Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 16:41
  #1
Medlem
Har köpt en suzuki savage ls650 1998 som jag övningskör på. Men däcken har torrsprickor och det känns lite osäkert att köra så. Behöver veta vad man ska sikta på för däck. Däck med slang är bäst för mig har jag läst eftersom att jag har ekerfälgar. Kommer slang med däcket man köper eller ska man köpa slang sedan däck? Hur får man lättast av fälgarna?
Tack!
Citera
2018-07-26, 16:49
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Däck märkta TL är slanglösa däck, du kan använda såna men tight så inåthelvete, däck märkta TT sitter lite lösare och ska användas med slang

Slang köps separat, behöver du fråga hur man får av ett däck så kan det vara bättre om du vänder dig till lokala mc-verkstaden, dom har rätt verkyg och borde inte kosta så fasligt mycket om du kommer med lösa hjul.
Citera
2018-07-26, 17:10
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Bäst grepp, hållbarhet och körbarhet får du med Michelin Commander 2.
Citera
2018-07-26, 17:27
  #4
Medlem
SegSoppas avatar
Kolla instruktionsboken hur du får loss hjulen från hojen, sen kan du ta dem i bil till däckfirma som håller på med mc-däck, de vet vad som är bäst till din hoj.
Citera
2018-07-26, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegSoppa
Kolla instruktionsboken hur du får loss hjulen från hojen, sen kan du ta dem i bil till däckfirma som håller på med mc-däck, de vet vad som är bäst till din hoj.

Är det bara att välja samma storlek som själva ytterdäcket när man köper slang? Iståfall var det lättare än jag trodde. Detta borde passa???

Michelin CH 19 MF 100/90 19MF1
Michelin CH 15 MJ 140/90 15MJ1
Bridgestone E-Max F 100/90-19 TT 57H M/C, Framhjul TT1
Bridgestone E-Max R 140/90-15 TT 70H Bakhjul, M/C TT
Citera
2018-07-26, 17:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Däck märkta TL är slanglösa däck, du kan använda såna men tight så inåthelvete, däck märkta TT sitter lite lösare och ska användas med slang

Slang köps separat, behöver du fråga hur man får av ett däck så kan det vara bättre om du vänder dig till lokala mc-verkstaden, dom har rätt verkyg och borde inte kosta så fasligt mycket om du kommer med lösa hjul.

Lite dumt att skriva att TS kan använda slanglösa däck då han har angett att det är ekerfälgar på hojen. Det är få hojar med ekrar där fälgarna är täta, så det kommer med stor sannolikhet att läcka luft vid varenda ekernippel. Naturligtvis ska han, precis som han listat ut själv, ha slangförsedda däck.
Klarar TS att ta av hjulen och köra dem till en gummiverkstad är det utmärkt. Bäst att bestämma sig först vilket märke och dimension man vill ha, plus slangar då förstås, så att gummiverkstaden har grejerna hemma. Då är jobbet gjort på nolltid.
Kan TS inte själv demontera hjulen finns det gummiverkstäder som fixar det också.
Citera
2018-07-26, 17:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Lite dumt att skriva att TS kan använda slanglösa däck då han har angett att det är ekerfälgar på hojen. Det är få hojar med ekrar där fälgarna är täta, så det kommer med stor sannolikhet att läcka luft vid varenda ekernippel. Naturligtvis ska han, precis som han listat ut själv, ha slangförsedda däck.
Klarar TS att ta av hjulen och köra dem till en gummiverkstad är det utmärkt. Bäst att bestämma sig först vilket märke och dimension man vill ha, plus slangar då förstås, så att gummiverkstaden har grejerna hemma. Då är jobbet gjort på nolltid.
Kan TS inte själv demontera hjulen finns det gummiverkstäder som fixar det också.

Tack! Grejerna jag skrev i mitt förra svar borde passa va???
Citera
2018-07-26, 17:56
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Lite dumt att skriva att TS kan använda slanglösa däck då han har angett att det är ekerfälgar på hojen. Det är få hojar med ekrar där fälgarna är täta, så det kommer med stor sannolikhet att läcka luft vid varenda ekernippel. Naturligtvis ska han, precis som han listat ut själv, ha slangförsedda däck.
Jag har inte skrivit att slanglösa däck kan användas utan slang, jag skrev att TL sitter mer tight än TT...
Citera
2018-07-26, 21:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har inte skrivit att slanglösa däck kan användas utan slang, jag skrev att TL sitter mer tight än TT...

"Ursprungligen postat av Arne.Anka
Däck märkta TL är slanglösa däck, du kan använda såna men tight så inåthelvete, däck märkta TT sitter lite lösare och ska användas med slang"

Om du skriver "slanglösa däck" utgår nog de flesta från att man inte ska ha slang i dom. Varför skulle man annars köpa slanglösa däck? Men vi behöver inte tjafsa om detta, huvudsaken att TS köper rätt sorts däck till sin hoj.
Citera
2018-07-27, 08:46
  #10
Medlem
Jag har ekrade hjul och kör med slang i däck för slanglös montering, och kört så i över 10000 mil på senaste hojen. Jag förstod A.As inlägg alldeles utmärkt. Det tror jag de flesta gör som läser vad som faktiskt skrevs i inlägget och inte lägger till innehåll själva.

Mitt råd till TS är att leta upp hemsidorna för ett antal olika tillverkare av mc-däck. Länkar brukar finnas på däckfirmornas hemsidor om Google sviker dig. Tillverkarna brukar i de allra flesta fall ha funktionen där du antingen skriver in reg-nummer eller modell (eller väljer dig fram i menyer) och får ett antal olika däck rekommenderade som passar just din hoj. Läs på om dem (en del passar t.ex. bättre vid regn och andra är slitstarkare vid långkörning) och välj ut ett par som passar. Åk sedan till en lokal däcksfirma du litar på och beställ däcken (och slang!). Under tiden som däcken levereras så monterar du av hjulen från hojen och tar med dem lösa till däckfirman. Låt dem göra sitt jobb ordentligt, åk hem med de nya fina däcken monterade och balanserade, montera, kör och var glad. Se bara till att palla upp din mc på ett säkert sätt när du plockar av hjulen.

Mc-däck är alltid kompromisser, mellan grepp och hållbarhet, mellan fäste på torr asfalt och i regn, mellan stabilitet och grepp och så vidare, men med tanke på hur få kvadratcentimeter som står mellan härlig körning och en allvarlig krasch rekommenderar jag TS och alla andra att satsa på ett kvalitetsdäck framför alla noname budgetdäck trots att priset kanske lockar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback