
  #4
Medlem
Det du beskriver är en utopi, och utopi fungerar inte. Kommer alltid finnas de som inte håller med, de som vill ha mer. Dessutom är det otroligt svårt att ta bort saker som fest, musik, dans osv.

Nej jag tror inte att det hade fungerat i alla fall.
Citera
2018-07-26, 23:51
  #5
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Den smartare och mer hänsynslösare kommer nog alltid att förstöra och korrumpera folk runt omkring dom. Hur man än gör så återgår nog världen till det den är nu och alltid verkar ha varit.
Citera
2018-07-27, 09:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Ett samhälle med 100% fokus på det som är nödvändigt, det samhället kommer förstås alltid vara ett klassamhälle. Detta eftersom vissa personer i samhället måste prioriteras högre än andra, för att de är viktigare för samhället än andra.

Prioriteras på vilket sätt?
Citera
2018-07-27, 10:03
  #7
Medlem
LucNNs avatar
Fint, fint. Nu till problemet. Utan ett priviligerat kriterium för vad som ska ingå i mängden av samhällets målsättningar, får du politisk oenighet. Kom i håg, allt är nödvändigt för något. Så hur bestämma vad som hör till detta samhälles “något”?
Citera
2018-07-27, 10:58
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
För att göra allt det som är nödvändigt, så måste ju människor fortfarande äta mat, ha sex, vila, sova, lära sig saker, ta hand om barn etc. Och alla dessa saker kan betraktas som nöjen och "motiv till motivation". Många människor har INTE så mycket mer nöje än så, men de mår bra ändå.
Sen innebär ju resursslöseri en massa lidande, som man kan minska med hjälp av ett resursmässigt bättre samhälle. Och vissa nöjen, tex alkoholdrickande, innebär också massa lidande, som man kan minska genom att förbjuda dessa nöjen.

Det finns "mjuka" saker som också är nödvändiga. Kultur är en av dem. Vem vill leva i ett samhälle utan ex Musik eller filmer ? Dataspel ? Om folk enbart tvingades till "nödvändigheter) och att ex skriva musik, böcker, spela in film och liknande skulle anses onödigt så skulle nog inte samhället överleva speciellt länge. Människan är kreativ och måste få utlopp för sin kreativitet. Det tycks som om just vita har en högre andel kreativitet och vilja att realisera denna kreativitet. I alla fall så har utvecklingen till stora delar skett i Europa och dess "avläggare" i övriga länder av planeten.
Kanske beror det på Europeernas inblandning av Neandertal DNA eller på andra faktorer. Samma utveckling har inte skett bland andra folkslag.

Så enbart ett teknokratiskt samhälle baserat på enbart nödvändiga saker tror jag inte skulle fungera.
Jag tror isåfall mer på ett samhälle helt fritt från religion där man istället lägger kraften på nödvändigheter.
Citera
2018-07-27, 13:48
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Prioriteras på vilket sätt?

De som är viktigast för samhället, tex oersättlig personal på vatten/energiverk, de måste prioriteras genom att de tex får gå före i sjukhuskön. Och det måste alla i samhället ha förståelse för och tycka är bra, eftersom det är nödvändigt för samhället och för individen att ha vatten, el etc.
Citera
2018-07-27, 18:39
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Det du beskriver är en utopi, och utopi fungerar inte. Kommer alltid finnas de som inte håller med, de som vill ha mer. Dessutom är det otroligt svårt att ta bort saker som fest, musik, dans osv.

Nej jag tror inte att det hade fungerat i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Den smartare och mer hänsynslösare kommer nog alltid att förstöra och korrumpera folk runt omkring dom. Hur man än gör så återgår nog världen till det den är nu och alltid verkar ha varit.

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Fint, fint. Nu till problemet. Utan ett priviligerat kriterium för vad som ska ingå i mängden av samhällets målsättningar, får du politisk oenighet. Kom i håg, allt är nödvändigt för något. Så hur bestämma vad som hör till detta samhälles “något”?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det finns "mjuka" saker som också är nödvändiga. Kultur är en av dem. Vem vill leva i ett samhälle utan ex Musik eller filmer ? Dataspel ? Om folk enbart tvingades till "nödvändigheter) och att ex skriva musik, böcker, spela in film och liknande skulle anses onödigt så skulle nog inte samhället överleva speciellt länge. Människan är kreativ och måste få utlopp för sin kreativitet. Det tycks som om just vita har en högre andel kreativitet och vilja att realisera denna kreativitet. I alla fall så har utvecklingen till stora delar skett i Europa och dess "avläggare" i övriga länder av planeten.
Kanske beror det på Europeernas inblandning av Neandertal DNA eller på andra faktorer. Samma utveckling har inte skett bland andra folkslag.

Så enbart ett teknokratiskt samhälle baserat på enbart nödvändiga saker tror jag inte skulle fungera.
Jag tror isåfall mer på ett samhälle helt fritt från religion där man istället lägger kraften på nödvändigheter.

Man utgår från människans behov. Alla människans behov är i grunden fysiologiska. Vissa behov är dock mer viktiga än andra, för människors överlevnad. Och när dessa viktigare behov är tillfredsställda, då försvinner många andra behov. Detta eftersom många behov egentligen grundar sig i de viktigare behoven. Tex behovet av att gå ut och dricka alkohol, det grundar sig iallafall delvis i behovet av sex. Människor dricker ju alkohol delvis för att våga prata med andra människor. Så om man ordnar samhället (lär barnen i skolan) så att det blir naturligt att prata med andra människor och på så sätt få sex, då försvinner behovet av alkohol, delvis.

Sen kan behovet att skapa (vara kreativ), tillfredsställas genom att man hittar lösningar på alla de problem som alltid uppstår i ett samhälle.
Citera
2018-07-27, 20:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
De som är viktigast för samhället, tex oersättlig personal på vatten/energiverk, de måste prioriteras genom att de tex får gå före i sjukhuskön. Och det måste alla i samhället ha förståelse för och tycka är bra, eftersom det är nödvändigt för samhället och för individen att ha vatten, el etc.

Den här låten har några bra poänger: https://youtu.be/K2PlAtl_Rmo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback