Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-26, 16:29
  #1
Medlem
Detta är en tråd för dig som jobbar eller har jobbat på Hemfrid. Här kan du berätta hur Hemfrids behandlar sin personal (både städare och kontorsarbetare). Bakgrunden är de många historierna om hur Hemfrid satt i system att behandla sin personal illa och att ledningen/styrelsen inte verkar bry sig. Allt handlar bara om att tjäna pengar. Hemfrid är ett RUT-företag och lever på våra skattepengar och bör vara extra ansvarsfulla om sin personal! Berätta din historia för att skydda andra och hjälpa kunderna välja ett bra RUT-företag!
Citera
2018-07-26, 17:05
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
"Bakgrunden är de många historierna om hur Hemfrid ..."

Ja du kan väl börja själv med en eller flera av dom där många historierna.

Jag vet en tjej som jobbade där för några år sedan. Hon jobbar idag som chef på ett annat företag och säger att Hemfrid var ett toppenbra företag att jobba på när hon pluggade. Alla var trevliga.

Jag har därför fått en syn på företaget som är positiv. Jag kan ha fel och skall därför följa tråden.
Citera
2018-07-27, 00:06
  #3
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikeJustitia
Detta är en tråd för dig som jobbar eller har jobbat på Hemfrid. Här kan du berätta hur Hemfrids behandlar sin personal (både städare och kontorsarbetare). Bakgrunden är de många historierna om hur Hemfrid satt i system att behandla sin personal illa och att ledningen/styrelsen inte verkar bry sig. Allt handlar bara om att tjäna pengar. Hemfrid är ett RUT-företag och lever på våra skattepengar och bör vara extra ansvarsfulla om sin personal! Berätta din historia för att skydda andra och hjälpa kunderna välja ett bra RUT-företag!

Kan du vara snäll och berätta några av de historierna?

Tråkigt när det inte finna någon fakta i tråden.
Citera
2018-07-30, 09:49
  #4
Medlem
Ptja..

För städare: Ett städjobb, städning av hem är tungt arbete. Fysiskt är det ganska tufft, jag själv hade nog inte fixat det, men är man utan utbildning/kontaktnät med barn att försörja så är det ett jobb, dvs bättre än inget jobb. All respekt för de som gör det jobbet. Min bild är att Hemfrid erbjuder förhållandevis bra villkor i en ganska shady branch. De anställer städarna tillsvidare och har, förhållandevis, bra löner givet arbetet som utförs. Kollektivavtal finns med Kommunal. Finns möjlighet att utvecklas inom företaget även för städare som med tiden kan arbeta med utökade uppgifter, teamledare och så småningom gå över till tjänstemannasidan. Även bra förmåner givet att det rör sig om kollektivare.

Tjänstemän: Stressigt arbete men bra kollegor. Mycket olika direktiv från ledning vilket jag tror beror på att man är ett bolag som vill ligga i framkant och därför arbetar nästan maniskt med flödes- och intäktsoptimering. Tvära kast helt enkelt. Men som helhet en bra arbetsplats. Tjänstemännen känns som typiska mellanchefer som dras mellan dilemmat att hålla underställd personal relativt nöjd samtidigt som degen ska in - det är inte välgörenhet.

Känner inte igen mig i bilden av en ledning som inte bryr sig och som på rent djävulskap behandlar personalen illa, tvärtom jobbar många tjänstemän nästan överdrivet med att få personalen att trivas, vilket såklart är en del av stressen. Finns säkert exempel på raka motsatsen också, det är klart att ett bolag i den storleken och med så många anställda från så många olika länder tampas med både språkförbistringar, kulturella utmaningar och annat.
Citera
2019-10-28, 22:31
  #5
Medlem
Kollektivavtal eller ej men detta företag känns som dom ligger i gråzonen för vad som kan anses vara OK. Deras upplägg är följande man får månadslön till max 75%. Jag skall presentera exempel på en som jobbar 50% ca: 20 timmar per vecka och ger en månadslön på 10.400. Oftas får du mer tid än 20 timmar i veckan vilket borde ge övertidsersättning men på Hemfrid samlar dom all din övertid i en pott som dom kallar årsarbetstid och som sedan betalas ut i januari nästkommande år. Detta låter ju bra men när slutet på året närmar sig får du helt plötsligt färre timmar per vecka om du t.ex har 16 timmar 1 vecka så tar dom 4 timmar från din årsarbetstid för att fylla ut tomrummet för att täcka upp för din fasta månadslön. Jag tycker det känns som man då får betala sin egen lön för dom 4 timmarna du inte har fått några uppdrag. Sedan gör man så för att i bästa möjliga mån äta upp den inarbetade övertiden.

Jag vill inte bara ge ris utan även ros för att Hemfrid är en arbetsgivare som ändå ger väldigt många människor en chans in i arbetslivet med bra villkor trots allt och arbetstagarna jag känner tycker att dom kunnat anpassa sina scheman för att exempelvis få tid till studier.
Citera
2019-10-30, 22:40
  #6
Avstängd
trumpeterkicksass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactic
Kollektivavtal eller ej men detta företag känns som dom ligger i gråzonen för vad som kan anses vara OK. Deras upplägg är följande man får månadslön till max 75%. Jag skall presentera exempel på en som jobbar 50% ca: 20 timmar per vecka och ger en månadslön på 10.400. Oftas får du mer tid än 20 timmar i veckan vilket borde ge övertidsersättning men på Hemfrid samlar dom all din övertid i en pott som dom kallar årsarbetstid och som sedan betalas ut i januari nästkommande år. Detta låter ju bra men när slutet på året närmar sig får du helt plötsligt färre timmar per vecka om du t.ex har 16 timmar 1 vecka så tar dom 4 timmar från din årsarbetstid för att fylla ut tomrummet för att täcka upp för din fasta månadslön. Jag tycker det känns som man då får betala sin egen lön för dom 4 timmarna du inte har fått några uppdrag. Sedan gör man så för att i bästa möjliga mån äta upp den inarbetade övertiden.

Jag vill inte bara ge ris utan även ros för att Hemfrid är en arbetsgivare som ändå ger väldigt många människor en chans in i arbetslivet med bra villkor trots allt och arbetstagarna jag känner tycker att dom kunnat anpassa sina scheman för att exempelvis få tid till studier.



Syrran jobbat där, det är jobba-jobba-vab-jobba-jobba-jobba-vab-jobba-jobba som gäller... och det tar aldrig slut. Man får timmar och inget fast, lönen kommer när den ska men det är snarare frågan om ett bidrag.... varför undrar du egentligen?
Citera
2019-10-30, 23:23
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trumpeterkicksas
Syrran jobbat där, det är jobba-jobba-vab-jobba-jobba-jobba-vab-jobba-jobba som gäller... och det tar aldrig slut. Man får timmar och inget fast, lönen kommer när den ska men det är snarare frågan om ett bidrag.... varför undrar du egentligen?


Vad gör man i ett sådant bolag... städar man bara?
Citera
2019-10-31, 11:43
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tactic
Kollektivavtal eller ej men detta företag känns som dom ligger i gråzonen för vad som kan anses vara OK. Deras upplägg är följande man får månadslön till max 75%. Jag skall presentera exempel på en som jobbar 50% ca: 20 timmar per vecka och ger en månadslön på 10.400. Oftas får du mer tid än 20 timmar i veckan vilket borde ge övertidsersättning men på Hemfrid samlar dom all din övertid i en pott som dom kallar årsarbetstid och som sedan betalas ut i januari nästkommande år. Detta låter ju bra men när slutet på året närmar sig får du helt plötsligt färre timmar per vecka om du t.ex har 16 timmar 1 vecka så tar dom 4 timmar från din årsarbetstid för att fylla ut tomrummet för att täcka upp för din fasta månadslön. Jag tycker det känns som man då får betala sin egen lön för dom 4 timmarna du inte har fått några uppdrag. Sedan gör man så för att i bästa möjliga mån äta upp den inarbetade övertiden.

Jag vill inte bara ge ris utan även ros för att Hemfrid är en arbetsgivare som ändå ger väldigt många människor en chans in i arbetslivet med bra villkor trots allt och arbetstagarna jag känner tycker att dom kunnat anpassa sina scheman för att exempelvis få tid till studier.

Det fetade. Varför tycker du att en arbetsgivare ska anpassa scheman för att få tid till studier?? Studerar man väljer man ändå själv om man vill jobba eller inte. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att underlätta, är du anställd för att jobba så ska du ju jobba? Går du på timmar och blir erbjuden dag för dag jobb så är det ju bara att tacka nej om det inte passar in med studierna. Eller välja ett jobb där du kan själv skriva upp dig på vilka pass du kan jobba.
Citera
2019-11-05, 17:44
  #9
Avstängd
Jag jobbade under en period för Hemfrid, det var väl inga större konstigheter mot andra städbolag. Jag hade aldrig några problem med löner eller arbetstider och liknande. Sen att det är tungt och stressigt är ju en annan sak.
Citera
2019-11-05, 23:19
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tatueradesara
Jag jobbade under en period för Hemfrid, det var väl inga större konstigheter mot andra städbolag. Jag hade aldrig några problem med löner eller arbetstider och liknande. Sen att det är tungt och stressigt är ju en annan sak.

Vad jobbade du med?
Citera
2019-11-06, 08:37
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan81
Vad jobbade du med?
Med tanke på att hemfrid är ett företag som erbjuder städning i privatpersoners hem, så, städning?? Jobbar man för ett städbolag brukar det vara städning man jobbar med...
Citera
2022-03-16, 22:25
  #12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatueradesara
Med tanke på att hemfrid är ett företag som erbjuder städning i privatpersoners hem, så, städning?? Jobbar man för ett städbolag brukar det vara städning man jobbar med...

Bump men ändå!
Hemfrid erbjuder flytthjälp också!
Facepalma bäst som facepalmar sist!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback